سلامت نیوز : حجت الاسلام دکتر سید طه مرقاتی، دبیر علمی دومین کنگره سالیانه اخلاق و حقوق باروری که توسط پژوهشگاه رویان برگزار شد در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت:  با بیان اینکه هدف از برگزاری این همایش روشن کردن مسائل اخلاقی و حقوقی سقط درمانی و کاهش تعداد زوجین نابارور است گفت: مبحث سقط درمانی و کاهش تعداد جنین در زوج های نابارور در موضوع جداگانه است.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه سقط درمانی و کاهش تعداد جنین توجیه اخلاقی دارد و به عنوان حكم ثانویه مجاز است در خصوص سوالات و مشکلات موجودی که برای بیماران نابارور در حوزه سقط درمانی مطرح است گفت: در مواردی که ادامه ی حاملگی به دلیل مشکلات ژنتیکی یا وجود بیماری های مادر با خطراتی برای جنین یا مادر مواجه باشد، سقط درمانی بلامانع است.

دکتر مرقاتی همچنین افزود: سقط درمانی نه به عنوان یک درمان بلکه جهت پیشگیری از تولد جنین بیمار که ادامه ی حیات آن برای خانواده و جامعه هزینه هایی را در بر دارد کاملا منطقی است، البته در مواردی که بیماری جنین از دسته بیماری های لاعلاج و ژنتیکی باشد که با زندگی و حیات مغایرت دارد.

کاهش تعداد جنین با افزایش شانس مادر شدن خانم نابارور همراه است

دکتر مرقاتی با اشاره به اینکه هدف از کاهش تعداد جنین، باید بدون شانس ادامه ی بارداری موفق برای جنین های انتقالی به مادر است خاطر نشان کرد: حاملگی با کاهش تعداد جنین های انتقال به این علت توجیه پذیر است که 2 جنین قبل از دمیدن روح و انتقال به رحم از بین می رود تا 2 جنین دیگر بتواند شانس ادامه ی زندگی بیشتری در بدن مادر داشته باشد.

وی یاد آور شد: از دیدگاه اخلاقی از بین بردن 1 یا 2 جنین، قبل از دمیدن روح مجاز است تا جنین منتقل شدن به مادر با شانس ادامه حیات بتواند به حل مشکلات زوجین نابارور کمک کند.

وی در پایان تصریح کرد: کاهش تعداد جنین از بعد اخلاقی نیز از افزایش هزینه های درمان ناباروری نیز پیشگیری می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha