سلامت نیوز : یک متخصص داخلی معتقد است پیدایش زخم اثنی عشر مهمترین عارضه وجود هلیکوباکترپیلوری در دستگاه گوارش افراد است.

دکتر قباد سلیمی در گفت وگو با (ایسنا) ، هلیکوباکترپیلوری را شایع‌ترین ارگانیسم موجود بین مردم ایران دانست و گفت: با بالارفتن سن، شیوع این باکتری در دستگاه گوارش بیشتر می‌شود.

وی ادامه داد: این باکتری که عمدتا در معده وجود دارد در مراحل اولیه بدون علامت است و مزاحمتی برای میزبان ایجاد نمی‌کند.

این پزشک متخصص در خصوص علائم آلودگی به این باکتری هم اظهار داشت: علائم متنوع گوارشی از جمله درد بالای شکم، سوزش معده، سیری زودرس، تهوع، استفراغ، بازگشت غذا در افراد مبتلا به هلیکوباکترپیلوری مشاهده می‌شود.

سلیمی تصریح کرد: در برخی موارد حتی بعد از بروز علائم، در آزمایشات صورت گرفته یاخته‌های پاتولوژیک شدیدی مشاهده نمی‌شود.

وی افزود: در 10 تا 15 درصد افراد مبتلا به این باکتری زخم اثنی عشر برزو می‌کند که این عارضه در صورتی رخ می‌دهد که سیستم‌های داخلی درون معده مختل شده باشند.

به گفته این پزشک متخصص، راه اصلی انتقال هلیکوباکتری پیلوری از طریق دهان است و تماس با افراد آلوده و استفاده از مواد غذایی آلوده این میکروارگانیسم را وارد دستگاه گوارش می‌کند.

سلیمی خاطرنشان کرد: از آنجایی که منشا عفونت حاصل از این ارگانیسم باکتریایی است درمان با آنتی بیوتیک بهترین شیوه درمان است.

این متخصص داخلی افزود: رایج‌ترین و ساده ترین راه تشخیص این بیماری آزمایش خون است که از طریق تست سرولوژیک آنتی بادی موجود در خون شخص اندازه گیری می شود.

سلیمی در پایان با اعلام اینکه شیوع این باکتری در مناطقی که سطح بهداشت پایین‌تری دارند، بیشتر است به شهروندان توصیه کرد جهت جلوگیری از ابتلا به هلیکوباکتری پیلوری موارد بهداشتی را رعایت کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha