مشكلات مالی، اشتغال، مسكن، ازدواج، مشكلات گسترده در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی و معنوی تنها بخشی از مشكلاتی است كه امروز در حوزه جوانان مشهود است دخالت بزرگ‌ترها، نارضایتی جنسی، مدیریت مالی و اعتیاد چهار عامل اصلی طلاق در جامعه امروزی تلقی می‌شوند

تحكیم بنیان خانواده اسیر طرح‌های نافرجام
سلامت نیوز : افزایش طلاق در پایتخت خبر تازه‌ای نیست اما هنوز هم به اندازه نخستین بار انتشارش، خبری تلخ و گزنده‌ای است.

به گفته مدیرکل ثبت‌ احوال استان تهران، بازهم طلاق در كشور 6 درصد افزایش داشته است و به این ترتیب 22 هزار و 128 خانواده تهرانی كه در لحظه تحویل سال امسال هنوز یك خانواده محسوب می‌شدند، از این پس با ثبت طلاق در شناسنامه زوجین، دیگر هرگز به عنوان یك خانواده در عید نوروز آینده، گردهم جمع نخواهند شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ طی سال‌های مسئولان دولتی همواره طرح‌ها و لوایحی را برای ترویج ازدواج، رسانه‌ای یا حتی تصویب كرده‌اند. از سازمان بهزیستی گرفته تا سازمان ملی جوانان قدیم، حتی چندی پیش رضا نوروزی مدیرکل حمایت های اجتماعی کمیته امداد از اعطای کمک هزینه و وام ازدواج به زنان تحت پوشش خود خبر داد. هرچند بسیاری از صاحب‌نظران معتقدند تنها طرحی كه در سطحی وسیع به عرصه ظهور رسیده است، پرداخت وام ازدواج بوده اما درباب طلاق كمتر طرح یا لایحه‌ای تاكنون به اجرا گذاشته شده است.

هرچند در یكی، دوسال اخیر مریم مجتهدزاده، رئیس مرکز امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری بارها از تدوین و تصویب لایحه پیشگیری از طلاق خبر داد و درباره آن در رسانه‌ها سخن گفت اما به نظر می‌رسد انتظارها برای اجرایی شدن این لایحه در كشور برای آنكه آمار طلاق رو به افزایش نرود طولانی شده و هر روز آمارهای رو به افزایش طلاق از گوشه و كنار كشور به گوش می‌رسد. آمارهایی كه این روزها زنگ خطری را برای خانواده ایرانی به صدا درآورده است. مقام معظم رهبری نیز با توجه ویژه به این موضوع پرسشی را مطرح كردند و با ورود خود به این موضوع اهمیت آن را بر همگان آشكار ساختند. ایشان خواستار بررسی این موضوع در قالب سبك زندگی شدند كه «چرا در برخی مناطق، طلاق زیاد شده است؟»

عزاداری برای طلاق

كارشناسان خانواده نقش مشكلات معیشتی را در طلاق كم رنگ نمی‌دانند. سیدامیرحسین قاضی‌زاده عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اعلام این موضوع به تهران امروز می‌گوید: «مشكلات مالی، اشتغال، مسكن، ازدواج، مشكلات گسترده در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی و معنوی تنها بخشی از مشكلاتی است كه امروز در حوزه جوانان مشهود است.»

كمتر از یك سال پیش بود كه همایون هاشمی رئیس سازمان بهزیستی كه متولی ساماندهی آسیب‌های اجتماعی كشور است، اعلام كرد: «وقتی که آمار طلاق را در جامعه رصد می‌کنیم باید به حال افزایش آمارهای طلاق عزاداری کرد!»

دكتر نوروز هاشم زهی جامعه شناس، مدرس دانشگاه و مدیر موسسه تحقیقات اجتماعی كندوكاو در این باره می‌گوید: «طلاق فی النفسه خلاف قانون نیست. در جامعه آمریكا و كشورهای پیشرفته صنعتی و فرا صنعتی هم ‌ طلاق افزایش دارد و چندان مسئله‌ای هم محسوب نمی‌شود. اما در كشور ما موضوع متفاوت است. ما ازدواج را یك پیوند آسمانی می‌دانیم. دیگر اینكه اساس زندگی در جامعه ما خانواده است و رابطه دو جنس به جز در خانواده، تعریف نشده است. گذشته از آن داشتن روابط مشروع در قالب خانواده ارزش به حساب می‌آید.»

او ادامه می‌دهد: «قاعدتا نتیجه این است كه اگر یك میلیون ازدواج در سال اتفاق می‌افتد و 400 هزار مورد به طلاق ختم می‌شود، یعنی سالانه 800 هزار نفر كه باید ارتباط با جنس مخالف داشته باشند، ارتباطشان با طلاق شرعی و رسمی، قطع می‌شود. با توجه به ساختار فرهنگی جامعه امكان ازدواج مجدد برای این افراد به زنان مطلقه، یا كاهش می‌یابد یا اصلا وجود ندارد.»

دكتر هاشم زهی می‌گوید: «نتیجه این می‌شود كه در جامعه ارتباطات غیر اخلاقی گسترش می‌یابد و طلاق بحران شناخته می‌شود. چرا كه ضد ارزش‌ها در پی آن افزایش می‌یابند و آسیب‌ها بیشتر می‌شوند. در كنار آن آمار موضوعاتی چون افزایش ایدز در كشور نیز افزایش می‌یابد‌كه می‌توان آن را به ارتباطات غیر شرعی ربط داد چرا كه اگر شرعی باشد قطعا زمینه شناخت نیز فراهم می‌شود.»

بنیان خانواده در معرض خطر

درست در روزهایی كه شبكه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان به طور مستقیم بنیان خانواده‌های ایرانی را هدف گرفته و با پخش سریال‌هایی كه مصرف‌گرایی و عدم پایبندی به خانواده را ترویج می‌كردند تیشه‌ای بر ریشه ایرانی‌ها می‌زدند، سازمان ملی جوانان با ارائه طرح‌هایی برای ازدواج و بدون در نظر گرفتن تحكیم بنیان خانواده تعجب صاحبنظران و حتی جوانان را برانگیخت. «ساج» گل سرسبد طرح‌های سازمان ملی جوانان بود. این سازمان قرار بود فکری به حال مشکل مسکن، اشتغال و ازدواج كند و طرح‌هایی برای غنی‌سازی اوقات فراغت جوانان ارائه دهد. اما این سازمان در سال‌های گذشته با طرح‌هایی مانند ساج(سامانه آموزشی جوانان)، با هدف «آموزش بهنگام، ازدواج پایدار» به میدان آمد. طرحی كه قرار بود به جوانان گواهینامه ازدواج بدهد.

در بخشی از سایت ساج درباره ملاک‌ها و معیارهای انتخاب همسر، ابتدا شرایط عمومی که دختران و پسرانی که شایسته ازدواج هستند باید داشته باشند آمده بود: «مردی که می‌خواهد ازدواج کند باید قدرت، چهارشانگی، شهرت اجتماعی، توان دفاعی و پاکی چشم و فکر و عمل داشته و قادر به تامین نفقه زن و فرزندان خود باشد.»

از سوی دیگر زنانی شایسته ازدواج هستند که از تناسب اندام، ظرافت مو و ابرو و ظرافت صدا برخوردار باشند! ارائه همین طرح‌ها بود كه واكنش صاحبنظران را برانگیخت و در نهایت هم هرگز اجرایی نشد. البته طرح‌های دیگری هم بود. طرح‌هایی چون «بصائر» كه با هدف تعالی، حساس سازی، آگاهی بخشی و هم افزایی توان فعالان، موثران و مدیران فرهنگی در حوزه جوانان قرار بود

اجرا شود.

مسئولان وقت این سازمان اعلام كرده بودند كه «هر ماه یك ابتكار جدید در سازمان ملی جوانان رخ خواهد داد.» اتفاقی كه تا روز ادغام سازمان ملی جوانان، همچنان جوانان این كشور را در انتظار رخ دادنش نگاه داشته بود.

تغییر دلایل طلاق ‌

بسیاری از جامعه شناسان مشكلات جنسی را یك پای ثابت بسیاری از طلاق‌های رخ داده در كشور می‌دانند. فرید براتی سده، روان‌شناس و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با تهران امروز شرایط زندگی امروزی اعم از توسعه فن آوری ارتباطات و زندگی دیجیتالی، تغییر نگرش‌ها و تغییر روش زندگی را عاملی می‌داند برای تغییر دلایل طلاق. براتی با اعلام 4 عامل اصلی طلاق می‌گوید: «دخالت بزرگ‌ترها، نارضایتی جنسی، مدیریت مالی و اعتیاد چهار عامل اصلی طلاق در جامعه امروزی تلقی می‌شوند که می‌توان نارضایتی جنسی را به عنوان 35 درصد دلایل طلاق در دادگاه‌ها اعلام کرد.» اما این همه ماجرا نیست. انسان امروزی در معرض هجمه فن‌آوری، غلبه فردگرایی و كمرنگ شدن باورهای دینی قرار دارد. همین است كه دكتر هاشم زهی تفردگرایی را یكی از عوامل تغییر در بنیان خانواده‌ها می‌داند.

هرچند زنگ خطر طلاق چند سالی است كه به صدا درآمده اما با وجود همه طرح‌ها و لوایح ارائه شده، هنوز اقدامی عملی برای جلوگیری از طلاق انجام نشده همین است كه آخرین آمارهای ارائه شده نشان می‌دهد نه فقط طلاق طی 9 ماه امسال 6 درصد افزایش داشته بلكه بیشترین طلاق ثبت شده مربوط به ازدواج‌هایی است که طول آن یک تا دو سال است. به گفته مدیرکل ثبت‌ احوال استان تهران، بیشترین طلاق را در مردان، بین سن 30 تا 34 سال و در زنان بین 25 تا 29 سال عنوان کرد و گفت: «میانگین سن طلاق در مردان 36 و در زنان 32 سال ثبت شده است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha