چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۸
کد خبر: 63112

سلامت نیوز : تحقیقات جدید حاکی است: ارتباطی قوی اما پیچیده بین سطح ویتامین D و خواب در طول روز وجود دارد و در این میان، نژاد عاملی اساسی در این زمینه به شمار می رود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ محققان آکادمی طب خواب آمریکا تحقیقات خود را روی 81 بیمار انجام دادند که ابتلای آنها به اختلالات خواب بویژه آپنه تشخیص داده شده بود.محققان سطح خواب این بیماران در طول روز را ارزیابی کرده و نمونه هایی از خون آنها را برای اندازه گیری سطح ویتامین D گرفتند.

این تحقیقات از افزایش تدریجی سطح خواب در طور روز در بیمارانی حکایت داشت که شاهد کاهش سطح ویتامین D بودند.در بین بیماران دچار کمبود ویتامین D، ارتباطی بین این مشکل و خواب در طول روز در افرادی که فقط از نژاد سیاه پوست هستند، یافته شد.

دیوید مک کارتی محقق مسئول این تحقیقات گفت: با وجود تداخل قابل ملاحظه بین ویتامین D و خواب، به نظر می رسد که این رابطه از یک پیچیدگی - بیشتر از آنچه تصور آن را می کردیم- برخوردار است.

وی افزود: این موضوع نیازمند تحقیقات بیشتر و بررسی عمیق این رابطه است.ویتامین D از ویتامین‌های لازم برای بدن و محلول در چربی است که به رشد و استحکام استخوان‏ها از طریق کنترل تعادل کلسیم و فسفر کمک می‌کند.

این ویتامین با ایجاد افزایش جذب فسفر و کلسیم از روده‌ها و کاهش دفع از کلیه به متابولیسم استخوان‌ها کمک می‌کند و همچنین از طریق ترجمه ژنهای هسته سلول به رشد سلول کمک می‌کند.

منبع اصلی دریافت این ویتامین به جز منابع گیاهی مثل غلات و حیوانی مثل ماهی ساردین و شیر، نور آفتاب است به طوری که 10 تا 20 دقیقه ماندن در زیر نور آفتاب، نیاز روزانه بدن انسان به این ویتامین را تامین می‌کند و کمبود این ویتامین همچنین باعث پوکی استخوان در کهنسالی می‌ شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha