كارشناسان می گویند یك زلزله 5 ریشتری می تواند در تهران قیامتی برپا كند. از انفجار خطوط لوله كشی گاز تا ریزش ساختمان های فرسوده و قفل شدن خیابان ها و ریزش زمین و در این میان فقط تیم های امدادی و بیمارستان ها، امید مردم بعد از خدا خواهند بود در حالی كه به گفته مسئولان بیمارستان های پایتخت هم فرو می ریزند و این یعنی نامه تمام!

بیمارستان های پایتخت زیر آوار بی توجهی
سلامت نیوز : كارشناسان می گویند یك زلزله 5 ریشتری می تواند در تهران قیامتی برپا كند. از انفجار خطوط لوله كشی گاز تا ریزش ساختمان های فرسوده و قفل شدن خیابان ها و ریزش زمین و در این میان فقط تیم های امدادی و بیمارستان ها، امید مردم بعد از خدا خواهند بود در حالی كه به گفته مسئولان بیمارستان های پایتخت هم فرو می ریزند و این یعنی نامه تمام!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از حمایت ؛ سال گذشته بود كه مرضیه وحید‌دستجردی وزیربهداشت اعلام كرد: بسیاری از بیمارستان‌ها فرسوده هستند که باید تجهیز شوند و حدود 70 درصد بیمارستان‌های تهران فرسوده هستند و فرسودگی از نظر ما 50 سال ساخت است.اظهارات وزیر بهداشت نوعی وحشت و ترس به دل شهروندان تهرانی انداخت و حتی بسیاری از بیماران از رفتن به بیمارستان های فرسوده خودداری كردند. به خصوص وقتی كه خانم وزیر اعلام كردند در صورت وقوع زلزله در تهران، بافت فرسوده بیمارستان‌ها اولین مكانی است كه متلاشی می‌شود و به این ترتیب گروه‌های خدمت رسان در بیمارستان‌ها نمی‌توانند خدمت ارایه دهند.

345 بیمارستان كاملا فرسوده در كشور
سید محمدمهدی کلانتریان مدیرکل دفتر مدیریت منابع فیزیکی وزارت بهداشت هم گفت: نوسازی بیمارستان ها یا باید به صورت جایگزین انجام شود و یا اینکه بیمارستان های جدید احداث شوند. بعد هم اعلام كرد: ۳۴۵ بیمارستان در کشور وجود دارد که عمر برخی از آن ها بیش از ۳۰ سال است و هزینه کردن برای این قبیل مراکز درمانی مقرون به صرفه نیست. زیرا با توجه به تاسیسات قدیمی و پیچیده این بیمارستان ها و همچنین قدیمی بودن ساختمان های این مراکز درمانی، هزینه کردن برای مقاوم سازی آن ها جواب نمی دهد و بهتر است بیمارستان های جدید جایگزین آن ها شود.موضوع فرسوده بودن بیمارستان های تهران را با نعمت الله تركی معاون برنامه ریزی استانداری تهران در میان گذاشتیم كه به خبرنگار «حمایت» گفت: بودجه بیمارستان ها ملی است اما استانداری تهران هم کمک می کند. سال گذشته 30 میلیارد و امسال هم 30 میلیارد تومان برای ساخت بیمارستان ها کمک کردیم اما بیشتر بیمارستان ها بافتی فرسوده دارند. البته هم اکنون ترمیم و بازسازی بیمارستان امام خمینی (ره)، شهدای تجریش و یافت آباد در دست اقدام است و 60 درصد هم پیشرفت فیزیکی داشته اند.

كسری 170 میلیاردی ساخت بیمارستان
هرچند گفته های معاون استاندار كمی دلگرم كننده است اما رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به کسری بودجه 170 میلیارد تومانی دانشگاه گفته است: این روند به فعالیت بیمارستان‌ها لطمه زده است. دکتر سید حسن ابوالقاسمی با بیان اینکه میزان کسری اعتبارات این دانشگاه در سال جاری به وزارت بهداشت اعلام شده است گفت: میزان این کسری اعتبارات 170 میلیارد تومان است که هنوز امیدواریم فراهم شود.وی افزود: بخش بزرگی از این کسری اعتبار مربوط به تجهیزات و وسایل مورد نیاز برای ارائه خدمات پزشکی است که قیمت‌ آنها گران شده‌اند. ضمن اینکه بودجه دانشگاه نیز به طور کامل تخصیص پیدا نکرده است.رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه در سال های گذشته با وجود تخصیص 100 درصدی اعتبارات باز هم با کسری بودجه در پایان سال مواجه می‌شدیم گفت: این در حالی است که امسال بودجه به صورت کامل اختصاص پیدا نکرده است.

ابوالقاسمی ادامه داد: بودجه‌های عمرانی نیز تا این لحظه صفر هستند و این مساله باعث ایجاد لطمه به بیمارستان‌ها شده است، زیرا نوسازی و بازسازی بخش‌ها و تجهیز بیمارستان‌ها به دستگاه‌های جدید و مورد نیاز از این بودجه تامین می‌شد. حال در این وضعیت حتی اگر پروژه‌های جدید را متوقف کنیم باز هم برای اداره بیمارستان‌ها دروضعی عادی به این بودجه نیاز داریم.رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ضمن ابراز امیدواری در خصوص تامین این اعتبار، درباره روند ساخت هشت بیمارستان‌ مقاوم به زلزله در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار کرد: پروژه‌های ساخت این بیمارستان‌ها در دست است و به محض رسیدن بودجه پیگیری می‌شود.حال با تمام این تفاسیر شاید آب پاكی را باید سردار عزیزالله رجب زاده رییس سازمان مدیریت بحران تهران روی دست ما بریزد. وی در گفت وگو با «حمایت» می گوید: تهران تقریبا شب‌ها 5/8 میلیون نفر جمعیت دارد که در یک جغرافیای نسبتا گسترده پراکنده‌اند.

در بخش‌هایی از شهر (عمدتا در مرکز) تمرکز جمعیت زیادی وجود دارد که اتفاقا ساختمان‌های آنها هم چندان استحکام لازم را ندارند. بخش دیگری از جمعیت هم در بافت فرسوده شهر ساکن هستند که بیش از 54 درصد شهر تهران را تشکیل می‌دهد. گذشته از این دو بخش با مشکل مدرسه ها، بیمارستان‌ها و پل‌های شهر روبه رو هستیم که بخش عمده‌ای از آنها هنوز مقاوم‌سازی نشده است.علاوه بر این بخش‌ها شریان‌های حیاتی شهر مثل آب، برق، گاز، تلفن و... ایمن‌سازی لازم نشده‌اند و مشکل دارند. همه این مشکلات را که جمع می‌کنیم تصویری از شهر تهران به ما می‌دهد که اگر بخواهیم آن را با زلزله اخیری که در تبریز اتفاق افتاده مقایسه کنیم می‌بینیم که تعداد خانه‌ها و جمعیت آنجا با تهران قابل مقایسه نیست. این موضوع را هم در نظر بگیریم که زلزله تبریز در روز و در دو مرحله اتفاق افتاد.

همچنین در آنجا ساختمان بیشتر از 2 یا 3 طبقه هم وجود ندارد و دیوارها همه خشت و گلی است. با وجود همه این شرایط چنین خسارت سنگینی بر جای گذاشت.وی می گوید: تجربه جهانی می‌گوید که 60 درصد از کسانی که زیر آوار می‌مانند در دو ساعت اول می‌میرند. در حالی كه حدود 80 درصد از بیمارستان‌های تهران مقاوم نیستند.گفته های مسئولان هر چند بیم و امید را منتشر می كند ولی زنگ هشدار رسایی است كه باید مسئولان دولت به آن گوش بدهند. آقایان! تهران در وضعیت بحرانی است؛ هم اکنون نجاتش دهید، فردا خیلی دیر است!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha