چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۹
سلامت نیوز : معدن زغال سنگ طبس برای دومین بار در سال‌جاری ریزش كرد و تاكنون مرگ 8 كارگر تایید شده است و از وضع باقی‌كارگران هم هیچ خبری در دست نیست. کارگران محروم این معدن در عمق 300 متری زمین و در 2 شیفت کاری 6 ساعته زمین سخت را می‌كاوند تا با ماهی 400 هزارتومان كه حداقل حقوق تامین‌اجتماعی است چرخ زندگی خود را در سایه قراردادی به اسم پیمانكاری بچرخانند. 400 هزار تومان برای كار در معدنی پر از گازهای كشنده گرد و زغال و خاك معلق. اما حادثه مرگبار طبس نخستین اتفاق دردناك از این دست نیست و با توجه به شرایط كار، قطعا آخرین آنها هم نیست.

از سان‌خوزه تا هجك

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ سال 89 بود كه ٣٢ کارگر معدن شیلیایی و یك کارگر بولیویایی معدن مس «سان‌خوزه» پس از 2 ماه تلاش دولت از معدن خارج و سوژه اول رسانه‌های داخلی و تیتر داغ رسانه‌های خارجی شدند. هیچ كس باور نمی‌كرد كه بتوان 32 كارگر را از عمق تاریكی به روشنایی زندگی آورد. اما نجات کارگران شیلی به یک جشن ملی تبدیل شد. جشن و پایکوبی البته قابل پیش‌بینی بود. 2 ماه زندگی از طریق کانال‌های باریک ارتباطی که بعضی‌ها به آن لقب «بند ناف» دادند. کارگران شیلی زنده بیرون آمدند و به قهرمانان ملی تبدیل شدند و تا ماه‌ها جزئی از «شوی واقعی تلویزیونی» بودند. این واقعه باعث شد رئیس‌جمهور شیلی به مردم قول دهد که اداره عالی کنترل معادن را تشکیل می‌دهد و بازرسان را چندین برابر می‌کند.

درست همان زمان كه برای چندمین بار بخت از كارگران معادن كرمان برگشت و معدن هجك در كرمان ریزش كرد،موج خبری نجات معجزه آسای كارگران شیلیایی مسئولان‌ما را هم گرفته بود، برای همین بود كه لحظه به لحظه تلاش آنها برای بیرون آوردن‌كارگران‌ روی تلكس‌های خبری می‌رفت. جامعه هم امیدوار شده بود: «اگر شیلی توانسته بود، ما چرا نتوانیم.» اما هیچ اتفاقی نیفتاد. خبرها و مسئولان در رسانه‌ها كمرنگ شدند. آنها كه قول داده بودند تا معجزه شیلی را در كرمان تكرار كنند‌،پیكر بی‌جان چند مرد جوان را تحویل خانه‌هایشان دادند. مردانی كه جوان‌ترین آنها 25 سال داشت و بزرگ‌ترین آنها 32 سال. البته پیكر 3 نفر ازآنها پس از 7 ماه پیدا شد و پس از 9 ماه به خاك سپرده شد. زندگی آنها در عمق 600 متری زمین تمام شد.

در سیاهی فقر و نداری و بی‌پناهی قانون. البته مسئولان 6 روز به‌دنبال كارگران كرمانی گشتند. اما پایان جست‌وجو غم‌انگیز بود. مسئولان هم در نهایت اعلام كردند كه كارگران شیلی محبوس شده بودند و كارگران ایرانی مدفون. بین مدفون شدن و محبوس شدن هم خیلی تفاوت بود. بعد هم كارگران بی‌پناه به پیمانكاران و سرمایه‌داران خصوصی سپرده شدند تا اتفاق بعدی كه خیلی از آن دور نبود. براساس آمار سازمان نظام پزشكی تنها 1101 نفر در جریان حوادث کار در سال‌جاری كشته شده‌اند كه با احتساب كشته شدگان دیروز معدن طبس تعداد آنها در نهمین ماه این سال به یك هزار و 109 نفر رسیده است.

البته گزارش‌های تازه، احتمال انفجار دوباره در این معدن را می‌دهد. براساس آمارهای منابع رسمی از جمله سازمان تامین اجتماعی هر سال در جریان بروز حوادث حین کار عده‌ای کشته و زخمی می‌شوند. این سازمان در تازه‌ترین آمار خود اعلام کرده است: در سال گذشته ۱۰ میلیون کارگر بیمه شده در سراسر کشور در معرض حوادث ناشی از کار قرار داشته‌اند. به نقل از سالنامه آماری سال ۱۳۹۰ سازمان تامین‌اجتماعی، در سال گذشته ۲۱ هزار و ۴۷۷ مورد حادثه حین کار در کشور رخ داده است که درجریان آن ۲۰ هزار و ۳۹۹ نفر بیمه شده قربانی شده‌اند. آمار دیگری هم می‌گوید سالانه 50 كارگر معدن در ایران می‌میرد. كارگرانی كه سرنوشت آنها دست كارفرمایان و دستگاه‌های خصوصی است و با كوچك‌ترین اعتراض، باید كنج خانه‌شان بنشینند.

باز هم حادثه طبس

برای نخستین بار نیست كه خبر مرگ از معادن طبس می‌رسد. همان‌طور كه معادن كرمان و سایر معادن كشور همواره آبستن حوادث مرگ بار است. اردیبهشت امسال بود كه ریزش 2 معدن در این شهر موجب مرگ یك كارگر 27 ساله و مجروح شدن كارگر دیگری شد اما مسئولان تجربه بسیار زیادی از حادثه مرگبار معدن هجك كرمان به دست آوردند. آنها مطمئن هستند كه هرگز نمی‌توانند معجزه شیلی را در كشور تكرار كنند. نتیجه فاجعه را هم می‌دانند، مرگ حتی اگر اجساد آنها ماه‌ها بعد پیدا شود. بنابراین در فاجعه طبس درحالی پیكرهای 4 نفر از كارگران را بیرون آورده بودند كه در همان ساعت های اولیه مرگ 8 كارگر گرفتار را تایید كردند تا جای كوچك‌ترین امیدواری به هیچ معجزه‌ای نباشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha