پنجشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۷
کد خبر: 63185
سلامت نیوز : از میان پیامك‌ها: درباره قهوه، انواع و روش درست كردن توضیح دهید.قهوه، از میوه سبز رنگ درختی به همین نام به دست می‌آید كه پس از رسیدن، به قرمز گیلاسی تغییر رنگ می‌دهد. پس از برداشت محصول، آن را خشك كرده، غلافش را جدا می‌كنند، تفت (یا اصطلاحا بو) می‌دهند تا دانه بتركد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ دانه قهوه به دو نوع كلی «عربیكا» و «روبوستا» تقسیم می‌شود؛ اولی گران و مرغوب، اما ملایم و معطر است و دومی ارزان‌تر اما پر كافئین و تلخ.

قهوه را به صورت دانه یا آسیاب نگه می‌دارند، اما هر دو شكلش (بخصوص اگر دانه‌های حساس به گرما و رطوبت «عربیكا» باشند)، حتما باید در ظروف بدون درز، تاریك و خنك نگهداری شود تا كیفیت، مزه و عطر آن از بین نرود.

روش‌های آماده‌سازی قهوه همانند اسامی آن متفاوت است، اما معروف‌ترین آن، «اسپرسو» یا دم‌كردن به شیوه سریع ایتالیایی است. در این روش، آب داغ و تحت‌فشار را با دستگاه قهوه‌ساز از روی پودر آسیاب شده یا كوبیده شده قهوه می‌گذرانند تا قهوه دم بكشد.

برای جلوگیری از تلخی نباید اجازه داد قهوه بجوشد. قهوه دم‌كرده را نیز زمان كمی می‌توان در كنار اجاق یا درون ظرف مخصوص، گرم نگاه داشت. پس از آن مزه، عطر و كیفیت‌اش از بین می‌رود و معمولا آن را استفاده یا مجددا گرم نمی‌كنند.

اختلاط قهوه دم‌كرده به شیوه اسپرسو با مواد دیگر، انواعی از قهوه اسپرسو را پدید می‌آورد. وقتی می‌گویید «یك فنجان اسپرسو» یعنی فقط قهوه خالی و دم‌كشیده به روش اسپرسو می‌خواهید، اما «كافی‌لاته» یا كافه‌لاته، تشكیل شده از لایه‌های قهوه غلیظ اسپرسو در پایین، سپس شیر داغ و زیاد با لایه‌ای دیگر از كف شیر روی آن؛ «موكا» اسپرسو است با لایه‌هایی از شكلات مایع موكا، شیر و خامه (كرِم زده شده)؛ «كاپوچینو» اسپرسو با كمی شیر داغ و لایه‌ای از كف شیر است كه گرد كاكائو یا ادویه‌جاتی مثل دارچین هم روی كف آن می‌پاشند؛ «آمریكانو»، اسپرسو است با مقدار زیادی آب داغ برای رقیق كردن قهوه و....

روش دیگر برای تهیه قهوه، شیوه دیرساز فرانسوی است كه با روندی آرام، به قهوه‌ای تلخ‌مزه و سیاه‌رنگ می‌رسد و معمولا آن را با شیر سرو می‌كنند. قهوه فرانسوی همان‌طور كه دیرتر به دست می‌آید، دیرتر هم خاصیتش را از دست می‌دهد. پس می‌توان برای مدت بیشتری (حتی چند ساعت) از آن استفاده كرد.

قهوه یونانی، قهوه ترك، شیرقهوه، ماكیاتو، آیس‌كافی و... با طعم ادویه‌جاتی چون هل، وانیل، جوزهندی، دارچین و مانند اینها نیز از انواع دیگر قهوه است كه هر كدام طرز تهیه، مزه، بو، مواد، مقادیر و شیوه مصرف متفاوتی دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha