جمعه ۱ دی ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۸
کد خبر: 63209

هر کدام از ما تصویری از خود در ذهنمان داریم که لزوما با واقعیت مطابق نیست؛ بسیاری از اطرافیانمان لاغرهایی هستند که فکر میکنند چاقند و چاقهایی که فکر میکنند لاغرند.

من نه منم!
سلامت نیوز : هر کدام از ما تصویری از خود در ذهنمان داریم که لزوما با واقعیت مطابق نیست؛ بسیاری از اطرافیانمان لاغرهایی هستند که فکر میکنند چاقند و چاقهایی که فکر میکنند لاغرند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبر آنلاین ؛ تا به حال به خودتان فکر کرده‌اید؟ نه اشتباه نکنید، در اینجا منظور موقعیت اجتماعی و شغلی و احساسات و عواطفتان نیست بلکه منظور شکل و فرم بدنتان است.

اگر فکر نکرده‌اید، الان وقت مناسبی است، یک کاغذ و مداد برداشته و تصویری را که از اندام و اجزای بدنتان دارید روی آن بکشید، سپس طرحی که کشیده اید را خوب نگاه کنید و بعد با نگاه دقیق و واقع بینانه‌ای به سراغ آینه رفته و به مقایسه تصویری که کشیده اید با خودتان بپردازید؛ حتی می توانید تصویری که کشیده اید را به یکی از اعضای خانواده یا دوستانتان نشان دهید و بپرسید آیا این تصویر با واقعیت شما مطابقت دارد؟

در بسیاری از موارد جواب "نه" خواهد بود؛ چرا که بر اساس یافته ها تصویر ذهنی‌ای که بسیاری از افراد درباره بدن خود دارند با واقعیت منطبق نیست و آنها  خود را چاقتر یا لاغرتر از آنچه هستند در ذهنشان تصور میکنند. به عبارت دیگر، تصور بدنی که این افراد از خودشان دارند نادرست است. اما این تصویر ذهنی بدن چیست؟

تصویر ذهنی بدن عبارتی است که مربوط به درک هر فرد از فیزیک و ظاهرش میشود و تعبیری است که مغز از بدن ارائه می‌کند. تصویر ذهنی بدن تشریح می‌کند که افراد وقتی در آینه به خودشان نگاه می‌کنند یا در ذهن‌شان تصویری از خود دارند، خود را چگونه می‌بینند و نظرشان درباره بدن‌شان از جمله قد، شکل و وزن چیست.

لاغرهایی که چاقند!

شاید شما هم از آن کسانی باشید که هنگام خرید لباس ترجیح میدهند سایزهای بزرگتر را انتخاب کنند و همیشه وقتی صحبت از افزایش وزن میشود، از چاقی می نالند و از نگاه کردن و برانداز کردن خود در آینه و وزن کردن خود فراری‌اند. اگر اینطور است بدانید تنها نیستید و افراد دیگری هم هستند که دچار چنین افکاری هستند.

این ویژگی یعنی چاق‌ پنداشتن خود بیشتر از آنچه حقیقت دارد، بیشتر در زنان و دختران مشاهده میشود و حتی لاغرترین زنان نیز هنگام امتحان یک لباس جدید نگرانند که چاق به نظر برسند. چنین مساله‌ای نیز البته دلایل علمی دارد و تنها به تفکر افراد برنمیگردد. دانشمندان طی تحقیقی به این نتیجه رسیدند که تصویری که یک شخص از بدن خود در مغزش می سازد معمولا تا دو سوم بزرگ تر از آن چیزی است که در واقعیت وجود دارد به عبارت دیگر مغز تصور می کند بدن ما دو سوم از اندازه اصلی خود بزرگ تر است، به عقیده محققان این موضوع می تواند دلیل این که چرا حتی زنان لاغر هم خود را چاق تصور می‌کنند توضیح دهد.

دانشمندان همچنین ادعا کردند که زنان دارای یک احساس ترس درونی هستند و هر زمان که یک زن غریبه داری اضافه وزن را می‌بینند این احساس در آن‌ها تحریک می‌شود، این در حالی است که مردان چنین عکس‌العمل مشابهی ندارند.

مفید است؟ مضر است؟

داشتن تصویر ذهنی از بدن میتواند مفید یا مضر واقع شود. این که شما چه تصوری از خود در ذهنتان داشته باشید و این ذهنیت چقدر مطابق یا مخالف واقعیت باشد میتواند تاثیر زیادی در زندگیتان بگذارد.

کسی که تصویر خوبی از خود در ذهن دارد، اعتماد به نفس بیشتری داشته، بیشتر در محافل عمومی و اجتماعات حاضر میشود، در برخورد با دیگران تاثیر بهتری از خود به جا میگذارد، خود را بیشتر قبول داشته و در نتیجه به موفقیتهای بیشتری میرسد.

اما درست در نقطه مقابل، کسانی که با تصویری که از خود دارند مشکل داشته و آن را سرشار از عیب و نقص میپندارند، از خود ناراضی بوده و به تحقیر خود میپردازند، مدام در حال مقایسه خود با دیگرانند، از داشتن بدنی که فکر میکنند پر از عیب و نقص است خجالت کشیده، ارتباطات خود را روز به روز محدودتر کرده و سد راه موفقیتهای خود می شوند، دچار اختلالات تغذیه ای شده، به رژیمهای غذایی افراطی و نادرست و ورزشهای سخت و طاقت فرسا رو می آورند و در نتیجه با انواع وسواس، استرس، افسردگی و سایر بیماری های روانی درگیر می شوند. از این رو داشتن یک تصویر ذهنی مثبت، فقط داشتن یک تصویر ذهنی مثبت نیست، بلکه در تمام جوانب و جنبه های زندگی فرد تاثیرگذار است و از آنجا که ناخودآگاه روی تمام تعاملات و تصمیمات افراد تاثیر میگذارد، اهمیتی بیشتر از آنچه تا کنون درباره‌اش فکر میکردید دارد.

خوش بین باشیم یا بدبین؟

نکته مهم این است که ذهنیتی که افراد درباره خود دارند چقدر منطبق با واقعیت است. بدبینی یا خوشبینی بیش از حد، هردو در آنچه درباره خودمان تصور میکنیم مضرات خاص خودش را دارد. اگر اشخاص خود را بسیار بهتر از آنچه هستند در نظر گرفته و به راحتی از عیب و نقص های بدن خود صرف نظر کنند، برای رفع آنها اقدام نخواهند کرد. به عنوان مثال افراد چاقی که خود را دارای اندامی زیبا تصور می کنند، لزومی برای انجام ورزش و رعایت رژیم غذایی احساس نمی کنند و این افزایش وزن می تواند تشدید شده و سلامت آنها را به خطر بیندازد.

 از سوی دیگر، کسانی که بیش از اندازه وسواس داشته و درباره نقصهای بدنی‌شان اغراق میکنند و آنها را بسیار بیشتر از چیزی که هست در نظر میگیرند، علاوه بر آن که به آرامش روانی خود و اطرافیانشان صدمه میزنند، به انواع راهکارها برای بهتر شدن رو خواهند آورد؛ از عملهای جراحی برای زیبا و لاغرتر شدن گرفته تا خریدهای افراطی و گران قیمت برای داشتن ظاهری پسندیده‌تر. اما مساله اینجاست که تمام این تلاشها و سختگیریها هم در نهایت این گروه از افراد را راضی نخواهد کرد چرا که ممکن است در واقعیت بی نقص شده باشند اما در آنجا که باید خوب باشند، هنوز بدهیکل و بدقیافه هستند؛ اما نه در واقعیت بلکه در ذهنشان.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha