پنجشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۳
سلامت نیوز :عمدتا مردم فکر می‌کنند که کیفیت بروز اعمالشان آگاهانه است، اما در واقع برخی جریانات به صورت خود کار عمل می‌کنند و گاهی احساسات و واکنش‌ها کمتر از اندیشه آگاهانه تاثیر می‌پذیرند. قبلا تصور بر این بود که مردم اعمال، به ویژه اعمال اجتماعی مهم را آگاهانه انجام می‌دهند، اما مطالعات روانشناسی اجتماعی نشان داد که حتی در موقعیت‌های اجتماعی گاهی رفتار ناآگاهانه رخ می‌دهد و تابع پاسخ‌های خودکار به محرک‌های بیرونی و بدون تفکر و آگاهی است. یعنی گاهی اوقات افراد رفتاری را انجام می‌دهند که خودشان هم دلیل آن را دقیقا نمی‌دانند. گاهی برخی حوادث موجب تاثیر بر افکار و واکنش‌های مهم زندگی افراد می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مردم سالاری ؛ روانشناسان اجتماعی به بررسی این نکته پرداختند که چگونه احکام و تفاسیر انسان در اثر برخی ذهنیات یا جریانات یا در ترکیب با برخی احساسات منحرف می‌شود. این مساله معمولا در سیاست بیشتر مورد تحقیق قرار گرفته است. یعنی رای دهندگان معمولا موضع نامزد‌های انتخاباتی را نادرست درک می‌شود. آنها چنان ذهنیتی را تقویت می‌کنند که در آن سیاستمداران منتخب، حامی‌افکارشان قلمداد می‌شوند، عکس این جریانات باعث بازتابی منفی می‌گردد. یعنی وقتی رای دهندگان دارای احساسات شدید منفی نسبت به نامزد خاصی هستند گاهی عقیده پیدا می‌کنند که با آن فرد خاص عدم توافق بسیار زیادی دارند. رابطه بین خلقیات و افکار قالبی و شیوه‌های درک احساسات می‌تواند جهان‌بینی ما را نسبت به زندگی متاثر کند.

احساسات خوشایند نسبت به فرد یا موضوعی به افکار خوشایند منجر می‌شود. در واقع ضرب‌المثل «عینک خوشبینی، موجب دید مثبت به جهان می‌شود» همین معنا را منعکس می‌کند. و داشتن افکارقالبی و بدون آگاهی، بعضی اوقات موجب قضاوت نادرست و انجام رفتارهایی می‌شود که خود فرد نیز از دلایل آن دقیقا آگاهی ندارد. بنابراین گاهی لازم است عقاید و افکاری را که موجب قضاوت و رفتار ما می‌شود مورد بازنگری قرار دهیم تا دچار انتخاب‌های نادرست و یا رفتارهای نا معقول نشویم. چرا که بسیاری از این رفتارهای نامعقول به صورت دسته جمعی اتفاق می‌افتد و ریشه در باور‌های غلط و تفکرات قالبی ما دارد و زیان‌های فردی و اجتماعی بسیاری را به دنبال دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha