مهم‌ترین چالش شهر اصفهان آب است و اگر بارندگی‌هایی که امسال شاهد آن بودیم تا پایان سال ادامه داشته باشد و بتوانیم انتقال آب از فلات مرکزی را انجام دهیم، می‌توانیم امیدوار باشیم که پدیده افزایش آلودگی هوا را مهار کنیم.

آلودگی زیست محیطی اصفهان با باران برطرف می‌شود
سلامت نیوز : آلودگی هوا به دلیل سوء مدیریت برخی از مسئولان در چند سال گذشته مهم‌ترین سرمایه هر انسانی یعنی سلامت جسمی آنان را تهدید می‌کند، با این وجود متولیان اصلی برای نجات تنها منتظر بارش باران‌اند و استاندار اصفهان نیز از قاعده مستثنی نیست و ابراز امیدواری می‌کنند بارش باران به داد اصفهان نیز برسد.

علیرضا ذاکر اصفهانی در گفت‌و‌گو با ایلنا درباره آلودگی کلان شهر اصفهان، با بیان اینکه این کلان شهر بیش از ۲ میلیون نفر جمعیت دارد، اظهار کرد: اصفهان شهر صنعتی و کارگری است که ۸ هزار واحد تولیدی در آن مستقر است و قطب اول صنعت کشور در تولید، اقتصاد کشور محسوب می‌شود.

استفاده از مازوت در نیروگاه‌ اصفهان

وی با اشاره به اینکه بیش از ۶۵ درصد تولید آهن و فولاد کشور و ۷۰ درصد تولید سیمان در این استان قرار دارد، تصریح کرد: متاسفانه در مقاطع تاریخی گذشته پیش بینی لازم برای مقابله با آلودگی هوا انجام نشده است و احداث نیروگاهی در شمال شهر اصفهان که سوخت آن با مازوت تامین می‌شود، براین مشکلات افزوده است.

استاندار اصفهان با اشاره به اینکه مسئولان نمی‌توانند گاز مورد نیاز را به این نیروگاه منتقل کنند چراکه در فصل زمستان گاز کافی در کشور وجودندارد، تاکید کرد: در کنار تمامی این فعالیت‌ها وجود کارخانه‌های آجرپزی و معادن مختلف بر آلودگی این شهر افزوده است در واقع دور تا دور این شهر در محاصره فعالیت‌های اقتصادی است.

ذاکر درباره عملکرد سازمان محیط زیست در اصفهان برای کاهش آلودگی هوا، گفت: در دو سال گذشته نه تنها مسئولان محیط زیست بلکه تمامی سازمان‌ها درگیر این مساله بوده‌اند و استانداری با برگزاری جلسات وکارگروههای مختلف سعی کرده است با تغییر اقلیم و خشکسالی و بحث آلودگی هوا، خاک و آب به گونه‌ای مقابله کند.

استفاده از فلیترینگ در كارخانه‌های اصفهان

وی با اشاره به استفاده فیلترینگ در کارخانه ذوب آهن در فولاد مبارکه برای مهار آلودگی هوا، افزود: حتی در این مسیر برخی از کوره پزی‌ها تعطیل شده و کارخانه‌های مختلف تغییر سوخت داده‌اند و سعی شده است تا به گونه‌ای بر آلودگی آب و فاضلاب نیز چاره اندیشی شود.

استاندار اصفهان با ببیان اینکه ۵ میلیون نفر از جمعیت کشور از آب زاینده رود استفاده می‌کنند، گفت: برای جلوگیری از آلودگی زاینده رود سعی شده است پساب‌ها مدیریت شود که مستلزم این کار اختصاص اعتبارات برای تکمیل سیستم فاضلاب شهرهای در مسیر زاینده رود است.

افزایش بیماری در اصفهان پایه علمی ندارد

وی درباره انتشار خبری مبنی بر اینکه اصفهان در راس امراض مختلف، گفت: اینکه گفته می‌شود تعداد امراض در اصفهان افزایش یافته است تخصصی نیست و من آن را قبول ندارم و باید این آمار از طریق وزارت بهداشت اعلام شود در غیر این صورت غیر علمی است، اما این بدین معنا نیست که بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا در این شهر وجود ندارد.

افزایش بیماری آسم در اصفهان نسبت به ۳۰ سال گذشته

استاندار اصفهان ادامه داد: بیماری‌های ریوی از قبیل آسم نسبت به ۳۰ سال گذشته در شهر اصفهان افزایش یافته است و حتی بیماری‌های سرطان و‌ام اس نیز در این شهر با رشد مواجه بوده است اما باز بدین معنا نیست که تحت تاثیر شرایط آلودگی هوای اصفهان این بیماری‌ها رشد کرده‌اند، بلکه این نوع بیماری‌ها در تمام استان‌ها وجود دارد. آمار دقیقی که تاکید کند اصفهان نسبت به سایر استان‌ها در بیماری‌ام اس سر آمد است وجود ندارد.

استاندار اصفهان با حمایت از عملکرد سازمان محیط زیست در کاهش آلودگی هوا در اصفهان، خاطرنشان کرد: بیشترین اقدامات در این بخش متعلق به محیط زیست است البته سایر نها‌ها نیز اقداماتی انجام داده‌اند که می‌توان به تشکیل شورای آلودگی آب اشاره کرد.

علت اصلی خشكی تالاب گاوخونی؛ كم‌آبی نه سوء مدیریت 

ذاکر اصفهانی درباره چرایی خشک شدن تالاب گاوخونی نیز گفت: این تالاب به دلیل سوءمدیریت خشک نشده است بلکه علت اصلی آن کم آبی است.

وی درباره توزیع نامناسب حق آب در زاینده رود نیز به ایلنا، گفت: اگر حق آب در زاینده رود به درستی توزیع می‌شد امروز این مشکل وجود نداشت من نیز معتقدم حق آب به صورت عادلانه توزیع نشده است و این مساله مورد قبول ما است. متاسفانه در طول مسیر زاینده رود کارخانه فولاد مبارکه قرار داردو جانمایی آن به درستی صورت نگرفته است ما نمی‌توانیم برای حل این مشکل این کارخانه را با ۲۰ هزار کارگرو متخصص بیکار کنیم تا بخواهیم برخی از مشکلات خشک شدن زاینده رود و تبعات دیگر آن یعنی تالاب گاوخونی را نجات دهیم.

پشت سد زاینده رود نسبت به ۴۰ سال گذشته بد‌ترین وضعیت را دارد

ذاکر با بیان اینکه پشت سد زاینده رود نسبت به ۴۰ سال گذشته بد‌ترین وضع خود را دارد، تصریح کرد: نمی‌توانیم آب شرب ۵ میلیون نفر را که پشت سد جمع شده است را‌‌ رها کنیم تا زاینده رود را از خشک شدن نجات دهیم در حالی که با‌‌ رها کردن آن در طول کمتر از یک هفته زمین آن را می‌بلعد و مردم دیگر آبی برای شرب نخواهند داشت. اگرچه تا نزدیکی‌های شهر اصفهان این آب جاری است.

افزایش گرد و غبار در اصفهان نتیجه؛ خشكی تالاب گاوخونی

استاندار اصفهان با تاکید بر اینکه نمی‌توانیم آب پشت سد زاینده‌رود‌‌ رها کنیم تا مانع خشک شدن تالاب گاوخونی شویم، ادامه داد: منتشر شدن ذرات گردو غبار نتیجه خشک شدن تالاب گاوخونی است این موارد تحت تاثیر اقلیم کم آبی و خشکسالی است اگر چه طرح مطالعاتی از دو سال گذشته برای‌‌ رها شدن از این وضعیت آغاز شده است.

وی با اشاره به اینکه برای مهار این آلودگی در اصفهان محدوده زوج و فرد ایجاد و گسترش یافته و روز پنجشنبه نیز تعطیل اعلام شده است، گفت: مهم‌ترین چالش شهر اصفهان آب است و اگر بارندگی‌هایی که امسال شاهد آن بودیم تا پایان سال ادامه داشته باشد و بتوانیم انتقال آب از فلات مرکزی را انجام دهیم، می‌توانیم امیدوار باشیم که پدیده افزایش آلودگی هوا را مهار کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha