سلامت نیوز : مشاهده موادفروشان در تهران موضوع تازه‌ای نیست آن‌قدر احساس امنیت برای فروش موادمخدر در ایران به‌ویژه در شهر تهران بالا رفته است كه اگر تا چند سال گذشته این كار مخفیانه انجام می‌شد در سال‌های اخیر فروش انواع موادمخدر در ملأعام انجام می‌شود. كافی است تا بین ساعت‌های 6 تا 8 شب سری به خیابان‌های منتهی به میدان صادقیه و پایانه‌های تاكسیرانی زد تا با حجم انبوهی از موادفروشان مواجه شد میدان‌های اصلی شهر تهران به مامنی برای سوداگران مرگ تبدیل شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ملت ؛ در كنار مردان معتاد كه خریداران ثابت مواد مخدر به شمار می‌روند این روزها تعداد زنان معتاد هم رو به افزایش است.موضوعی كه با شكل و شمایل آینده اجتماعی نسل‌ها و تربیت فرزندان رابطه مستقیمی دارد. با وجود اعلام ستاد مبارزه با مواد مخدر تهران در افزایش شدت برخورد با فروشندگان مواد مخدر اما متاسفانه آنچه از این ستاد گاهی به گوش می‌رسد تنها آمارهایی است كه از تعداد معتادان ارایه می‌دهند. به نظر نحوه برخورد با این افراد كه سودهای كلانی در خیانت به جامعه به دست آورده‌اند تا امروز مثمر ثمر نبوده است.

هرچند آمارهایی هر چند وقت یك‌بار از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر از تعداد معتادان در كشور ارایه می‌شود اما به گفته مسئولان این حوزه متولی مشخصی برای دادن آمار صحیح معتادان در كشور وجود ندارد.موضوعی كه علی هاشمی، رئیس كمیته مبارزه با مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با«ملت ما» به آن اشاره كرد.

او معتقد است: در كشور ما متاسفانه كسی به عنوان پاسخگوی ملی در این زمینه وجود ندارد سوال من از دستگاه‌های مواد مخدر این است كه نرخ شیوع در بین اقشار مختلف به چه شكلی است؟! كسی پاسخگو نیست چراكه متولی شیوع‌شناسی نداریم و اگر كارهایی شده است آمار و ارقام به شكلی منعكس نشده است.

توفیق فرهنگ فراتر از سایر عناصر

وجود انواع مواد مخدر در كشور ما می‌تواند دلایل مختلفی به همراه داشته باشد از یك طرف مسیر همواری است كه برای ورود این مواد از كشورهای همسایه احساس می‌شود و از سوی دیگر فروشندگانی است كه این مواد را به دست مصرف‌كنندگان می‌رسانند.

این را سیدامیرحسین قاضی‌زاده، عضو كمیسیون اجتماعی مجلس در گفت‌وگو با«ملت ما» عنوان كرده و می‌افزاید:

یكی از وظایف مركز آمار ایران ارایه گزارش‌هایی است كه در آن به تعداد معتادان هم اشاره شود اگر طبق گزارش‌ها تعداد معتادان در كشور نسبت به جمعیت كشور كم باشد می‌توان اعلام كرد كه ستاد مبارزه با مواد مخدر خوب عمل كرده است در غیر این صورت نمی‌توان فعالیت‌ها را تایید كرد. او با اشاره به این موضوع كه هیچ كشوری نمی‌تواند اعتیاد را به صفر برساند می‌گوید:

حتی كشور عربستان هم كه در مقابله با معتادان به حكم‌هایی چون اعدام متوسل می‌شود نتوانسته آمار اعتیاد را به صفر برساند. قاضی‌زاده ادامه می‌دهد: اهمیت موضوع به بهتر و بدتر شدن وضعیت بازمی‌گردد. این عضو كمیسیون اجتماعی مجلس معتقد است: در حال حاضر شاهد هجوم گسترده آسیب‌های متعددی هستیم كه زیر ساخت‌های اجتماعی را به‌شدت مورد حمله قرار داده است. افزایش نرخ طلاق و تعداد بی‌سرپرستان در كشور از سوی دیگر سونامی اعتیاد می‌تواند نمونه‌های مهمی باشد.

قاضی‌زاده با اشاره به در دسترس بودن آسان مواد مخدر برای مصرف‌كنندگان می‌افزاید: زمینه اجتماعی نبود اعتماد به نفس می‌تواند عامل مهم‌تری از وجود مواد مخدر در افزایش تعداد معتادان جامعه به شمار‌آید. او با بیان این‌كه اگر مقاومت فرهنگی روشنی وجود نداشت وضع اعتیاد از آنچه هست بدتر می‌شد می‌گوید: اعتیاد در جامعه ما ضد ارزشی است كه به دلیل وجود عنصر فرهنگ تا حدی كنترل شده است وگرنه سایر عناصر در برخورد با آن خیلی خوب اثر نداشته‌اند.

این نماینده مجلس معتقد است: كشور و مردم ما مستعد تاثیر‌پذیری از مواد مخدر هستند و با وجود شرایط فعلی به‌شدت در معرض تهدید مواد قرار داریم. قاضی‌زاده می‌گوید: بهترین روش‌های پیشگیرانه در عرصه مواد مخدر ایجاد فعالیت‌های امنیت ساز در حوزه اجتماعی است. باید زیرساختهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را طوری آماده كنیم كه با ایجاد آگاهی در بین مردم و از بین بردن فقر و كاهش طلاق و از جمله طلاق عاطفی و به‌ویژه استعمال سیگار زمینه‌های گرایش به سمت مصرف مواد مخدر و روانگردان را از بین ببریم.

كم‌كاری مبارزه با موادمخدر در تهران صحت دارد

ضعف در عملكرد ستاد مبارزه با مواد مخدر موضوعی نیست كه تنها از سوی عامه مردم عنوان شود قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان این‌كه حوزه مبارزه با مواد مخدر استان تهران جزو ضعیف‌ترین حوزه‌هاست، می‌گوید: تهران در حوزه مبارزه با مواد مخدر به‌شدت عقب بوده و كم‌كاری‌ها صحت دارد. طاها طاهری درباره موج جدید توزیع و مصرف مواد مخدر در تهران و همچنین اظهار نگرانی استاندار تهران از این موضوع، به ایسنا می‌گوید:

استان تهران در مبارزه با مواد مخدر جزو شاگرد تنبل‌ها محسوب می‌شود و اگر كشور را تقسیم‌بندی كنیم حوزه مبارزه با مواد مخدر استان تهران جزو ضعیف‌ترین حوزه‌هاست. او می‌افزاید: اشكالات اساسی این ضعف به مدیریت اجرایی و هماهنگی دستگاه‌ها باز می‌گردد كه در جلسه اخیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان تهران این ضعف‌ها مطرح و مقرر شد استاندار تهران این وضع را ساماندهی كند.

تجمع و توزیع مواد مخدر در تهران زیبنده نظام نیست

این مقام مسئول تصریح می‌كند: زیبنده نظام و حاكمیت و جمهوری اسلامی ایران نیست كه در پایتخت كشور و در گوشه گوشه مناطق اصلی و اساسی شهر شاهد تجمع و توزیع مواد مخدر باشیم. او ادامه می‌دهد: بخشی از این مشكلات مربوط به آماده‌سازی زیرساخت‌ها و مكان‌های مربوط به نگهداری از معتادان لامكان و بی‌بضاعت بود، همچنین بخشی از این مشكلات نیز مربوط به ساماندهی شبكه‌های توزیع مواد مخدر است كه این دو اقدام در دستور كار جدی قرار دارد و تا پنج ماه آینده این موضوع را ساماندهی خواهیم كرد.

قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان این‌كه انتقادها و گلایه‌های مردم تهران در رابطه با مواد مخدر به حق است می‌گوید: اقدامات صورت گرفته در تهران در حوزه مبارزه با مواد مخدر به‌شدت عقب بوده و كم‌كار‌ی‌ها صحت دارد.

اعلام آمار دقیق معتادان تا هفته آینده

نرخ شیوع اعتیاد در میان 15 تا 65 ساله‌های كشور 65/2 درصد است. او می‌افزاید: حوزه مبارزه با مواد مخدر موضوعی نیست كه در آن بتوان سر دیگری را كلاه گذاشت و انداختن مشكل به دوش این و آن نیز جواب نمی‌دهد. در حالی كه دستگاه مسئول موظف است به وظایف خود عمل كند و با تدابیری كه در استانداری اتخاذ شده این روند آغاز شده است؛ ضمن آن‌كه در حوزه مواد مخدر چاره‌ای جز دخالت مستقیم استاندار وجود ندارد.

طاهری همچنین از اعلام جامعه آماری معتادان از هفته آینده خبر داده و می‌افزاید: ویرایش جامعه آماری سال 90 معتادان هفته آینده توسط دفتر پژوهش ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام خواهد شد و نرخ شیوع اعتیاد در میان 15 تا 65 ساله‌های كشور 65/2 درصد است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha