زنان زیر ۳۰ در شمال ایران به دلیل مواد شیمیایی موجود در محیط زیست ۱۰ سال زودتر سرطان می‌گیرند.

زنان شمال ایران ۱۰ سال زودتر سرطان می‌گیرند

سلامت نیوز :علی متولی‌زاده اردکانی در هشتمین همایش سالانه انجمن سرطان ایران اظهار داشت:‌ گروه سنی 20 تا 80 ساله بیشتر سن ابتلا به سرطان را تشکیل می‌دهد که البته عوامل محیطی و ارثی بسیار در ابتلا به سرطان مؤثر است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ متولی‌زاده اردکانی گفت: براساس انجام یک تحقیق بین‌المللی مشخص شد در شمال ایران زنان کمتر از 30 سال به دلیل وجود مواد شیمیایی در محیط زیست 10 سال زودتر به سرطان مبتلا می‌شوند.

وی ادامه داد: شیوه زندگی در ابتلای افراد به این بیماری نقش مهمی دارد به طوری که در ژاپن سرطان معده و در آمریکا سرطان روده به دلیل سبک زندگی بیشترین شیوع را دارد.متولی‌زاده اردکانی افزود: بیش از 30 درصد مرگ و میر به دلیل سرطان‌ها بر اثر ابتلا به سرطان ریه است و سرطان معده در ایران از شایع‌ترین انواع آن به دلیل استفاده از وسایل آفت‌کش و آفات کشاورزی به شمار می‌رود.

یک میلیون و 600 هزار تن آلاینده در سال در هوای تهران رها می‌شود

همچنین مجید مختاری متخصص داخلی و فوق تخصص ریه و ICU گفت: یک میلیون و 600 هزار تن آلاینده در سال در هوای تهران رها می‌شود که این آمار در کشورهای جهان سوم در حال افزایش است.

وی افزود: مطالعات جدی ارتباط آلاینده‌های هوا را با سرطان مشهود کرده و مطالعات  نشان می‌دهد آلاینده‌ها در افزایش ابتلا به سرطان ریه و مرگ و میر مؤثر بوده است.

20 درصد مردان بالای 15 سال به سرطان مبتلا هستند

در ادامه این همایش ایرج حریرچی عضو شورای تحقیقات سرطان نیز اعلام کرد: 20 درصد مردان بالای 15 سال و یک درصد زنان بالای 15 سال در کشور به سرطان مبتلا هستند. طبق آمار رسمی وزارت بهداشت 9 درصد زنان و 17 درصد مردان در سنین 13 تا 15 سالگی سیگار مصرف می‌کنند.

وی ادامه داد: طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت یک سوم سرطان‌ها قابل پیشگیری و 30 تا 40 درصد امکان تشخیص زودرس و درمان موفقیت‌آمیز را دارد.

حریرچی گفت: برنامه‌های پیشگیری در برخی از سرطان‌ها مانند سرطان سینه تأثیر چندانی نخواهد داشت چرا که برنامه‌های پیشگیری طولانی‌مدت هستند و بسیاری از افراد مبتلا با سابقه ژنتیکی به دنیا می‌آیند و با توجه به آلایند‌ه‌های محیطی و افزایش برخی از سرطان‌ها در یکی دو دهه آینده ضرورت اجرای برنامه کنترل جامع سرطان بیش از پیش احساس می‌شود.

وی با انتقاد از عدم حضور مسئولان وزارت بهداشت مانند معاون درمان، رئیس اداره سرطان، رئیس سازمان غذا و دارو، معاون بهداشتی و... در این همایش گفت: باید نگاه بین بخشی در کنترل سرطان لحاظ شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha