تحقیقات دو دانشجوی ایرانی که طی مقاله ای در نشریه «ایده های پزشکی» در آمریکا به چاپ رسیده حاکی از آن است که استشمام قهوه، خنثی کننده‌ای بسیار قوی برای شامه و گیرنده های بویایی انسان است.

یاسر دری، دانشجوی بیوشیمی و پیش پزشکی دپارتمان پزشكی مركز علوم بهداشتی دانشگاه اكلاهما در گفت‌و‌گو با ایسنا اظهار داشت: بی اشتهایی پس از پخت و پز از عوارض شایعی است که حاصل چسبیدن مولکول‌های غذا به گیرنده های بویایی است؛ اما تحقیقات جدید نشان می‌دهند که تنها گیرنده‌های بویایی در کیفیت حس بویایی تاثیر ندارند و این ساختار مولکولی موادست که تاثیر بسزایی در کیفیت این حس دارد.

وی خاطرنشان كرد: تحقیقات پژوهشگران نشان داده است که ذرات قهوه از 28 مولکول مختلف تشکیل شده است و گمان می‌رود، حداقل یکی از این 28 مولکول تشکیل دهنده قهوه، موجب جدا کردن مولکول های غذا از گیرنده های بویایی و در نتیجه بازگشت اشتها می‌شود.

دری كه این تحقیقات را با همكاری همسرش - مریم سابقی از کالج اکلاهما- انجام داده است، خاطرنشان كرد: بر اساس این تحقیقات، استشمام سه تا چهار دقیقه‌یی دانه های قهوه می‌تواند در بازگشت اشتهای از دست رفته و خنثی کردن گیرنده های بویایی موثر واقع شود.

به عقیده این دو دانشجوی ایرانی، این تکنیک می‌تواند برای حیوانات، جهت تغذیه سالم و تحریک غدد بزاقی آنان در مراکز پژوهشی مورد استفاده قرار گیرد.

نتایج این تحقیق در ژورنال Medical hypotheses ارائه شده است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha