چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۷
کد خبر: 63109

سلامت نیوز تحقیقات جدید محققان حاکی است: مواد شیمیایی در بدن ما می تواند بر سخاوت یا خودخواهی ما تاثیر بگذارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ پل زالک متخصص اعصاب و روان و همکارانش آزمایشاتی را روی تعدادی از افراد انجام دادند به گونه ای که به یک نفر مبلغی پول داده و از او خواستند تصمیم بگیرد که آن را با فرد دیگری تقسیم کند و اگر وی راضی به این کار نمی شد؛ در این صورت، هر دو طرف مبلغ را از دست می دادند.

محققان از طریق بینی به برخی از شرکت کنندگان هورمون اکسیتوسین دادند و دریافتند که آنها به طرف مقابل خود به میزان 80 درصد پول دادند.

محققان گفتند که هورمون اکسیتوسین نقش مهم و اساسی در تقویت رفتار اجتماعی ایفا می کند.

پل زالک تصریح کرد: هورمون اکسیتوسین خصوصا همراهی و همدلی با دیگران را تقویت می کند و وقتی این هورمون در برخی از افراد مهار شود می تواند احتمال رفتار گناه یا خودخواهانه را در آنها افزایش دهد. 

هورمون اکسیتوسین استرس را نابود می کند و  دوست داشتن و عشق به کسی یا چیزی را در انسان ایجاد می کند و می تواند احساس همبستگی را بیشتر کند.

پس از ترشح دو هورمون اپی نفرین و کورتیزول، هورمون اکسیتوسین نیز از مغز ترشح می گردد تا اثرات دو هورمون نخست را تعدیل کند. هورمون اکسیتوسین عواطف آرام بخش و حس مراقبت را افزایش میدهد.

در شرایط استرس زا میزان ترشح دو هورمون اپی نفرین و کورتیزول در زنان و مردان یکسان می باشد، اما میزان ترشح هورمون اکسیتوسین در زنان بسیار بیشتر از مردان است.

حیوانات و انسان هایی که سطح هورمون اکسیتوسین در بدن آنها بالاست آرام تر، آسوده خاطر تر و اجتماعی تر بوده و کمتر مضطرب است.

هورمون تستوسترون مردان اثرات آرام بخشی اکسیتوسین را بی اثر و هورمون استروژن زنان آن را تقویت می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha