سلامت نیوز : رییس اداره پیشگیری، درمان و کاهش آسیب اعتیاد وزارت بهداشت نسبت به سوء مصرف "ترامادول" و به دنبال آن خطر اعتیاد به تریاک یا هروئین هشدار داد و گفت: "ترامادول" می‌تواند مانند تریاک هنگام مصرف سرخوشی یا آرامش کاذب ایجاد کند اما به دنبال آن خماری و عوارض ترک هم وجود دارد.

دکتر فیروزه جعفری در گفت‌وگو با (ایسنا)، نسبت به مصرف خودسرانه و بی‌رویه برخی داروها از جمله گروه اپیوم‌ها، آمفتامین‌ها، ضداضطراب‌ها و ... به دلیل خطر اعتیادآور بودن آنها، هشدار داد.

جعفری با هشدار نسبت به روند افزایشی سوء مصرف "ترامادول"، افزود: در میان داروها، "ترامادول" از سوء مصرف بیشتری برخوردار است، هر چند گزارش مستندی در این زمینه وجود ندارد اما گزارشات شفاهی حاکی از آن است که مصرف "ترامادول" در حال افزایش است. این درحالیست که خطرات سوء مصرف این دارو نسبت به داروهای دیگر بیشتر است و ممکن است به تشنج بیانجامد. از آنجا که این دارو از خانواده داروهای مورفین‌دار است ممکن است فرد پس از اعتیاد به این دارو به مصرف "تریاک" یا "هروئین" نیز روی آورد.

وی بازگیری فرد معتاد به ترامادول را دشوار خواند و گفت: معمولا بازگیری فرد معتاد به "ترامادول" به خدمات بستری و روان درمانی طولانی مدت نیاز دارد. به همین دلیل است که هشدارها در مورد سوء مصرف و بدون تجویز پزشک در مورد "ترامادول" زیاد است.

جعفری با بیان اینکه سوء مصرف داروهای مخدر معمولا در جوانان و افرادی که از سطح خانوادگی بهتری برخوردارند، بیشتر مشاهده می‌شود، افزود: مکانیسم ترک آن مقداری مشابه تریاک است.

رییس اداره پیشگیری، درمان و کاهش آسیب اعتیاد وزارت بهداشت با تاکید بر لزوم پرهیز افراد از خرید و مصرف خودسرانه "ترامادول" ادامه داد: ترامادول معمولا به عنوان مسکن و ضد درد بویژه در جراحی‌های بزرگ اما در محدوده زمانی بستری و برای مدتی کوتاه با دستور پزشک، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

"ترامادول" جزو گروه مخدرها محسوب می‌شود و حتما باید با نسخه پزشک به بیماران ارایه شود

وی در پاسخ به سوال ایسنا درباره عرضه بدون نسخه "ترامادول" در داروخانه‌ها، گفت: "ترامادول" جزو گروه مخدرها محسوب می‌شود و حتما باید با نسخه پزشک به بیماران ارایه شود. ممکن است برخی معدود داروخانه‌ها تخلفاتی در این زمینه داشته باشند اما این موضوع، مبحثی همه‌گیر و سراسری نیست. در مجموع برای عرضه "ترامادول" داروخانه‌ها چندان محل نگرانی نیستند و این دارو بیشتر از طریق بازار آزاد به دست مصرف کنندگان می‌رسد.

رییس اداره پیشگیری، درمان و کاهش آسیب اعتیاد وزارت بهداشت به معتادان به "ترامادول" توصیه کرد که برای رهایی از این ماده، به مراکز ترک اعتیاد دارای مجوز وزارت بهداشت یا سازمان بهزیستی مراجعه کنند.

وی درباره دیگر داروها که احتمال سوء مصرف آنها و نهایتا خطر اعتیاد به آنها وجود دارد، گفت: گروه "بنزودیازپام"‌ها نیز ممکن است توسط افرادی که به مواد دیگر اعتیاد دارند، مورد سوء استفاده قرار گیرد. این درحالیست که خطر اعتیاد فرد به این گروه داروها وجود دارد.

وی ادامه داد: داروهای گروه "کورتون‌"ها و "کورتیکواستروئید"ها نیز امکان سوء مصرف و سوء استفاده آنها وجود دارد. این دسته از داروها ممکن است بدون تجویز پزشک به صورت خودسرانه و بی‌رویه برای کنترل درد و التهاب استفاده شود. همچنین ممکن است این دسته از داروها برای تقویت قوای جنسی و جسمی توصیه شود. هر چند امکان سوء استفاده و سوء مصرف این دسته از داروها وجود دارد اما میزان اعتیاد به آنها کمتر از سایر گروه‌های دارویی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha