چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۱ - ۱۳:۳۲
کد خبر: 63087
 سلامت نیوز :  بیمه تكمیلی هم دردی از بازنشستگان دوا‌نكرده است؛ حال و روز بازنشستگان و بیمه‌های تكمیلی‌شان مصداق بارز این ضرب المثل است: هر‌چقدر پول بدهی همان قدر آش می‌خوری!مثلا بازنشستگان تامین اجتماعی درحالی ماهانه چند 10هزارتومان بابت حق بیمه تكمیلی خود و افراد تحت تكفلشان می‌پردازند كه این بیمه‌ها حتی ضروری‌ترین خدمات مورد نیاز سالمندان بازنشسته را هم پوشش نمی‌دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ بیمه‌ها درحالی پایین بودن حق بیمه پرداختی را برای پوشش ندادن بسیاری از خدمات پزشكی و درمانی ضروری در بسته بیمه تكمیلی بازنشستگان بهانه كرده‌اند كه بازنشستگان می‌گویند، برای پرداخت همین مبلغ حق بیمه هم از بسیاری هزینه‌های ضروری زندگی‌شان زده‌اند.

منفعت طلبی بیمه‌های تكمیلی

واقعیت این است كه بازنشستگان نه از بیمه‌های پایه درمان دل خوشی دارند و نه از بیمه‌های تكمیلی، وقتی پای درددل آنها می‌نشینیم، می‌گویند مگر دفترچه‌های بیمه چه گلی به سرشان زده‌ كه حالا بیمه‌های تكمیلی هنگام ضرورت كمك حالشان باشد؟

با این حال بسیاری از بازنشستگانی كه به‌وقت نیاز دستشان در پوست گردوی بیمه‌ها مانده، معتقدند كه بیمه بودن بهتر از نبودن است، آنها همچنان امیدوارند كه به وقت ضرورت بتوانند روی حمایت بیمه‌ها حساب باز كنند.

بازنشستگان تامین اجتماعی ماهانه به ازای هر نفر 10هزار و 450 تومان حق بیمه تكمیلی می‌پردازند كه این مبلغ برای هر خانواده بازنشسته با جمعیت میانگین چهار تا پنج نفر بیش از 50 هزار تومان می‌شود، آن هم در شرایطی كه این بیمه‌ها در پرداخت برخی هزینه‌های كمرشكن درمان پشت آنها را به راحتی خالی می‌كنند.

هم‌اكنون بر اساس قرارداد منعقد شده با شركت بیمه طرف قرارداد بازنشستگان تامین اجتماعی، بسته بیمه تكمیلی این گونه تعریف می‌شود: اعمال جراحی و بستری و درمان طبی، دیسك ستون فقرات، آنژیوگرافی، عروق كرونر، سنگ‌شكن تا سقف تعهد پنج میلیون‌تومان.

اعمال جراحی قلب، مغز و اعصاب، پیوند كلیه، كبد، ریه و مغز استخوان و جراحی ستون فقرات تا سقف 10میلیون تومان.

خدمات پاراكلینیكی (1) سونوگرافی، انواع اسكن، انواع سیتی اسكن، انواع (ام. آر. آی)، انواع آندوسكوپی و رادیوتراپی تا سقف 500 هزارتومان.

خدمات پاراكلینیكی (2) شامل تست ورزش، نوار عضله، نوار عصب، نوار مغز، آنژیوگرافی، نوار قلب، نوار مثانه تا سقف 300 هزارتومان.

خدمات پاراكلینیكی (3) شامل شكستگی‌ها، گچ‌گیری، بخیه، تخلیه كیست و لیزردرمانی و فیزیوتراپی تا سقف 300 هزارتومان.

در نگاه اول بیمه تكمیلی بازنشستگان پرداخت هزینه عكسبرداری ها، آزمایش‌ها و انواع جراحی‌ها را بر عهده گرفته اما با لحاظ شرایطی كه چندان به نفع بازنشستگان نیست.

واقعیت این است كه سقف تعهدات بیمه تكمیلی بازنشستگان در مقایسه با هزینه انواع عكسبرداری ها، آزمایش‌ها و جراحی‌های سنگین آنقدر پایین است كه بازنشستگان با وجود داشتن بیمه تكمیلی باز هم باید چندمیلیون تومان بابت باقیمانده هزینه درمانشان بپردازند.

نكته مهم این‌كه به دلیل نوبت دهی طولانی بیمارستان‌های دولتی در اكثر موارد بازنشستگان چاره‌ای ندارند جز این‌كه برای گرفتن این خدمات به بیمارستان‌های خصوصی مراجعه كنند.

از سوی دیگر بیمه‌های تكمیلی درحالی این خدمات دست و پا شكسته را جزو فهرست پوشش بیمه‌ای خود به بازنشستگان قرار داده‌اند كه در مقابل خدماتی مانند ویزیت، عینك، سمعك و دندانپزشكی را كه ابتدایی‌ترین نیازهای سالمندان است و بسیاری از بازنشستگان برای پرداخت همین مبالغ نیز در مضیقه هستند، پوشش نمی‌دهند.

رییس كانون بازنشستگان تامین اجتماعی در گفت‌وگو با جام‌جم هرچند این نقاط ضعف در بیمه تكمیلی بازنشستگان را می‌پذیرد، اما تاكید می‌كند: خدماتی كه هم‌اكنون شركت بیمه تكمیلی طرف قرارداد با بازنشستگان تامین اجتماعی ارائه می‌دهد در ازای پرداخت 10هزار و 450 تومان حق بیمه پرداختی بازنشستگان است.

علی اكبر خبازها می‌گوید: اگر بازنشستگان می‌توانستند به جای ده هزار و 450 تومان، 35 هزار تومان بپردازند قطعا نه فقط سقف تعهد بیمه‌ها بالاتر می‌رفت، بلكه این امكان هم وجود داشت كه سایر خدمات مانند ویزیت پزشك، عینك، سمعك و خدمات دندانپزشكی هم در فهرست خدمات ارائه شده به بازنشستگان قرار بگیرد.

هرچند خبازها تلاش می‌كند قانعمان كند كه نباید صرف پایین بودن سقف تعهد بیمه‌های تكمیلی یا پوشش ندادن چند قلم خدمت ضروری بازنشستگان، دیگر جنبه‌های حمایتی بیمه تكمیلی بازنشستگان را زیر سوال برد، اما پرسش اینجاست كه مگر وظیفه اصلی بیمه‌های تكمیلی تمام كردن كار ناتمام بیمه‌های پایه درمان نبوده است؛ حمایت در پرداخت هزینه‌های سنگین درمان، انواع عكسبرداری ها، آزمایش‌ها و جراحی‌ها كه كمر بازنشستگان زیر بار این هزینه‌های میلیونی خم شده است.

بازنشستگان: به چه كار آید این بیمه!

سه میلیون بازنشسته تامین اجتماعی درحالی تحت پوشش بیمه تكمیلی قرار دارند كه خیلی از آنها در مقابل حق بیمه پرداختی، خدماتی را كه بیمه تكمیلی به بازنشستگان ارائه می‌دهد، چندان عادلانه نمی‌دانند.

فتح‌اللهی، بازنشسته كه خود و خانواده چهار نفره‌اش تحت پوشش بیمه تكمیلی بازنشستگی هستند به جام‌جم می‌گوید: «بازنشسته‌ها آدم‌هایی هستند با سن بالای 50سال كه با گذر عمر نیازهای پزشكی‌شان هم تغییر می‌كند، اگر افراد 30 تا 40 ساله، هر چند ماه یك بار ممكن است پایشان به مطب پزشك باز نشود، اما در عوض سالمندان به مشكلات بینایی، شنوایی، بیماری‌های قلبی، فشار خون بالا، قند و... مبتلا هستند كه باید مرتب زیرنظر پزشك باشند، آن هم در شرایطی كه حتی بیمه‌های تكمیلی نیز در تامین هزینه‌های این خدمات از بازنشسته حمایت نمی‌كنند.»

بازنشسته دیگری كه برای انجام عمل جراحی قلب باز در یك بیمارستان خصوصی 30 میلیون تومان پرداخته است، می‌گوید: بیمه تكمیلی فقط 10میلیون تومان از هزینه‌های عمل را پرداخت كرده و 20 میلیون تومان باقیمانده را با كلی قرض و فروش خودروی زیر پایش توانسته پرداخت كند.

میرزایی، یكی از نیروهای خدماتی بازنشسته بهزیستی هم از این‌كه خدماتی مانند سمعك و عینك تحت پوشش بیمه تكمیلی نیست گلایه كرده و می‌گوید: برای بازنشسته‌ای مثل او كه به‌دلیل هزینه سنگین خدمات دندانپزشكی نمی‌تواند حتی سالی یك بار هم پیش دندانپزشك برود، طبیعی است كه برای پرداخت این هزینه‌ها بیشتر باید روی كمك و حمایت بیمه‌های تكمیلی حساب باز كند، اما متاسفانه در عمل این بیمه‌ها هم پشت بازنشسته‌ها را خالی می‌كنند.

فقط پرداخت نقدی

كارت‌های بیمه تكمیلی درمان خیلی وقت‌ها هم دست بازنشستگان را در پوست گردو گذاشته‌ است؛ آنها می‌گویند بسیاری از مراكز ارائه خدمات پزشكی و درمانی برای كارت بیمه تكمیلی بازنشستگان تره هم خرد نمی‌كنند.

بازنشسته‌ای كه خود بتازگی چنین شرایطی را تجربه كرده برایمان تعریف می‌كند كه حدود یك ماه پیش برای انجام ام. آر. آی به یكی از كلینیك‌های مغز و اعصاب شهر مراجعه كرده اما در آنجا با وجود ارائه كارت بیمه تكمیلی با این پاسخ متصدی بخش مواجه شده كه باید هزینه را به‌صورت نقدی بپردازد و سپس با رسیدی كه از پذیرش كلینیك می‌برد به شركت بیمه مراجعه كرده و هزینه پرداختی را از بیمه دریافت كند.

خریدار نداشتن كارت بیمه تكمیلی بازنشستگان تامین اجتماعی در بسیاری از مراكز خدمات پزشكی و درمانی شهر برای ما هم قطعی شد وقتی به بهانه انجام یك سی‌تی‌اسكن ساده با یكی از پرمراجعه‌كننده‌ترین مراكز درمانی و عكسبرداری شهر تماس می‌گیریم، مسوول پذیرش عنوان می‌كند كه داشتن كارت بیمه تكمیلی ملاكی برای پرداخت نكردن هزینه عكسبرداری نیست و باید بیمار هزینه را به‌صورت نقدی پرداخت كند و پس از اتمام كار، با تائیدیه رسیدی كه از مركز به وی داده می‌شود، می‌تواند به شركت بیمه طرف قرارداد مراجعه كرده و هزینه را از آنها بگیرد.

البته این مشكل صرفا مربوط به بیمه‌شدگان تامین اجتماعی نیست و بازنشستگان كشوری نیز در ارائه كارت‌های بیمه تكمیلی خود به مراكز خدمات پزشكی و درمانی تقریبا با شرایط مشابهی مواجه هستند.

كوتاهی در عمل به قانون

شاید اگر بازنشستگان می‌توانستند حق بیمه بیشتری بپردازند، خدمات بهتری نیز از بیمه‌های تكمیلی دریافت‌می‌كردند.

حالا بیمه‌های تكمیلی حق بیمه ناچیز پرداختی بازنشستگان تامین اجتماعی (كه البته پرداخت همین مبلغ برای بسیاری از بازنشستگان دشوار است) را در یك كفه‌ترازو گذاشته‌اند و برای ارائه خدمات به آنها حساب و كتاب می‌كنند.

بازنشستگان می‌گویند، اگر دولت در پرداخت حق بیمه تكمیلی از بازنشستگان حمایت می‌كرد، حالا آنها مجبور نبودند با پرداخت كمترین میزان حق بیمه به خدمات دست و پا شكسته بیمه‌های تكمیلی بازنشستگان تن بدهند.

مسوولان كانون‌های بازنشستگی از دولت توقع دارند در پرداخت حق بیمه تكمیلی بازنشستگان به قانون عمل كند؛ وظیفه قانونی‌‌ای كه تاكنون در اجرای آن كوتاهی شده است.

براساس ماده 63 قانون بودجه برنامه پنجم، دولت موظف است 50 درصد هزینه بیمه‌های تكمیلی بازنشستگان را پرداخت كند، هرچند این موضوع تاكید صریح قانون بوده و وظیفه‌ای است كه بر دوش دولت گذاشته شده است، اما این‌طور كه پیداست تاكنون دولت در عمل به اجرای این ماده از قانون تن نداده است.

مدیرعامل كانون بازنشستگان تامین اجتماعی به جام‌جم می‌گوید: طی دو ماه گذشته چند نامه رسمی به مسئولان سازمان تامین اجتماعی و شخص رئیس‌جمهور ارسال شده كه در آن از دولت درخواست شده است برای ارائه خدمات بهتر و باكیفیت‌تر بیمه‌های تكمیلی، دولت به وظیفه قانونی خود در این زمینه عمل كرده و در پرداخت سهم حق بیمه تكمیلی از قشر بازنشسته حمایت كند، اما هنوز پاسخ روشنی از سوی دولت به این درخواست داده نشده است.

در واقع خواسته بازنشستگان تامین اجتماعی این است كه صد میلیارد تومان پولی را كه دولت برای پرداخت سهم بیمه تكمیلی بازنشستگان كشوری تقبل كرده است به بیمه تكمیلی بازنشستگان تامین اجتماعی نیز تعلق گیرد تا بتوان خدمات بهتر و بیشتری در قالب بیمه تكمیلی به بازنشستگان و خانواده‌های آنها ارائه كرد.

بازنشستگان امیدوارند بیمه‌های تكمیلی پشت آنها را در پرداخت هزینه‌های سنگین درمان خالی نكنند، اما آنها می‌گویند پرداخت حق بیمه بیشتر برایشان دشوار است و این همان نقطه‌ضعفی است كه بیمه‌های تكمیلی با استناد به آن سقف تعهداتشان را پایین می‌آورند یا حاضر به پوشش برخی خدمات پزشكی نیستند؛ در این شرایط بازنشستگان از دولت فقط یك توقع دارند: عمل به قانون.

آنها می‌خواهند دولت با تقبل بخشی از حق بیمه پرداختی بازنشستگان، شرایطی فراهم كند تا دستشان آنقدر پر باشد كه بیمه‌های تكمیلی دیگر نتوانند به بهانه پایین بودن حق بیمه پرداختی براحتی از ارائه برخی خدمات ضروری به بازنشستگان شانه خالی كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha