سلامت نیوز :سردار اسکندر مؤمنی پیش از ظهر امروز در نخستین اجلاس رؤسای جمعیت هلال احمر که در سازمان اجلاس سران در حال برگزاری است اظهار داشت: ایمنی آمادگی و پیشگیری از سوانح از سرفصل‌های راهنمایی و رانندگی است که باید با تمام ابزار و امکانات موجود از حوادث و سوانح پیشگیری کنیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی عواملی مانند راه و جاده، ایمنی خودرو، سیستم امداد و نجات و درمان و عامل انسانی را در بروز حوادث جاده‌ای بسیار مؤثر دانست و افزود: رویکرد اولیه ما این است که حادثه‌ای پیش نیاید و عامل انسانی با رعایت قانون از بروز حادثه جلوگیری کند.

همچنین ایمنی خودرو و شرایط هندسه راه طوری باشد که تصادفی رخ ندهد.رئیس پلیس راهور تأکید کرد: جاده‌های ما باید طوری باشد که اگر خطای انسانی هم حین رانندگی رخ داد این خطا موجب مرگ فرد نشود و نوع هندسه جاده به کمک افراد بیاید.

مؤمنی با اشاره به اینکه ایمنی خودرو یکی دیگر از عوامل بسیار مؤثر در سلامت افراد در جاده است گفت: به عنوان مثال در یک جاده با شرایط مساوی یک خودرو با 220 کیلومتر سرعت واژگون شد ولی هیچ آسیبی به سرنشین آن نرسید چرا که 15 کیسه هوا از داخل خودرو سرنشین آن را در برگرفت ولی در همان جاده یک خودرو با سرعت 80 کیلومتر واژگون شد که تمام سرنشینان آن در دم جان باختند چرا که خودرو ایمن نبود.

وی امداد و نجات و درمان را یکی از مؤلفه‌های تأثیرگذار در کاهش حوادث جاده‌ای دانست و افزود: سرعت در امداد و نجات و انتقال فرد به مراکز درمانی از شدت حادثه می‌کاهد و می‌تواند تا حد زیادی با ارائه کمک‌های اولیه مصدوم را از مرگ نجات دهد.

مؤمنی با اشاره به تحقیقی که در دو، سه سال اخیر توسط یک گروه دانشگاهی صورت گرفته اذعان داشت: نتایج این تحقیق نشان داد که میانگین زمانی که مصدوم از سر صحنه حادثه به بیمارستان منتقل می‌شود تا به اورژانس برسد کمتر از مدت زمان پذیرش در اورژانس بیمارستانی است.

وی تصریح کرد: براساس آمار پزشکی قانونی از 8 ماهه اول امسال 50.3 درصد تعداد کشته‌های حوادث جاده‌ای در سر صحنه اتفاق افتاده و 49.7 درصد بعد از صحنه و حین انتقال بوده است البته این آمار در گذشته به مراتب بیشتر بود و 70 درصد مرگ مصدومان پس از صحنه حادثه اتفاق می‌افتد.

رئیس پلیس راهور ناجا خاطرنشان کرد: آمار کشته‌های حوادث جاده‌ای ما در سال 85، 28 هزار نفر بود که این رقم با توجه به افزایش تعداد خودروها به 15 میلیون دستگاه در پایان سال 90 به 20 هزار کشته رسید‌ه است.

وی خروج خودروهای فرسوده از چرخه حمل و نقل را یکی دیگر از مؤلفه‌های تأثیرگذار در کاهش سوانح و حوادث جاده‌ای دانست و افزود: همچنین در دسترس بودن سیستم حمل و نقل آسان می‌تواند مردم را به کاهش استفاده از خودروهای شخصی ترغیب کند.

مؤمنی ادامه داد: توسعه متوازن وسایل حمل و نقل زمینی و هوایی هم یکی از نکاتی که باید مورد توجه قرار گیرد چرا که هم‌اکنون بیش از 93 درصد جابه‌جایی مسافر و کالای ما از طریق زمینی است و تنها 7 درصد بر عهده حمل و نقل ریلی و هوایی است که این رقم اهمیت کار پلیس و هلال احمر را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه مشکلات ترافیک جاده‌ای تنها با یک دستور و فرمان قابل حل نیست خاطرنشان کرد: باید با تلاش سازمان‌ها و متولیان این امور جاده‌های خود را ایمن کرده و حوادث و سوانح جاده‌ای را به حداقل برسانیم قبلا به ازای هر 10 هزار وسیله نقلیه 23 نفر در جاده‌ها کشته می‌شدند که امروز این عدد به 8.1 درصد رسیده است و امیدواریم که با همت همه متولیان این عدد از میانگین 10.5 که 7.5 نفر می‌باشد پایین‌تر بیاید.

نخستین اجلاس رؤسای جمعیت هلال احمر در کشور امروز و فردا 30 آذر ماه در سازمان اجلاس سران در حال برگزاری است و فردا با حضور رئیس جمهور از آخرین تجهیزات امدادی این سازمان رونمایی خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha