چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۹

مبارزه با مواد مخدر در تهران به شدت عقب است.روزانه 11 معتاد در كشور جان می دهند كه سهم تهران روزانه یك تا سه معتاد است!

تهران بهشت معتادان
سلامت نیوز : ستاد مبارزه با مواد مخدر می گوید: مبارزه با مواد مخدر در تهران به شدت عقب است.روزانه 11 معتاد در كشور جان می دهند كه سهم تهران روزانه یك تا سه معتاد است، اما برخلاف تذكرها و هشدارهای دادستان كل كشور به ستاد مبارزه با مواد مخدر برای جلوگیری از این آسیب اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام كرده است: مبارزه با مواد مخدر در تهران به شدت عقب است و این یعنی تهران تبدیل به بهشت معتادان شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از حمایت ؛ اعتیاد دیگر نیاز به معرفی ندارد! حتی شاید بهتر است در مورد تریاك و هروئین هم صحبت نكنیم!! زیرا واژه مواد مخدر را كودكان ابتدایی هم می دانند، هرچند نمی دانند كه راه های مقابله و دوری از مواد چگونه است و چه عاقبتی برایشان در پی خواهد داشت.آخرین گزارش سازمان ملل نشان می‌دهد که در سال 2009 میلادی 14 تن هروئین و چهارصد و پنجاه تن تریاک در ایران به مصرف رسیده که کشورمان را به بزرگترین مصرف‌کننده موادمخدر جهان تبدیل کرده است. براساس گزارش  دفتر مقابله با موادمخدر و جرم سازمان ملل متحد، ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی‌ ‌با جدی‌ترین مشکل اعتیاد در جهان روبه‌رو است. همچنین مصرف موادمخدر در کشورهای منطقه، باعث همه‌گیر شدن بیماری ایدز شده است. سال 88 بود که اعضای ستاد مبارزه با موادمخدر جلسه ای مشترک بامحمود احمدی نژاد برگزار کردند تا راهکار مناسبی برای برخورد قاطعانه‌تر با توزیع‌کنندگان و خرده‌فروشان موادمخدر پیدا کنند.

جلسه ای که پشت درهای بسته تشکیل شد اما هیچ گاه نتیجه مثبتی از آن خارج نشد، تا حدی كه دادستان كل كشور هم در سال جاری با انتقاد از عملكرد ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام كرد: باید تمامی اعضای این ستاد پای كار بیایند در حالی كه اقدام موثری رخ نداده است.در این میان وزیر کشور و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، سال گذشته بود كه با اشاره به شیوع مصرف کراک در میان تهرانی‌ها گفت: در سال های اخیر مصرف کراک در میان جوانان تهرانی رتبه اول را داشته و پس از آن مصرف شیشه و تریاک رتبه‌های بعدی را به خود اختصاص داده است. در حالی كه كارشناسان می گویند مواد مخدر صنعتی به دلیل ارزان بودن و نداشتن بو و استعمال سریع، بازار را از آن خود كرده است اما آثار مخربی بر سلامت انسان می گذارد. هرچند یك سال از گفته رییس ستاد مبارزه با مواد مخدر می گذرد، اما، افزایش آمار مرگ و میر معتادان و روند رو به رشد تولید مواد مخدر و حتی كشفیات آن شهروندان را نگران كرده است.

مرگ 38 هزار معتاد در 9 سال
بر اساس آمار سازمان پزشكی قانونی كشور مرگ های ناشی از سوءمصرف مواد مخدر، از سال 1382 به بعد، دومین عامل مرگ ،مرگ های غیر طبیعی پس از تصادفات بوده است. چهار هزار و 740 نفر در سال 1384 به علت سوءمصرف مواد جان باختند که این سال بالاترین آمار نه ساله ی گذشته است. همچنین روند کاهشی مرگ های ناشی از سوءمصرف مواد مخدر از سال 1384 به بعد آغاز شد به طوری که کمترین آمار این قبیل مرگ ها با 3 هزار و 593 فوتی (در 9 ساله گذشته) در سال 1390 روی داد.به گزارش سازمان پزشکی قانونی در 7 ماهه ی سال جاری هم یکهزار و 556 نفر بر اثر سوءمصرف مواد مخدر در کشور جان خود را از دست دادند.

همچنین از کل فوتی‌های سوء مصرف مواد مخدر در هفت ماهه ی امسال، یکهزار و 454 نفر مرد و 102 نفر زن بودند. همچنین در این مدت بیشترین تعداد فوتی‌های مواد مخدر با 244 مورد در شهریور ثبت شده‌است.بر اساس این گزارش در 7 ماهه امسال استان‌های تهران، اصفهان و فارس به ترتیب با 246 فوتی، 150 فوتی و 122 فوتی بیشترین و استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی و بوشهر با یک، هشت و نه فوتی کمترین مرگ ناشی از سوء مصرف مواد را داشته‌اند.

16 درصد دانشجویان سیگاری و معتادند
بررسى‏هاى وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكى حاكى از روند رو به افزایش استعمال دخانیات و مواد مخدر در میان دانشجویان است. براساس مطالعات صورت گرفته توسط این وزارتخانه، 16 درصد دانشجویان دانشگاه هاى تهران سیگارى هستند.این بررسى‏ها حاكى است، روند استعمال مواد مخدر و دخانیات در میان دانشجویان از سال دوم تا سال آخر دانشگاه رو به گسترش است. بر پایه این مطالعات، میزان گرایش دختران به مواد مخدر و دخانیات 31 برابر افزایش یافته است.

تهران شاگرد تنبل مبارزه با مواد مخدر
طاها طاهری جانشین ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره موج جدید توزیع و مصرف مواد مخدر در تهران و همچنین اظهار نگرانی استاندار تهران از این موضوع می گوید: استان تهران در مبارزه با مواد مخدر جزو شاگرد تنبل‌ها محسوب می‌شود و اگر کشور را تقسیم بندی کنیم حوزه مبارزه با مواد مخدر استان تهران جزو ضعیف‌ترین حوزه‌هاست.وی افزود: اشکالات اساسی این ضعف به مدیریت اجرایی و هماهنگی دستگاه‌ها باز می‌گردد که در جلسه اخیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان تهران این ضعف‌ها مطرح و مقرر شد استاندار تهران این وضعیت را ساماندهی کند.این مقام مسئول تصریح کرد: زیبنده نظام و حاکمیت و جمهوری اسلامی ایران نیست که در پایتخت کشور و در گوشه گوشه مناطق اصلی و اساسی شهر شاهد تجمع و توزیع مواد مخدر باشیم.

وی ادامه داد: بخشی از این مشکلات مربوط به آماده سازی زیرساخت‌ها و مکان‌های مربوط به نگه داری از معتادان بدون مکان و بی‌بضاعت بود، همچنین بخشی از این مشکلات نیز مربوط به ساماندهی شبکه‌های توزیع مواد مخدر است که این دو اقدام ،در دستور کار جدی قرار دارد و تا پنج ماه آینده این موضوع را ساماندهی خواهیم کرد.قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه انتقادها و گلایه‌های مردم تهران در باره مواد مخدر به حق است، گفت: اقدامات صورت گرفته در تهران در حوزه مبارزه با مواد مخدر به شدت عقب است و کم کاری ها صحت دارد.

اعلام آمار دقیق معتادان تا هفته آینده
وی ادامه داد: حوزه مبارزه با مواد مخدر موضوعی نیست که در آن بتوان سر دیگری را کلاه گذاشت و انداختن مشکل به دوش این و آن نیز جواب نمی‌دهد. در حالی که دستگاه مسئول موظف است به وظایف خود عمل کند و با تدابیری که در استانداری اتخاذ شده این روند آغاز شده است؛ ضمن آنکه در حوزه مواد مخدر چاره‌ای جز دخالت مستقیم استاندار وجود ندارد.طاهری همچنین از اعلام جامعه آماری معتادان از هفته آینده خبر داد و گفت: ویرایش جامعه آماری سال 90 معتادان هفته آینده توسط دفتر پژوهش ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام خواهد شد و نرخ شیوع اعتیاد در میان 15 تا 65 ساله‌های کشور 2.65 درصد است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha