به گفته یکی از اعضای انجمن صرع ایران، تنها در شهر تهران بین 300 تا 400 هزار بیمار مصروع بزرگسال وجود دارد که تهیه داروهای ساده اورژانسی برای کنترل تشنج آنان مشکل است.

دکتر « کیهانی دوست » متخصص مغز و اعصاب و عضو انجمن صرع ایران در گفت وگو با ایسنا، با اعلام این مطلب گفت: با وجود تعداد کثیر بیماران مصروع در کشور، این بیماری جزو بیماری‌های خاص نبوده و مصروعین برای تهیه داروهای معمول خود جهت کنترل تشنجات اورژانسی با مشکل مواجه‌اند.

متخصص مغز و اعصاب، در این خصوص به کمبود قرص و شربت پیریمیدون که از داروهای ضروری این بیماران است اشاره کرده و افزود: همچنین داروهایی که جهت تشنجات مقاوم به دارو برای این بیماران لازم است موجود نبوده و بیماران با کمبود جدی داروهای جدید تولید شده در دنیا که مخصوص تشنجات مقاوم است، مواجه هستند.

دکتر کیهانی دوست بر لزوم معرفی این بیماری به عنوان بیماری خاص تاکید کرده و افزود: چنانچه بخواهیم دارو به صورت کاذب از سطح شهر برداشته نشود و بیماران داروهای اضافی را ذخیره نکنند باید این بیماری را نیز جزء بیماری‌های خاص قلمداد و میزان مصرف در طول سال را برای بیماران مشخص کرده و در این خصوص برنامه ریزی‌های لازم کشوری را اتخاذ نمود.

وی توجه مسوولان امر در این مورد را مهم ارزیابی کرده و در خصوص داروهای تاریخ گذشته موجود در بازار هشدار داد: وجود برخی داروهای تاریخ گذشته در بازار دارو برای این بیماران ضمن آنکه پاسخگوی کنترل بیماری آنها نخواهد بود؛ صدمات جبران ناپذیری از جمله مسمومیت دارویی و عوارض جسمی را برای این افراد به وجود می آورد که این امر نیازمند توجه خاص مسوولان ذی ربط است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha