چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۱ - ۱۳:۳۲
کد خبر: 63086
سلامت نیوز :  تبلیغات در دنیای امروز، نقش بسیار پررنگی دارد و مصرف‌كنندگان به طور ناخودآگاه تحت تاثیر این تبلیغات قرار می‌گیرند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ هر روز در سطح شهر تبلیغات متفاوتی می‌بینیم یا در رسانه‌ها و فروشگاه‌های مختلف با آنها برخورد می‌كنیم؛ تبلیغاتی كه شاید تعداد زیادی از آنها درباره مواد غذایی باشد، موادی كه بسیاری از آنها نه‌تنها تاثیر مثبتی بر سلامت ما و خانواده‌مان ندارد، بلكه مصرف‌شان در برخی موارد مضر هم هست.

چیپس، پفك، شكلات و... كه می‌توان گفت بیشتر این نوع خوراكی‌ها، ارزش غذایی كمی داشته و اغلب برای تهیه آنها از روغن و چربی زیاد، نمك فراوان و شكر استفاده می‌شود البته نباید این نكته را هم نادیده بگیریم كه هر سه این مواد، برای سلامت تمام افراد و بویژه كودكان مضر است و می‌تواند عوارض زیادی ایجاد كند.

شاید مهم‌ترین نكته‌ای كه در زندگی شهرنشینی امروزی موجب بروز چاقی شده و در این زمینه تاثیرگذار بوده است، رواج مواد غذایی پركالری و كم‌ارزش از نظر غذایی و نبود تحرك كافی است.

برای نمونه كودكی را تصور كنید كه در طول روز شكم خود را با انواع چیپس، پفك، چند لیوان نوشابه، انواع شكلات و محصولات مشابه آن پر می‌كند.

شاید باور نكنید، اما این كودك به طور ناخواسته حدود 40 قاشق چایخوری شكر وارد بدنش كرده و در عین حال، همراه با خانواده صبحانه ، ناهار و شامش را نیز میل می‌كند!

البته بعضی پدر و مادرها فكر می‌كنند كودك نباید از این خوراكی‌ها استفاده كند؛ در حالی كه باید بدانید بچه‌ها اغلب به دلیل طعم خوب و خوشمزه این محصولات كه شیرین، شور و چرب هستند و همچنین تبلیغات و بسته‌بندی‌های زیبا و هوشمندانه آنها، از خود علاقه زیادی به مصرف نشان می‌دهند بنابراین در چنین شرایطی والدین وظیفه دارند با ایجاد الگوهای مناسب تغذیه‌ای و برنامه‌ریزی دقیق برای تامین نیازهای روزانه كودك، تغذیه او را هدایت كنند و در مسیر سالمی قرار دهند.

باور كنید نه تنها كودكان، بلكه بزرگسالان هم براحتی قبول نمی‌‌كنند چیپس و پفك را با شلغم و هویج عوض كنند اما بدون شك، اگر این میوه‌ها و سبزیجات به شیوه‌ای زیبا و خوش طعم آماده شود و درباره خواص‌شان هم با كودك صحبت كنیم، آنها بیشتر علاقه‌مند شده و دوست دارند این نوع خوراكی‌ها را هم امتحان كنند.

علاوه بر این، همان طور كه تجربه نشان داده اجبار و استفاده از اهرم زور نیز هیچ وقت كارساز نیست و نباید مورد استفاده قرار گیرد.

متخصصان تاكید می‌كنند بهترین روش، ایجاد انگیزه برای كودكان به منظور استفاده از مواد غذایی سالم است و البته قبل از هر چیز باید با كودك یا نوجوان خود صادقانه در این مورد صحبت كنید.

یادتان باشد دنیای كودك و نوجوان سرشار از پرسش و تلاش برای كشف محیط اطراف است. پس می‌توانید با او در مورد ارزش برخی مواد غذایی و مضرات انواع دیگر صحبت كرده و او را نسبت به نادرست بودن برنامه غذایی‌اش آگاه كنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha