چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۵
کد خبر: 63080
سلامت نیوز : این روزها کمتر کسی را می توان دید که از درد عضلانی شاکی نباشد. این موضوع را می توان از طرز نشستن، یا برخاستن افراد هم فهمید. اگر درگذشته درد پا فقط ویژه سالمندان بود حالا پیر و جوان نمی شناسد و بیشتر افراد در هر سن و سالی که باشند، به هنگام نشستن و برخاستن مشکل دارند یا از درد عضلانی در اندام ها شکایت می کنند. ناگفته نماند که اصلی ترین علت این دردها، تغییر سبک زندگی است و بزرگ ترین تغییر در سبک زندگی امروز مردم ما ساکن بودن است. استفاده از آسانسور، پله برقی، خودروی شخصی و انجام بیشتر کارها به صورت نشسته باعث شده است روز به روز تعداد بیشتری از مردم به انواع دردهای عضلانی مبتلا شوند. به نحوی که کارشناسان هم اکنون از شیوع این دردها در کشور هشدار می دهند.دردهای عضلانی شایع ترین علت مراجعه مردم به کلینیک های تخصصی است و بهترین و موثرترین روش پیشگیری و درمان این دردها به کار بستن توصیه های طب فیزیکی و توان بخشی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ به گفته سید منصور رایگانی رئیس انجمن طب فیزیکی و توانبخشی، شایع ترین علت مراجعه مردم به مطب ها و کلینیک های مرتبط با بیماری های اسکلتی، عضلانی از جمله طب فیزیکی روماتولوژی، ارتوپدی، جراحی اعصاب سندروم دردهای عضلانی «میوفاشیال» و «فیبرو میالژیا» (سندروم درد) است. به گزارش ایرنا وی درباره دردهای میوفاشیال توضیح می دهد: این دردها به صورت ناحیه ای و در نقاط مختلف بدن ایجاد می شود. این درد مزمن است و بیش از چند ماه فرد را آزار می دهد. این درد اغلب با فعالیت و با فشار روی نقطه تشدید می شود. درد در نقاط مختلف بدن ازقبیل عضلات سر و گردن، صورت و فک، اندام ها، ستون فقرات، لگن و ناحیه تناسلی ظاهر می شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید می کند: دردهای عضلانی در بسیاری از موارد با آرتروز، فتق دیسک، سیاتیک، روماتیسم و حتی درد اندام های داخلی اشتباه گرفته می شود، بنابراین پزشک با معاینه دقیق و گرفتن شرح حال بیمار و گاهی انجام مطالعات آزمایشگاهی موفق به تشخیص عارضه می شود.

به طور کلی دردهای عضلانی منشاء مختلفی دارد. یک سری دردهای عضلانی مربوط به ضعف عضلات یا قدرت ناکافی یا انعطاف ناکافی عضلات است. این دردها بیشتر در افرادی ایجاد می شود که ورزش و تحرک کافی ندارند و عضلات آن ها قدرت و انعطاف کافی ندارد. این دسته از افراد با یک فعالیت مختصر دچار خستگی عضلات می شوند و احساس می کنند کشش تحرک ندارند. دکتر طناز احدی متخصص طب فیزیکی و توان بخشی و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان این مطلب به خراسان می گوید: شکایت بسیاری از زنان این است که پس از کمی پیاده روی دچار گرفتگی عضله پا می شوند. عضله این افراد قدرت و انعطاف کافی برای تحرک ندارد و علت اصلی آن هم نداشتن تحرک کافی است.

دسته دیگری از دردهای عضلانی، دردهای ثانویه است یعی درد عضلانی در نتیجه یک عارضه دیگر بروز کرده است. به عنوان مثال گاهی درد پا به علت مشکلات کمر است و درد عضلانی پشت و دست با آرتروز و دیسک گردنی مرتبط است. این دردها با معاینه دقیق و گرفتن شرح حال بیمار توسط پزشک متخصص ریشه یابی می شود و زمانی برطرف می شود که عوامل اولیه برطرف شده باشد.

نکته این جاست  که در هر ۲ حالت یعنی چه درد عضلانی اولیه باشد چه ثانویه، ورزش کردن بسیار موثر است. در افرادی که درد عضلانی ثانویه و مشکل ستون فقرات و یا درگیری اعصاب دارند، تجویز ورزش اختصاصی تر می شود و ورزش باید فقط تحت نظر پزشک انجام شود.دکتر احدی با بیان این که فردی که سالم است و فقط دچار ضعف عضلات است، می تواند ورزش هوازی انجام دهد، تصریح می کند: چنانچه فردی مشکل دیسک، آرتروز و ستون فقرات ندارد، می تواند، ورزش های هوازی را انجام دهد. این ورزش ها باعث می شود عضله از نظر متابولیکی تقویت شود و اکسیژن بیشتری به عضله برسد.

البته باید توجه داشت که حتماً قبل از ورزش هوازی باید حرکات کششی انجام داد و به اصطلاح بدن را گرم کرد. در غیر این صورت ممکن است عضلات فرد دچار گرفتگی شود. بنابراین پیشنهاد ما این است که برای جلوگیری از آسیب احتمالی به عضله و افزایش قدرت آن، افراد روزی نیم ساعت تا ۴۵ دقیقه ورزش هوازی انجام دهند.

در ورزش هوازی عروق بزرگ بدن درگیر می شود و پیاده روی، شنا و دوچرخه سواری بهترین ورزش های هوازی است. البته چنانچه گفته شد هرگز نباید حرکات کششی فراموش شود. در حرکات کششی طول عضله از طول طبیعی عضله بیشتر می شود تا انعطاف پیدا کند.

انجام حرکات کششی قبل و بعد از ورزش توصیه می شود تا از آسیب احتمالی به مفاصل پیشگیری شود.

باید در نظر داشت شدت انجام ورزش حداکثری نیست و بهتر است یک فرد سالم با ۸۰ یا ۹۰ درصد قدرت بدنی اش ورزش کند. اگر فرد از ابتدا با تمام قدرت بدنی اش ورزش کند ممکن است نتواند ۳۰ یا ۴۵ دقیقه به ورزش ادامه دهد. همچنین افرادی که عارضه قلبی دارند، باید حتماً تحت نظر پزشک متخصص ورزش کنند در غیر این صورت فشار و بار اضافی به عضله قلب وارد می آید که سلامت فرد را تهدید می کند.

گاهی افراد از اسپاسم عضلانی در پاها شکایت دارند که علل متفاوتی دارد؛ ازجمله کرامپ یا گرفتگی عضلات، ضعف عضلات و وجود نقاط دردناک، مشکلات کمر و زانو و یا وجود وریدهای واریسی که خون از اندام های تحتانی به صورت روتین به جریان نمی افتد و عضله پا دچار ورم می شود. در واقع عضله دچار اختلال خون رسانی می شود و برای تسکین این درد نیز ورزش درمانی بسیار مفید است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha