محققان پژوهشكده «رویان» جهاد دانشگاهی در راستای طرح استفاده از سلول‌های بنیادی در ترمیم ضایعات استخوانی موفق به تولید و پیوند بافت‌ استخوانی از سلول‌های بنیادی مزانشیمی در نمونه حیوانی شدند.

دكتر حمید گورابی، رییس پژوهشكده رویان جهاد دانشگاهی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار داشت: در حال حاضر برای ترمیم ضایعات و تومورهای استخوانی كه بعد از برداشتن آنها حفره‌هایی در بافت استخوان ایجاد می‌شد از مواد خاصی برای پر كردن آنها استفاده می‌شود كه در مواردی اثربخشی لازم را نداشته و با مشكلات متععدی همراه است. با این حال در سال‌های اخیر محققان به استفاده از سلول‌های بنیادی بالغ تمایز یافته در ترمیم این ضایعات روی آورده‌اند.

وی تصریح كرد: این زمینه تحقیقاتی در پژوهشكده رویان نیز مورد توجه قرار گرفته و آزمایشاتی بر روی مدل آزمایشگاهی سگ انجام شد كه نتایج مطلوبی را در بر داشته است و در حال حاضر در پی جمع‌آوری اطلاعات و آزمایش بر روی نمونه انسانی هستیم.

دكتر اسلامی، عضو هیات علمی پژوهشكده رویان و مجری این طرح نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار داشت: در ارتوپدی نوین دسته‌ای از بیماریها نظیر حفره‌های بزرگی كه در بافت استخوان ایجاد شده و با روش‌های معمول قابل درمان نیست با استفاده از سلول‌های بنیادی قابل درمان خواهد بود .

وی ادامه داد: در این روش با اندازه گیری دقیق حفره ایجاد شده و با ثبت اطلاعات آن نظیر شكل و عمق آن، با استفاده از مهندسی بافت، داربست استخوانی ساخته می‌شود.

دكتر اسلامی در ادامه افزود: بعد از انجام مراحل اندازه‌گیری و ساخت داربست سلول‌های بنیادی از مغز استخوان فرد گرفته می‌شود و پس از سه هفته كشت در محیط آزمایشگاهی به بافت متخلخل داربست تزریق شده و به استخوان تبدیل می‌شود.

وی تاكید كرد: این روش با استفاده از سلولهای بنیادی بالغ امكان پذیر است و در مدل حیوانی سگ در محل استخوان فك آزمایش شده است كه نتایج مطلوبی در پی داشته است.

دكتر اسلامی یك نرم‌افزار فوق پیشرفته اسكن و اندازه‌گیری‌های بسیار دقیق را ملزومات این روش دانست و گفت: نگارش و تهیه این نرم افزار از مراحل آینده طرح است.

این محقق پژوهشكده رویان در عین حال تاكید كرد كه این طرح هنوز در مرحله تحقیقاتی بوده و استفاده از آن در درمان بیماران مستلزم انجام تحقیقات بیشتر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha