پنجشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۹

بسیاری از مشکلات افراد به حوزه روابط اجتماعی شان برمی گردد.این درحالی است که با اتخاذ شیوه ارتباطی موثر می توان با درک دیگران و بر پایه شناخت تشابهات و تفاوت ها، احترام و اعتماد دیگران را جلب کرد.

مولفه های یک ارتباط موثر
سلامت نیوز : بسیاری از مشکلات افراد به حوزه روابط اجتماعی شان برمی گردد.این درحالی است که با اتخاذ شیوه ارتباطی موثر می توان با درک دیگران و بر پایه شناخت تشابهات و تفاوت ها، احترام و اعتماد دیگران را جلب کرد. شکی نیست که همه ما گاهی در روابط خود با دوست، همسر، همکار، خواهر یا برادر دچار مشکل می شویم و ناامید و خسته از تکرار این موضوع، از خود می پرسیم این مشکل چه زمانی تمام می شود؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ واقعیت این است که هیچ وقت؛ زیرا تا انسان زنده است نیاز به همدم دارد و حتی اگر فقط با یک نفر در ارتباط باشد، وقوع مشکل حتمی است.بنابراین نباید اصل مسئله را پاک کنیم. باید بدانیم انسان به عنوان موجودی خلاق و تربیت پذیر می تواند هر مسئله ای را هر قدر دشوار و پیچیده حل کند.انسان با فراگیری شیوه ارتباطی موثر قادر است به حل مسائل و فراهم کردن محیط امن و پر از آسایش بپردازد.با این که برقراری ارتباط به نظر ساده می آید اما در واقع منشاء اصلی سوءتفاهم های فراوان موجود در روابط بین انسان هاست که گاه به ناامیدی،تعارض و درگیری منجر می شود.

در عصر ارتباطات همه ما پیام های زیادی ارسال و دریافت می کنیم. اما ارتباط موثر امری بیش از مبادله اطلاعات است.برقراری ارتباط موثر شامل مهارت هایی نظیر توان برقراری ارتباط غیرکلامی، گوش کردن فعالانه، مدیریت استرس، توانایی درک و تشخیص احساسات خود و دیگران است.برقراری ارتباط موثر مهارتی فراگرفتنی است نه ذاتی و به زمان و تلاش نیاز دارد. هر چند عوامل بسیار زیادی در برقراری ارتباط موثر نقش دارد اما می توان از ویژگی های شخصیتی و خصوصیات فردی به نفع آن کمک گرفت.

گوش کردن

یکی از مهم ترین ابزارهای برقراری ارتباط موثر گوش کردن است. با این که همه ما تقریباً این نکته را می دانیم، اما کمتر کسی به اهمیت آن پی برده است.در واقع منظور ما فقط شنیدن کلمات طرف مقابل نیست بلکه درک منظور گوینده است. گوش کردن فعالانه چند ویژگی هم دارد. گوینده احساس می کند حرفش به خوبی شنیده و درک شده است.گوینده احساس ایمنی و آرامش می کند و عقاید خود را در فضایی آزاد به زبان می آورد و از شیوه های خلاقانه برای حل مشکل استفاده می کند. در وقت صرفه جویی می شود زیرا به شفاف کردن توضیحات نیازی نیست و از سوءتفاهم و بروز تعارض احتمالی جلوگیری می شود. همچنین اگر طرف مقابل بداند حرفش به درستی شنیده شده است، با آرامش بیشتری به مکالمه ادامه می دهد و امکان این که احساسات منفی تعدیل شوند، بیشتر است. بنابراین اگر توانستید در یک رابطه سالم با فرد دیگری شرکت کنید و به نتیجه برسید، شک نکنید که گوش کردن فعالانه از طرف هر دوی شما اتفاق افتاده است. برای این که بتوانید شنونده فعالی باشید باید چند نکته را مدنظر قرار دهید. کاملاً روی گوینده تمرکز کنید. به زبان بدن و حرکات دست های وی دقت کنید.

اگر عادت دارید در طول روز با پیامک و ایمیل با اطرافیان خود تماس بگیرید، شک نکنید که توجه به زبان بدن و حرکات دست ها برایتان دشوار است. اگر نمی توانید روی حرف گوینده تمرکز کنید، آن را در ذهنتان چند بار تکرار کنید.این کار کمک می کند که بتوانید روی گفته هایش تمرکز کنید. از قطع کردن حرف دیگران بپرهیزید. گوش کردن به معنای انتظار کشیدن و در نوبت ماندن برای حرف زدن نیست. اگر بخواهید دایم فکر کنید که چه جوابی بدهید، نمی توانید به گفته های طرف مقابل گوش کنید. در اغلب موارد گوینده حالات چهره شما را می خواند و می فهمد که ذهن شما پیش او نیست؛ قضاوت نکنید اگر می خواهید ارتباط موثری برقرار کنید لازم نیست حتماً با دیگران موافق باشید یا علایق آن ها را دوست داشته باشید. بلکه باید قضاوت را کنار بگذارید و بدون سرزنش یا انتقاد سعی کنید به گفته های آن ها گوش کنید. حتی در دشوارترین شرایط وقتی رابطه موثرشکل می گیرد به ارتباط موثرو سالم با دیگران منتهی می شود. علاقه خود را به آن چه می شنوید، نشان دهید.

پذیرنده باشید و این امر را در رفتار و گفتار خود نشان دهید.همچنین خوب است بدانید بدون زبان بدن و حالات چهره مناسب هیچ ارتباط موثر واقعی رخ نمی دهد.شیوه نگاه کردن، گوش کردن، حرکت کردن و واکنش نشان دادن شما اطلاعات بیشتری از کلماتی که بر زبان می رانید، به دیگران می دهد. اگر به زبان بدن مسلط باشید می توانید بهتر و موثرتر با دیگران ارتباط برقرار کنید، مشکلات را حل کنید و با دیگران روابط سازنده تری در محیط کار و خانه داشته باشید.

برای تقویت این مهارت این چند نکته را مدنظر قرار دهید. دیگران را به دقت نگاه کنید. در اماکن عمومی، در اتوبوس، مرکز خرید و رستوران می توانید حرکات دست و بدن دیگران را زیرنظر بگیرید. مشاهده نحوه استفاده دیگران از دست ها و بدنشان به هنگام صحبت کردن به شما کمک می کند یاد بگیرید چگونه هنگام صحبت کردن با دیگران، زبان بدن را به کار ببرید.نسبت به تفاوت های فردی هوشیار باشید. مردم کشورها و فرهنگ های متفاوت از شیوه های متفاوتی در ارتباطات کلامی و غیرکلامی خود استفاده می کنند. به یاد داشته باشید که زبان بدن یا ارتباط غیرکلامی باید در خدمت گفتار باشد نه در تضاد با آن.اگر چیزی بگویید و شنونده تصور کند از حالات چهره شما بی اعتمادی می بارد، در گفته شما شک خواهد کرد. همچنین تن صدا در هنگام گفت وگو اهمیت زیادی دارد.

اگر با یک کودک صحبت می کنید باید تن صدای ملایم تری داشته باشید.از زبان بدن برای نشان دادن احساسات مثبت استفاده کنید. اگر در یک موقعیت استرس زا قرار گرفته اید مانند مصاحبه شغلی می توانید با ارتباط غیرکلامی و زبان بدن، اعتماد به نفس خود را به طرف مقابل نشان دهید. به جای این که با سر افتاده، شانه های خم، چشم های غمگین و صورت غمزده وارد اتاق مصاحبه شوید، شانه هایتان را راست کنید، سرتان را بالا بگیرید و لبخند بزنید. این رفتار باعث می شود طرف مقابل حس اعتماد به نفس شما را تحسین کند.

مدیریت استرس

داشتن استرس کم باعث می شود در شرایط دشوار بهتر عمل کنیم. اما اگر استرس دایمی و فزاینده باشد، ممکن است قوه تفکر و ظرفیت فرد را برای پذیرش دیدگاه دیگران تحت تاثیر قرار دهد. وقتی دچار استرس هستید احتمال بیشتری وجود دارد که سوءتفاهم بروز پیدا کند و یا رفتارهای دیگران را بد تعبیر کنید. چند بار تا به حال در شرایط دشوار و در حین مخالفت با همسر، دوست، فرزند یا همکار خود به شدت دچار استرس شده اید بعدها با خود گفته اید کاش فلان حرف را نمی زدم یا کاش فلان کار را نمی کردم اگر بتوانید هنگام گفت وگو استرس خود را مدیریت کنید نه فقط این مشکلات بروز پیدا نمی کند، بلکه قادر هستید طرف مقابل را هم به آرامش دعوت کنید تا هر دو در پایان مکالمه راضی باشید. در چنین شرایطی بهتر است به واکنش بدن خود به هنگام استرس توجه کنید.

احتمالاً دست هایتان عرق می کند، قلبتان فشرده می شود، معده تان درد می گیرد، نفستان بالا نمی آید. تداوم این واکنش ها به بدتر شدن شرایط منجر می شود بنابراین لحظه ای آرام بگیرید.از بدنتان کمک بگیرید تا به آرامش برسید. چند نفس عمیق بکشید. عضلات خود را شل کنید و از حواس پنج گانه تان برای رفع استرس کمک بگیرید. به دنبال نکته های طنزآمیز در وقایع اطراف خود باشید. خنده یکی از بهترین راه های رفع استرس است. وقتی همه جدی شده اند، با گفتن یک نکته طنزآمیز و خندیدن، حس آرامش خیال و آسودگی را به خود و دیگران منتقل می کنید.

آماده مصالحه باشید. گاهی لازم است فقط نیت خود را برای رسیدن به مصالحه یا پیداکردن نقطه مشترک با دیگران بیان کنید تا استرستان کم شود گاهی هم باید شرایط را همان طور که هست رها کرد و چند دقیقه ازدیگران فاصله گرفت تا بتوان در محیطی آرام به رفع تنش و استرس پرداخت.

هوشیاری عاطفی

شکی وجود ندارد که احساسات نقش مهمی در شیوه برقراری ارتباط ما با دیگران دارد. احساس شما بیش از طرز فکرتان در برقراری ارتباط و تصمیم گیری نقش دارد. واکنش شما به نشانه های عاطفی و احساسی رفتار دیگران، درک دیگران از شما و شما از دیگران را تحت تاثیر قرار می دهد. اگر ندانید چه احساسی دارید و چرا فلان احساس را دارید، در ارتباط موثر با دیگران دچار مشکلات جدی می شوید. ناامیدی، سوءتفاهم و تعارض حداقل پیامد این ناآگاهی در ارتباط است. وقتی نمی دانید چه چیزی در ارتباط با دیگران شما را آزار می دهد، دائم فکر می کنید بدون این که بتوانید ریشه را شناسایی کنید. با این که فهمیدن احساسات کار ساده ای به نظر می آید، اما بسیاری از مردم نمی دانند ترس، خشم و غم سرکوب شده باعث ناتوانی آن ها در برقراری ارتباط موثر است.

اگر از احساسات خود وحشت دارید و می خواهید به شیوه منطقی و سرراست با دیگران ارتباط برقرار کنید مطمئن باشید که در درک دیگران، حل خلاقانه مشکل و رفع تعارض دچار مشکل می شوید. هوشیاری احساسی یعنی آگاهی کامل به تمام احساساتی که پیدا می کنیم و توانایی مدیریت آن ها به عنوان اساس یک رابطه موثر. این توانایی به شما کمک می کند که بفهمید دیگران از چه چیزی آزرده شده اند، خودتان از چه چیزی آزرده اید و می خواهید به چه چیزی برسید، اگر برای رفع مشکل انگیزه داشته باشید، به هنگام انتقال احساسات منفی می توانید به مکالمه موثر ادامه دهید. فراموش نکنید که هوشیاری احساسی باعث می شود بدون فکر کردن به احساس، آن را دریابید و به همین منوال احساس دیگران را بدون به زبان آوردن آن ها بفهمید و از این طریق ارتباط موثرتری برقرار کنید. هدف ارتباط موثر ایجاد تعادل بین فکر و احساس است که همزمان به هر دو نیاز دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha