چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۲
کد خبر: 63063

سلامت نیوز : مدیرکل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به این که آمار مرگ و میر را باید وزارت بهداشت اعلام کند، گفته است: با این حال برآورد می‌شود متوسط 4 تا 5 هزار نفر با افزایش ذرات کمتر از 5/2 میکرون فوت کرده باشند. یوسف رشیدی دیروز در جمع خبرنگاران با اشاره به مصوبات کار گروه آلودگی هوا ادامه داد: در بسیاری از مصوبات کار گروه که به تصویب و اجرا می‌رسد اعضای به‌خصوص نمایندگان شهرداری مخالفت خود را اعلام می‌کنند اما در نهایت این مصوبات اجرا می‌شود مانند طرح آبپاشی تهران که اکثریت اعضا مخالف ‌آن بودند اما اجرا شد‌. رشیدی در حالی به آمار مرگ ناشی از آلودگی هوا اشاره می‌کند که محمدجواد محمدی‌زاده، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست روز دوشنبه به طور تلویحی مرگ افراد بر اثر آلودگی هوای تهران را نفی کرده بود، اما به گزارش ایسنا در نامه‌ مرکز تحقیقات آلودگی هوا به استانداری تهران و نامه استانداری به شهردار تهران به تعداد دقیق فوت‌شدگان بر اثر آلودگی هوا اشاره شده است این نامه که در ابتدا در سایت ایسنا منتشر شد پس از چند ساعت از خروجی این خبرگزاری برداشته شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ در این نامه که روز گذشته در سایت‌ها منتشر شد روی این آمار با لاک غلط گیر پوشانده شده است. استانداری تهران رونوشت نامه رئیس مرکز تحقیقات آلودگی‌هوا را برای رئیس شورای اسلامی شهر تهران ارسال کرده و در نامه‌ای خطاب به محمد باقر قالیباف، شهردار تهران در خواست کرده که بند بند مفاد نامه به اجرا در آید .در نامه استانداری تهران به شهردار تهران آمده است: خطرناک‌ترین آلاینده هوا از نظر اثر بر سلامت انسان ذرات معلق است. حدود 76 درصد اجزای کل ذرات معلق موجود در هوای شهر تهران را مواد معدنی تشکیل می‌دهد که عمده آن منابعی غیر از منابع ثابت و متحرک آلوده کننده وارد هوای شهر تهران می‌شود. 56 روز از فصل بهار، 69 روز از فصل تابستان، 67 روز از فصل پاییز و 16 روز از فصل زمستان سال 1389، ذرات معلق، آلاینده اصلی هوای شهر تهران بوده است.

روزهای ناسالم بسیار زیاد است

مدیرکل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران معتقد است اگر بر مبنای استاندارد جدید میزان آلودگی هوای تهران اعلام شود تعداد روزهای ناسالم و بسیار ناسالم افزایش چشمگیری خواهد داشت اما وزارت بهداشت و سازمان محیط‌زیست اجازه استفاده از این استاندارد را نمی‌دهند. به گزارش مهر، یوسف رشیدی اظهار داشت: هنوز در استاندارد سازی سوخت به یورو 2 و یورو 4 نرسیده‌ایم در حالی که سالیان سال است در بعضی از کشورها به استانداردهای یورو 5 نیز رسیده‌اند. بنابراین باید در این خصوص جدی‌تر عمل کنیم. وی با اشاره به اینکه خلاء خودروهای هیبریدی در تهران احساس می‌شود، گفت: امسال یکسری خودروهای هیبریدی وارد حمل و نقل عمومی می‌شود. به گفته رشیدی ،علاوه بر ورود خودروهای هیبریدی اقدامات زیاد دیگری با هزینه کمتری می‌توانیم در جهت کاهش آلودگی هوای تهران انجام دهیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر اندازه گیری داده‌های مربوط به آلاینده‌ها با بهترین روش انجام می‌شود اما خط کش‌ها و استاندارد‌های مختلفی وجود دارد که می‌توان این داده‌ها را براساس آن خط کشها سنجید.رشیدی گفت: اینکه اعلام آلاینده‌ها براساس کدام استاندارد اعلام شود را وزارت بهداشت و سازمان محیط‌زیست تعیین می‌کنند و تا کنون اجازه استفاده از استاندارد جدید و به روز را به ما نداده اند.به اعتقاد رشیدی، از آنجایی که با استفاده از استاندارد‌های جدید بسیاری از روزهای تهران در شرایط ناسالم و حتی بسیار ناسالم قرار می‌گیرد شاید دلیل اینکه محیط‌زیست و وزارت بهداشت اجازه استفاده از استاندارد‌های جدید را نمی‌دهند زیرا با استفاده از این استاندارد میزان آلاینده‌های هوا نسبت به سالهای گذشته بسیار بالاتر می‌رود.

میزان آلاینده‌ها بالاتر از حد مجاز

وی افزود: اگر بر مبنای اطلاعات سالانه بررسی کنیم و شاخص‌های آلودگی هوا را اندازه بگیریم در سال گذشته 320 روز هوای تهران در شرایط ناسالم بوده است. رشیدی یادآور شد: البته با استفاده از کتاب گزارش کیفیت هوای سالانه تهران، خواهیم دید که بر خلاف ادعای سازمان محیط‌زیست مبنی بر اینکه دیگر مشکلی در مورد گازهای آلاینده نداریم و فقط مشکل درخصوص ذرات معلق کمتر از 5/2میکرون است. میزان سالانه گازهای آلاینده در بسیاری روز‌ها بالاتر از حد مجاز و در شرایط ناسالم است.رشیدی اظهار کرد: تاکنون چندین سند جامع کاهش آلودگی هوا در کشور تنظیم شده اما اگر طبق طرح‌های سال‌های گذشته هم پیش می‌رفتیم، اکنون شاهد کاهش آلودگی هوا بودیم. این در حالی است که برنامه جدید کاهش آلودگی هوا نیز که در 13محور تصویب شده هنوز به مرحله اجرا درنیامده و همان طور که می‌دانیم بند یک این مصوبه که بر تولید خودرو براساس استاندارد یورو4 تاکید دارد، بند2 و بند3 که بر کاتالیست و ارائه سوخت استاندارد تاکید دارد هیچ کدام به طور کامل محقق نشده است. رشیدی در ادامه تصریح کرد: مصوبه دولت که از اسفند 90 ابلاغ شده است نیز هنوز بصورت کامل به مرحله اجرا در نیامده است.

خودروهای ایران یورو 2 را هم ندارند

وی تصریح کرد: خودروهای تولیدی که با استاندارد یورو 2 تولید می‌شود تنها در همان درب کارخانه دارای این استاندارد هستند و پس از اندکی که مورد استفاده قرار می‌گیرند دیگر حتی استاندارد یورو 2 را نیز نخواهند داشت و درصد بسیار زیادی آلاینده وارد هوای تهران می‌کنند. مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران به بند 19 مصوبه هیات دولت اشاره کرد و گفت:‌ مصوبه اخیر دولت در بخش کاهش آلودگی هوا یک بند بسیار فانتزی دارد که در روزهای هشدار آلودگی هوا وزارت نیرو نسبت به بارور سازی ابرها اقدام کنند این در حالیست که طی هفته گذشته ما در وضعیت هشدار آلودگی هوا قرار گرفتیم آیا وزارت بهداشت به این بند از مصوبه عمل کرد ؟وی همچنین درخصوص آمار مرگ و میرهای ناشی از آلودگی هوا گفت:‌ مرجع رسمی اعلام آمار مرگ و میر‌های ناشی از آلودگی هوا تنها وزارت بهداشت است که براساس مدلی جهانی این آمار سنجیده و ارائه می‌شود که این مدل مدلی بسیار دقیق بوده و به شخصه آمار ارائه شده با این مدل را قبول دارم اما اینکه شهرداری آماری از مرگ و میرها ارائه دهد این در حیطه وظایف وزارت بهداشت بوده نه شهرداری تهران .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha