سلامت نیوز : جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی کلیات طرح تکلیف دولت برای پرداخت شش هزار میلیارد تومان سهم حوزه سلامت از محل هدفمندی یارانه‌ها، تذکرها و اخطارهای متعددی را مطرح کردند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ حمیدرضا فولادگر در تذکری مستند به ماده 49 آیین‌نامه داخلی مجلس، گفت: من درباره محتوای طرح کاری ندارم اما طبق ماده 49 آیین‌نامه داخلی، بعد از گزارش کمیسیون، شش نفر صحبت می‌کنند و نماینده دولت هم اعلام نظر می‌کند و بعد دو هفته فرصت ارائه پیشنهاد برای نمایندگان وجود دارد تا کمیسیون گزارش نهایی خود را ارائه کند اما اکنون گزارش نهایی به عنوان طرح آمده است.

علی لاریجانی رییس مجلس این تذکر را وارد ندانست و گفت که آیین‌نامه به طور دقیق اجرا شده است.

مصطفی افضلی‌فرد نیز در اخطاری مستند به بند 12 اصل سوم قانون اساسی، عدم اختصاص 10 درصد سهم بهداشت از محل اجرای هدفمندی یارانه‌ها را ناشی از عدم پی‌ریزی اقتصاد عادلانه دانست و گفت که بودجه بخش سلامت به بخش‌های دیگر اختصاص یافته است.

علی لاریجانی رییس مجلس این اخطار را هم وارد ندانست.

حسینعلی شهریاری رییس کمیسیون بهداشت و درمان در تذکری مستند به ماده 79 آیین‌نامه داخلی مجلس گفت: برخی مخالفان مسائلی را راجع به کمیسیون تحریف کرده‌اند و من لازم است توضیح دهم که چندین بار گزارش‌های مختلفی را راجع به حوزه سلامت ارائه کرده‌ایم.

کمال علیپور نماینده قائمشهر نیز در تذکری مستند به ماده 24 آیین‌نامه داخلی مجلس، گفت: آقای قاضی‌پور طراح این طرح بوده و ما انتظار نداشتیم که به عنوان مخالف صحبت کنند.

علی لاریجانی رییس مجلس نیز در پاسخ به این تذکر نیز گفت: کسی می‌تواند طراح باشد اما نظرش درباره طرح نهایی عوض شده باشد.

جعفر قادری نماینده شیراز نیز ماده 24 آیین‌نامه داخلی مجلس را تذکر داد و گفت: من از هیات رییسه تعجب می‌کنم چرا که این طرح هم به اصلاح بودجه‌ و هم به اصلاح برنامه‌ نیاز دارد در حالی که هیچ چیز به کمیسیون برنامه و بودجه ارجاع نشده است.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس همچنین گفت که طرح مذکور در صلاحیت کمیسیون بهداشت و درمان نبوده است.

علی لاریجانی رییس مجلس در پاسخ به این تذکر گفت: ماده 49 آیین‌نامه به کمیسیونی که گزارش می‌دهد اختیار داده که اگر پیشنهادی دارد ارائه کند.

ایرج ندیمی نماینده لاهیجان نماینده 24 آیین‌نامه داخلی مجلس را مورد تذکر قرار داد و گفت: هیات رییسه باید نسبت به مخالفت‌ها و موافقت‌هایی که منجر به تضعیف جایگاه مجلس می‌شود ورود کند.

وی افزود: بسیاری مواردی که به مجلس انتساب داده شده بی‌ریشه است، اینکه می‌گویند مجلس حق خاص برای خود تعریف کرده اگر اینطور است در کمیسیون بهداشت انجام شده است.

وی در پایان تصریح کرد که نظام اداری مجلس دست نمایندگان نیست.

علیرضا محجوب نیز در اخطاری مستند به اصل 29 قانون اساسی، ‌اظهار کرد: ما هر سال به اینجا که می‌رسیم بحث کمک مستقیم را مطرح می‌کنیم، تا چه وقت می‌خواهیم این وضعیت را ادامه دهیم.

وی افزود: کمکی که به بخش سلامت پیش‌بینی شده باید از طریق بیمه‌ها انجام شود چرا که اگر بخواهیم این کمک را به طور مستقیم ببینیم بیمه‌ها با مشکل مواجه می‌شوند.

علی لاریجانی رییس مجلس این اخطار را نیز وارد ندانست.

بهروز نعمتی نماینده اسدآباد نیز در اخطاری مستند به اصل سوم قانون اساسی، گفت: ما از طرفی به دولت می‌گوییم بحث هدفمندی را متوقف کند و از سوی دیگر تخصیص شش هزار میلیارد تومان به حوزه سلامت را تکلیف می‌کنیم‌.

علی لاریجانی رییس مجلس در این رابطه گفت: اینکه ما گفته‌ایم اجرای مرحله دوم هدفمندی متوقف شود اشکال قانون اساسی ندارد.

ایرج عبدی نیز در اخطاری مستند به اصل 44 قانون اساسی، حوزه بهداشت را بخشی اثرگذار در خدمات دانست و گفت: برخی دوستان در این باره با بی‌مهری صحبت کرده‌اند.

وی با بیان اینکه مجلس محل قانونگذاری و توجه به قانون است، ماده 77 آیین‌نامه داخلی مجلس را مورد تذکر قرار داد و گفت: من هم می‌خواستم اخطار قانون اساسی دهم اما در اعلام اخطارها برخی افراد نادیده گرفته می‌شوند در حالی که ما هم نماینده‌ایم و کسی نماینده‌تر نیست.

عبدی گفت:‌ اگر مسائل قانونی کوچک را رعایت نکنیم مسائل قانونی بزرگ‌تر هم نادیده گرفته خواهند شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha