سلامت نیوز : موید علویان روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: یکی از راه های انتقال هپاتیت سی می تواند انتقال از راه جنسی با فرد آلوده باشد ولی شانس این انتقال بسیار پایین است به طوری که در اغلب موارد هپاتیت سی از همسر به طرف مقابل منتقل نمی شود.

وی اضافه کرد: امامبتلایان به هپاتیت سی باید توصیه های بهداشتی را رعایت کنند به عنوان مثال زخم و بریدگی پوست را پانسمان کرده، از سرنگ مشترک استفاده نکرده و از مسواک، ریش تراش و لوازن آرایشی به صورت مشترک استفاده نکنند.

این فوق تخصص گوارش و کبد گفت:هپاتیت سی قابل درمان است و درصورت مصرف دقیق دارو تحت نظر پزشک، امکان ریشه کنی آن وجود دارد.

علویان افزود: هپاتیت سی در مواردی نیاز به درمان دارویی دارد و در صورتی که آسیب کبدی ناشی از ابتلای به این بیماری خفیف باشد، ممکن است نیازی به درمان نباشد همچنین درمان دارویی به علت عوارض جانبی وهمچنین گران بودن آنها ، همواره بهترین انتخاب نیست.

علویان با بیان اینکه بیماری هپاتیت سی بیماری خطرناکی است ، تصریح کرد : با درمان مناسب و حضور منظم پزشک و مراقبت از بیمار ،این افراد می توانند زندگی فعال و عادی داشته باشند ولی باید همواره به یاد داشته باشیم که پیشگیری بسیار آسان تر و کم هزینه تر از درمان است.

علویان افزود: هپاتیت سی در اثر عوامل مختلفی از جمله داروها ، ویروس های مختلف، بیماری های خود ایمنی و بیماری های ژنتیکی بوجود می آید.

وی ادامه داد: هپاتیت سی نوعی بیماری کبدی است که در اثر عفونت با ویروس هپاتیت سی رخ می دهد و این ویروس در سلول های کبدی زندگی می کند که موجب التهاب کبد یا همان هپاتیت می شود.

این فوق تخصص گوارش و کبد گفت: این ویروس می تواند موجب آسیب های دایمی کبد مثل سیروز (تنبلی کبد)، سرطان و نارسایی کبد شود.

علویان با بیان اینکه حدود 200 هزار بیمار مبتلا به هپاتیت سی در کشور شناسایی شده است، گفت: براساس تخمین سازمان بهداشت جهانی 170 میلیون نفر در جهان ناقل هپاتیت سی هستند که سالانه بیش از یک میلیون مورد مرگ در اثر ابتلا به این بیماری اتفاق می افتد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha