چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۸
کد خبر: 63066

کلید طول عمر، سلامتی است و سلامتی بزرگ‌ترین سرمایه‌ زندگی. برای داشتن عمر طولانی همراه با سلامتی و تندرستی لازم است سبک زندگی‌تان سالم باشد.

تغذیه مناسب و مقابله با بیماری‌ها

سلامت نیوز : بدون شک هیچ کس نمی‌خواهد با کسالت و بیماری زندگی خود را سر کند. کلید طول عمر، سلامتی است و سلامتی بزرگ‌ترین سرمایه‌ زندگی. برای داشتن عمر طولانی همراه با سلامتی و تندرستی لازم است سبک زندگی‌تان سالم باشد. یعنی اینکه تغذیه‌ درستی داشته باشید و از کارهایی که به سلامتی آسیب می‌زند دوری کنید. تغذیه‌ سالم خلاصه می‌شود در مصرف میوه و سبزیجات، دانه‌های کامل، گوشت کم چرب، ماهی و حبوبات. علاوه بر این‌ها باید اهل ورزش هم باشید، استرس و فشارهای روحی را از خود دور کنید، سیگار نکشید و از مصرف الکل بپرهیزید. برای اینکه این بیماری‌ها را از خود دور کنید با ما همراه باشید.

بیماری‌های قلبی عروقی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ بیماری‌های قلبی عروقی و سکته‌ مغزی از بزرگ‌ترین عوامل مرگ و میر مردم در سرتاسر جهان محسوب می‌شوند. با این حال با در پیش گرفتن یک زندگی سالم قابل پیشگیری هستند. برای این کار لازم است وزن، فشار خون و میزان کلسترول‌تان را کنترل کنید و خانه نشینی، عدم تحرک، مصرف دخانیات، استرس و مصرف الکل را کنار بگذارید. در این صورت آمار این بیماری‌ها کاهش یافته و هزینه‌های سالانه‌ای که برای درمان آن‌ها صرف می‌شود نیز پایین می‌آید. حتماً مصرف میوه و سبزیجات، روغن‌های سالم مانند روغن زیتون را در الویت برنامه‌ غذایی‌تان قرار دهید. مصرف غذاهای چرب و نمک را کاهش دهید.

دیابت نوع 2

متأسفانه آمار بیماران دیابتی هم در سرتاسر دنیا در حال افزایش است. بدتر این که این روزها تعداد نوجوانانی که قربانی این بیماری می‌شوند نیز در حال افزایش است به خاطر این که از همان سنین پایین تغذیه‌ ناسالمی‌دارند و به دلیل عدم تحرک لازم دچار چاقی مفرط هستند. تغذیه‌ مناسب و سالم از بروز این بیماری و عواقب شوم آن پیشگیری می‌کند. واقعیت این است که مصرف زیاد قند مشکلات زیادی در بدن به‌ویژه در جریان خون ایجاد می‌کند و مشکلاتی مانند بیماری‌های قلبی عروقی، نارسایی کلیوی، نابینایی و غیره را به همراه می‌آورد. باید بدانید مسئول مستقیم درصد نسبتاً بالای جراحی‌های قلب، نارسایی‌های کلیوی و قطع عضو همین دیابت می‌باشد. مصرف قند، شیرینی‌جات و کلاً مواد قندی را کاهش دهید و کودکانتان را از همان سنین پایین به مصرف مواد غذایی شیرین عادت ندهید.

سرطان

متأسفانه هر روز به آمار بیماران سرطانی افزوده می‌شود. خانم‌ها بیشتر به سرطان سینه مبتلا می‌شوند و آقایان به سرطان پروستات. سرطان ریه نیز یکی دیگر از مرگبارترین سرطان‌های رایج دنیاست. اما باید بدانید داشتن تغذیه‌ای سالم و سرشار از ویتامین، ورزش، وزن متعادل، ترک سیگار و الکل به پیشگیری از این بیماری‌ها کمک زیادی می‌کند. یعنی همانی که قدیمی‌ها گفته‌اند: «پیشگیری بهتر از درمان است».

بیماری نقرس

نقرس یک شکلی از آرتریت است که حدود 2‌درصد مردم را دچار می‌کند. این بیماری به دلیل میزان بالای اسید اوریک بروز می‌کند. زمانی که میزان این اسید در بدن بالا باشد مازاد آن در مفاصل جمع شده و باعث این بیماری دردناک می‌شود. با وجود این که علت دقیق این مشکل هنوز ناشناخته است اما متخصصان معتقدند چاقی، مصرف الکل، مصرف بیش از اندازه‌ مواد غذایی سرشار از ترکیبات شیمیایی پورین مانند گوشت قرمز، کله پاچه، دل و قلوه، ماهی و غذاهای دریایی و استرس از عوامل ابتلا به این بیماری می‌باشد.

پوکی استخوان

پوکی استخوان یعنی داشتن تراکم استخوانی ضعیف و تخریب بافت‌های استخوانی. متأسفانه این بیماری نیز مانند دیابت، شیوع زیادی پیدا کرده است. تا جایی که حتی خانم‌های خیلی جوان هم از گزند این بیماری در امان نیستند. این بیماری در افراد بالای 50 سال رواج بیشتری دارد. دریافت کافی کلسیم (1200 میلی گرم در روز برای افراد 50 سال و به بالا)، پرهیز از مصرف زیاد سدیم (نمک)، پروتئین بیش از اندازه و نوشیدنی‌های گازدار باعث می‌شود که این بیماری از شما دور باشد.

آرتروز

چاقی مفرط یکی از عوامل بروز آرتروز است. اضافه وزن باعث می‌شود که سایش مفاصل با سرعت بیشتری صورت بگیرد. همچنین باید بدانید که بیماری‌هایی مانند نقرس و دیابت نیز خطر ابتلا به آرتروز را افزایش می‌دهد.

دژنراسیون ماکولای چشم

این بیماری با آسیب و تخریب بخشی از چشم بروز می‌کند که باعث می‌شود قوه‌ بینایی آسیب جدی ببیند و حتی به نابینایی کامل ختم شود. مصرف دخانیات، فشار خون بالا، کلسترول بالا و چاقی مفرط از عواملی است که خطر ابتلا به این بیماری را بالا می‌برد.

کبد چرب

بیماری کبد چرب در نتیجه‌ تجمع چربی در سلول‌های کبد بروز می‌کند. علاوه بر چاقی مفرط، دیابت نوع 2، فشار خون بالا، میزان چربی خون بالا شرایط دیگری مانند کاهش وزن سریع یا تغذیه‌ نامناسب و کمبود ویتامین و پروتئین نیز در بروز این وضعیت دخیل هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha