سلامت نیوز : یک جراح کلیه و مجاری ادراری با بیان اینکه نقش یبوست در ایجاد عفونت‌های ادراری به اثبات رسیده است، گفت: انجام ورزش‌هایی که حرکات عضلات جدار شکم بر روی روده‌ها را سبب می‌شود، در رفع یبوست بسیار موثر است.

دکتر سیمین وحیدی در گفت‌وگو با (ایسنا) ، اظهارکرد: هنگام یبوست امکان رشد میکروب‌های ناحیه تناسلی به چند برابر حالت عادی افزایش می‌یابد.

وی اختلالات کارکرد مثانه را از دیگر عوارض یبوست دانست و افزود: یبوست موجب کندی در تخلیه مثانه می‌شود. یبوست در زنان بر روی گردن مثانه و در مردان بر روی پروستات فشار وارد می‌کند. در مجموع پر شدن فضای محدود لگن با مدفوع که در اثر یبوست ایجاد می‌شود، امکان آزادی حرکت مثانه را گرفته و فرد به عدم تخلیه مثانه و عواقب آن دچار می‌شود.

وی افزود: فشار ایجاد شده در اثر تراکم مدفوع در لگن در زنان مستعد ابتلا به کیست‌های تخمدانی، موجب تشدید این عارضه شده و خطر ابتلا به کیست را افزایش می‌دهد.

وحیدی با بیان اینکه نقش یبوست در ایجاد عفونت‌های ادراری به اثبات رسیده است، گفت: بر اساس بررسی‌های انجام شده یبوست موجب افزایش خطر ابتلا به سرطان‌های روده، اختلالات گوارشی و کاهش جذب ویتامین‌هایی مانند ویتامین K از روده بزرگ می‌شود.

وی همچنین بر اهمیت رفع یبوست تاکید کرد و گفت: زور زدن هنگام دفع مدفوع ضعف عضلات لگنی و افتادگی مثانه و نهایتا افزایش فشار وارده بر روده‌ها و تشدید یبوست را سبب می‌شود.

وحیدی خاطرنشان کرد: نوشیدن 2 لیوان آب قبل از صرف صبحانه، یک لیوان آب قبل ازغذا و یک ساعت پس از صرف غذا کمک زیادی در رفع یبوست می‌کند.

وی با اشاره به نقش انجام ورزش‌های مناسب در درمان یبوست، گفت: ورزش‌هایی که موجب حرکت عضلات ناحیه شکم و کمر می‌شود مانند شنا کردن، غلت زدن بر روی زمین و تمام ورزش‌هایی که با انجام حرکات بالاتنه و خم شدن به سمت پایین و طرفین همراه است، حرکات عضلات جدار شکم و کاهش فشار وارده بر روی روده‌ها را سبب شده و در رفع یبوست بسیار موثرند.

وحیدی در پایان یادآور شد: افرادی که به علل مختلف محدودیت‌های حرکتی دارند و دچار یبوست می‌شوند، می‌توانند با انقباضات مداوم شکم به کاهش فشار وارده بر روده‌ها و رفع یبوست کمک کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha