جمعه ۱ دی ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۲
کد خبر: 63207
سلامت نیوز : در این دوران كمتر كسی است كه نداند مطالعه‌كردن چه اهمیتی دارد و نسبت به آن بی‌تفاوت باشد. البته، براساس باور بسیاری از مردم، فرهنگ كتاب و كتابخوانی موضوعی است مربوط به شروع مدرسه و همزمان با كسب مهارت خواندن و نوشتن. در حالی كه متخصصان روان‌شناسی كودك باوری خلاف این موضوع دارند؛ آنها می‌گویند بچه‌ها باید سال‌ها قبل از شروع درس و مدرسه با كتاب آشنا شوند و آن را در خانه ببینند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ شاید برای بیشتر خانواده‌ها، آنچه اهمیت دارد درسخوان بودن فرزندانشان باشد، ولی باید به خاطر داشته باشید این هدف تنها با كمك مدرسه و همزمان با شروع تحصیل میسر نخواهد شد و لازم است بسترهای مناسب، مدت‌ها پیش از آن فراهم شود.

در واقع از زمانی كه شما در انتظار تولد فرزندتان هستید یا هنگامی كه برای برگزاری اولین جشن تولدش به تكاپو افتاده‌اید، باید او را با كتاب و كتابخوانی آشنا كنید. تعجب نكنید؛ بسیاری از پژوهشگران بر این باورند و می‌گویند نخستین گام‌هایی كه برای عادت دادن كودك به كتابخوانی برداشته می‌شود، مربوط به دوران جنینی است و به همین دلیل به مادران باردار توصیه می‌شود در طول روز، زمانی را به خواندن شعر، داستان یا ترانه‌های كودكانه برای فرزندشان اختصاص دهند و در فضایی آرام و بی‌سر و صدا با صدای بلند برای او كتاب بخوانند. وقتی فرزندتان به دنیا آمد هم باید تلاش كنید پیش از خواب برای او كتاب‌های كودكانه بخوانید و با نشان دادن تصویرهای كتاب، از همان دوران او را با كتابخوانی آشنا كنید.

كودكان بالای یك​سال به تصاویر رنگی كتاب‌های كودكانه واكنش نشان داده و به این تصاویر توجه می‌كنند. شما حتی می‌توانید از كتاب‌های غیركاغذی كه برای كودكان كوچك‌تر از دو سال مناسب است نیز استفاده كنید. این كتاب‌ها معمولا از جنس پلاستیك بوده و كودكان می‌توانند ساعت‌ها با آن بازی كنند و سرگرم شوند. علاوه بر این، حواستان باشد كودك از همان ابتدای رشد فكری خود، از محیط اطراف الگوبرداری می‌كند و پدر و مادر هم نخستین الگوهای او هستند. پس هنگامی كه كودك، والدین خود را در حال مطالعه می‌بیند، بتدریج با این موضوع به عنوان یك عادت همیشگی كنار آمده و از آن تقلید می‌كند. با توجه به این‌كه تمام كودكان دوست دارند پدر و مادر برای آنها كتاب بخوانند و داستان بگویند، روان‌شناسان كودك به والدین توصیه می‌كنند از همان ابتدا برای كودكان خود كتاب‌های داستانی و جذاب تهیه كرده و شب‌ها پیش از خواب آنها را برایش بخوانند.

تجربه نشان داده است این شیوه نه‌تنها تاثیر فراوانی در ایجاد علاقه كودك به كتاب و كتابخوانی دارد، بلكه پژوهش‌های انجام شده در این زمینه نیز نشانگر این موضوع است كه كودكان دو تا پنج ساله، پس از این‌كه یكی از والدین برایشان كتابی را خوانده و تصاویر آن را توصیف كرده است، در بازی‌هایشان با كودكان یا عروسك‌ها، دوباره از آن كتاب استفاده كرده و بر اساس تصاویر و حافظه خود به بازگویی روایت داستان می‌پردازند كه این موضوع باعث رشد هوشی كودك و تقویت حافظه‌اش نیز خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha