چهارشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 6305

سویا از لحاظ سدیم فقیر و از نظر كلسیم و پتاسیم غنی است. این تركیب ویژه باعث تعادل چربی‌های اشباع نشده و تنظیم فشار خون می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، سویا تاثیری فوق العاده‌ای در پایین آوردن كلسترول و تری گلیسیرید خون، تنظیم قند خون پیشگیری از یبوست، عدم تشكیل سنگ صفرا و كاهش خطر سرطان را دارد.

سویا نه تنها منبع با ارزشی از پروتئین است بلكه فاقد كلسترول و چربی‌های اشباع شده می‌باشد. همچنین می‌تواند به عنوان یك منبع استروژن طبیعی عمل كند.

سویا نیز مانند دیگر دانه‌ها دارای ماده ضد سرطان بازدارنده‌های پروتئاز است.

گفتنی است، كسانی كه هر روز سوپ سویا می خورند 33 درصد كمتر از دیگران دچار سرطان معده می‌شوند. حتی مصرف هفتگی سویا در رژیم غذایی نیز می تواند 17 تا 19 درصد احتمال ابتلا به سرطان را كاهش دهد.

جایگزین كردن گوشت با فرآورده‌ها و اشكال مختلف سویا در كاهش ابتلا به سرطان سینه بسیار موثر است. دانشمندان حتی بر تاثیر این ماده غذایی در مقابله با سرطان روده نیز تاكید دارند.

تحقیقات نشان می‌دهد که جایگزین كردن نیمی از پروتئین حیوانی روزانه با پروتئین سویا می‌تواند حدود 11 و 5/0 درصد كلسترول خون را كاهش داده و خطر حمله‌های قلبی را نیز پایین آورد.

سویا حتی رگ‌های ناسالم را بهبود می‌بخشد و از این طریق خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سكته قلبی كاهش می‌یابد.

فیبر فراوان سویا باعث سلامت روده‌ها و دستگاه گوارش و جلوگیری از یبوست می شود.

همچنین سویا از بروز انواع هموروئید (بواسیر)‌ و دیگر بیماریهای روده‌ای جلوگیری می‌كند.

مصرف سویا به افراد دیابتی كمك می كند كه میزان قند خون خود را تنظیم كنند و آن را تحت كنترل نگه دارند.

تحقیقات نشان داده است كه مصرف پروتئین سویا برخلاف پروتئین‌های حیوانی مانع از تشكیل سنگهای صفراوی و حتی سبب خرد شدن آنها می‌شود.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha