سلامت نیوز : به‌رغم آنكه مرتضی تمدن، استاندار تهران در واكنش به اظهارنظر شهردار تهران درخصوص غیرعلمی خواندن اجرای طرح زوج و فرد برای كاهش آلودگی هوای تهران اعلام كرده بود: «تمام مصوبات کارگروه کاهش آلودگی هوای شهر تهران به رویت و امضای نمایندگان تام‌الاختیار شهردار تهران رسیده است و تقریبا در تمامی جلسات کاهش آلودگی هوای شهر تهران و کمیته مواقع اضطراری نمایندگان شهرداری نیز حضور داشته‌اند.»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ اما یوسف رشیدی، مدیرعامل شركت كنترل كیفیت هوای تهران به صراحت در مورد مصوبات کمیته مواقع اضطرار می‌گوید: «در اجرای طرح آب پاشی بیشتر اعضا با این طرح مخالف بودند اما اجرایی شد.در کمیته رای‌گیری نمی‌شود و صورتجلسه بدون امضای اعضا در جای دیگری نوشته می‌شود.»رشیدی در عین حال تاكید می‌كند: «آب پاشی یا طرح‌های دیگری مانند ایجاد باد مصنوعی هیچ جای دنیا اجرا و امتحان نشده به جز در برخی کشورهایی که آدم‌های کلاهبردار قصد دارند این طرح‌های غیرکارشناسی و غیرعلمی را به جهان سومی‌ها قالب کنند.» به گفته مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهرداری تهران 5 هزار نفر در سال به دلیل آلودگی هوا منتسب به ذرات معلق کمتر از دو ونیم میکرون فوت می‌کنند.

یوسف رشیدی با انتقاد از وضعیت استاندارد خودروها، بیان می‌كند: «براساس برنامه جامع کاهش آلودگی هوا خودروها باید به استاندارد یورو 4 و یورو 5 برسند اما اکنون خودروها در حد استاندارد یورو 2 مانده‌اند.» او ادامه داد: «استاندارد یورو 2 خودروها نیز تنها تا دم کارخانه است.براساس برنامه جامع کاهش آلودگی هوا از اول سال آینده باید استاندار خودروها یورو 4 و سوخت یورو 5 شود.» به اعتقاد یوسف رشیدی اگر آلودگی هوای شهر را با استاندارد ملی محاسبه کنیم، بیشتر روزهای سال در شرایط ناسالم قرار داریم. طبق گزارشی اخیری که در شورای شهر ارائه شد، تهران از 365 روز سال، 320 روز در شرایط ناسالم قرار داشته است. او در مورد علت اجرایی نشدن استاندارد ملی برای سنجش آلودگی هوا، می‌گوید: «به نظر می‌رسد سازمان حفاظت محیط‌زیست آنچه خود تصویب کرده، قصد ندارد اجرایی کند.

در جلسات متعددی از مسئولان این سازمان در این مورد سوال کرده‌ایم اما این نگاه وجود دارد که در صورت اعلام وضعیت آلودگی هوا با استاندارد ملی عملکرد سازمان حفاظت محیط‌زیست زیر سوال می‌رود. ما نیز به عنوان نماینده شهرداری باید براساس دستورالعمل وزارت بهداشت که متولی سلامت شهروندان است، عمل کنیم. این وزارت‌خانه نیز تاکنون سنجش آلودگی هوا را برحسب استاندارد ملی به صورت رسمی به ما ابلاغ نکرده است.» مدیرعامل شركت كنترل كیفیت هوای تهران می‌گوید؛ براساس گزارش کیفیت هوای سالانه تهران، بر خلاف ادعای سازمان محیط‌زیست مبنی بر اینکه دیگر مشکلی در مورد گازهای آلاینده نداریم و فقط مشکل درخصوص ذرات معلق کمتر از د و و نیم میکرون است، میزان سالانه گازهای آلاینده در بسیاری روز‌ها بالاتر از حد مجاز و در شرایط ناسالم است.

این در حالی است كه اگر طرح‌های قبلی کاهش آلودگی هوا اجرا می‌شد وضعیت هوای تهران اینگونه نبود.اکنون نیز برنامه جدیدی تدوین شده که بیشتر بندهای آن از جمله نوسازی خودروهای فرسوده، تعویض کنیستر خودروها و استاندارد سوخت عملی نشده است. یوسف رشیدی تاكید می‌كند: «این برنامه جدید کاهش آلودگی هوا، بند فانتزی نیز دارد که براساس آن باید در شرایط هشدار وزارت نیرو اقدام به بارور کردن ابرها کند که البته با وجود غیرکارشناسی بودن این اقدام، شاهد هستیم این امر نیز اجرایی نمی‌شود.» مدیرعامل شركت كنترل كیفیت هوای تهران در پاسخ به این سوال كه شما خود عضو کمیته مواقع اضطرار هستید پس چطور به طرح زوج و فرد که از سوی شهردار تهران طرحی بچه‌گانه خوانده شده رای می‌دهید، ‌توضیح می‌دهد: «از ابتدا و حتی از اولین جلسات کمیته مواقع اضطراری آلودگی هوا با اجرای طرح زوج و فرد مخالف بودیم.

طرح زوج و فرد موجب افزایش سرانه مالکیت خودرو و بیشتر شدن موتورسیکلت‌ها که آلایندگی زیادی دارند، می‌شود. چنین اقدامی در کشور مکزیک انجام شد که جز پشیمانی برای آنها نتیجه‌ای نداشت. ما نیز با این موصوع مخالفت کردیم و بارها تاکید شده که راهکارهای کوتاه مدت و مقطعی مانند طرح زوج و فرد نمی‌تواند معضل آلودگی هوا را حل کند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha