چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۱ - ۰۹:۴۳
کد خبر: 63048

سلامت نیوز : یک متخصص بیهوشی با بیان اینکه در مورد کودکان هیچ نوع پروتکل احیاء وجود ندارد، بیان کرد: کودکان از نظر بالینی همانند بزرگسالان در نظر گرفته می شوند و در مورد نوزادان اگر تازه متولدشده باشند و نیاز به احیاء داشته باشد به مدت 10 دقیقه احیای قلبی و ریوی (CPR) می شوند و به شرط آنکه علائم حیاتی نوزاد غیرقابل برگشت باشد می توانیم قطع کنیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر محمد یوسف شاهی در سمینار یکروزه احیای قلبی که امروز سه شنبه در تالار ابن سینا دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد با بیان اینکه وضعیت احیاء ایران با بقیه کشورها متفاوت است، گفت: برای احیاگر از نظر اخلاق پزشکی و شرعی انجام احیاء ضروری است مگر آنکه جان خود او در خطر باشد.

وی ادامه داد: اگر زمانی خانواده درخواست کنند که احیاء انجام نشود احیاگر باید خانواده را آرام کند و روند CPR شود مگر آنکه از سوی خانواده یک سند قانونی وجود داشته باشد که احیاء انجام نشود که معمولا در ایران این اتفاق رخ نمی دهد.

این متخصص بیهوشی افزود: تنها زمانی احیاگر می تواند CPR را ترک کند که خطر جانی مانند صحنه تصادف، آتش سوزی و یا گاز گرفتگی و یا آنکه شواهد مرگ غیرقابل برگشت مانند جدا شدن سر از بدن وجود داشته باشد.

وی اظهار داشت: به محض آنکه خطر برطرف شود احیاگر موظف به انجام وظیفه است و حداقل زمان احیاء 20 دقیقه است.

دکتر یوسف شاهی با بیان این مطلب که در مورد کودکان هیچ نوع پروتکل احیاء وجود ندارد، بیان کرد: کودکان هم از نظر بالینی همانند بزرگسالان در نظر گرفته می شوند و در مورد نوزادان اگر تازه متولد شده باشند و نیاز به احیاء داشته باشد به مدت 10 دقیقه CPR می شوند و به شرط آنکه علائم حیاتی نوزاد غیرقابل برگشت باشد می توانیم قطع کنیم.

این متخصص بیهوشی گفت: در یک سری از نوزادان که از لحاظ فیزیکی ناقص و به لحاظ ژنتیکی مشکل دارند می توانیم CPR را قطع کنیم.

وی در پایان خطاب به رزیدنت‌ها توصیه کرد: زمانی که خانواده‌ای عزیز خودشان را از دست می دهند همدردی با خانواده بیمار و اصول اخلاقی باید رعایت شود چرا که می تواند از بروز تنش‌های اخلاقی و قانونی جلوگیری کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha