سلامت نیوز : محمدعلی محققی در هشتمین همایش سالانه انجمن سرطان ایران افزود: هدف از اجرای برنامه کنترل جامع سرطان، کاهش بروز سرطان، مرگ‌ومیر و عوارض ناشی از آن و بهبود سطح زندگی بیماران است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی ادامه داد: طبق معتبرترین شواهد در سطح بین‌المللی برنامه ملی جامع کنترل سرطان به توصیه سازمان جهانی بهداشت به همه کشورها ابلاغ شد که در ایران نیز سند آن تنظیم شده است.

محققی تصریح کرد: برنامه پیشگیری در سطح اول مهم‌ترین اولویت این برنامه است چرا که غربالگری، تشخیص زودرس و مراقبت‌های طب تسکینی از جمله این اقدامات است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت ادامه داد: موفقیت و پیشرفت در کنترل سرطان مستلزم شناخت فرایند بیماری و درک دقیق از ساختارهای سلامت جامعه، مسائل اقتصادی و ظرفیت ملی و بین‌المللی است.

وی گفت: پیش‌بینی می‌شود تا سال 2020، 10 میلیون مورد جدید ابتلا به سرطان به 15 میلیون نفر افزایش یابد و این به دلیل تغییرات جمیعتی آثار ناشی از مصرف دخانیات و عوامل خطرزا مانند سبک زندگی است.

محققی افزود: برنامه‌های کنترلی سرطان حتی اگر به درستی انجام شود برای تغییر سیمای بیماری زمان زیادی صرف می‌شود و این در حالی است که اقدامات غربالگری تأثیر چندانی در آن ندارد.

وی تأکید کرد: باید تمرکز برنامه‌ها بر روی پیشگیری باشد چرا که با پیشگیری مرگ و میر ناشی از سرطان از 16 میلیون نفر در جهان به 8 میلیون نفر کاهش خواهد یافت.

رئیس شبکه ملی تحقیقات سرطان افزود: متأسفانه طب تسکینی در کشور ضعیف است و باید تقویت شود و در دوره‌های کوتاه‌مدت به کار گرفته شود.

وی همچنین آمار اعلام شده مبنی بر کاهش سن ابتلا به سرطان را در ایران اینگونه ارزیابی کرد که ارائه آمار توسط داده‌های جمعیتی باشد جمعیت ایران جوان است و بیش از 60 درصد آنها کمتر از 30 سال سن دارند و کمتر از 10 درصد آنها بیش از 60 سال سن دارند بنابراین نمی‌توان با قطعیت گفت که براساس مشاهدات موردی سن ابتلا به سرطان پایین آمده است چرا که وضعیت جمعیتی ایران جوان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha