شنیده ها حاکی از آن است که واردات قاچاق ژلاتین خوکی همچنان ادامه دارد و نظارتی برای جلوگیری از آن نمی شود.

سلامت نیوز : چندی پیش خبری منتشر شد که در هیاهوی اخبار سیاسی و دیگر اخبار کشور گم شد. هرچند این خبر داستان جدیدی نبود چرا که ۹ ماه پیش نیز منتشر شد ولی ظاهرا اقدام خاصی برای رفع این ماجرا انجام نشده است و کماکان شنیده می شود که داستان همچنان ادامه دارد و با ممنوعیت یک قلم کالا، رنگ جدی تری نیز به خود گرفته است؛ داستانی از جنس واقعیت به نام "قاچاق ژلاتین خوکی" به کشور.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اکونیوز؛ در اوایل آذر ماه ، در نشست انجمن واردکنندگان مواد غذایی محمدرضا پناهنده رئیس انجمن واردکنندگان مواد غذایی و آشامیدنی از ادامه قاچاق "ژلاتین خوکی" به کشور خبر داد و گفت:‌ وقتی جلوی واردات کالایی به صورت رسمی گرفته می‌شود، باید این موضوع در نظر گرفته شود که ممکن است واردات قاچاقی که برای تامین تقاضای بازار در نظر گرفته می‌شود، مجوزهای حلال نداشته باشد، چرا که واردکننده پاستیل با شرکت تولیدی قرار داد می‌بندد، تا ژلاتین گاوی در پاستیل استفاده شود، اما قاچاقچی تعهدی ندارد، چرا که در همه جای دنیا پاستیل با ژلاتین خوکی تولید می‌شود و قاچاقچی هم همان پاستیل را تولید می‌کند .

طبق گفته پناهنده ظاهرا این امر یعنی قاچاق ژلاتین خوکی به کشور در نتیجه ممنوعیت واردات ژلاتین گاوی صورت گرفته است. اگر حرف پناهنده صحت داشته باشد بنابراین به طور قطع قاچاق ژلاتین خوکی به کشور افزایش خواهد داشت.ژلاتین، ماده ای که ژله را لرزان و پاستیل را نرم و انعطاف پذیر می کند، حرف و حدیثهایی را ایجاد کرده و اگر تا پیش از این تنها دردسر مسلمانان جهان بود، اکنون به دردسر ایرانی ها نیز تبدیل شده است. چرا که با تصمیم مسئولان برای ممنوعیت واردات ژلاتین گاوی به کشور، ظاهرا ژلاتین خوکی جایگزین آن شده است!

درحالیکه در مدارس یکی از شهرهای فرانسه ، استفاده از خوراکی هایی با مواد ژلاتین خوکی ممنوع شده است، مصرفش در ایران در حال افزایش است؛ مصرفی که مردم کشور نسبت به آن اطلاعی ندارند چرا که در روی بسته ها ذکر نشده که از ژلاتین خوکی ساخته شده است یا ژلاتین گاوی!

با توجه به حساسیت مردم ایران نسبت به حرام و حلال بودن غذاها، جای تعجب است که مسئولان نظارتی با ممنوعیت واردات ژلاتین گاوی، چنین مواردی را پیش بینی نکرده اند و در صورت پیش بینی کردن آن، بعد از گذشت ۹ ماه از قاچاق ژلاتین خوکی به کشور، اقدام خاصی در جهت رفع آن انجام نداده اند.

در حالیکه غذای حلال یکی از صنایع جدید در اکثر کشورها شده است و طرفداران بی شماری را به خود جلب کرده است، ایران که خود باید سردمدار این فرآیند و صنعت باشد، با تصمیمی نادرست سلطه را در دستان قاچاقچیان ژلاتین خوکی قرار داده است. بنابراین لازم است که یا ممنوعیت واردات ژلاتین گاوی لغو یا نظارت ها قوی تر شود.

وقتی مصرف کننده ایرانی نسبت به مواد به کار رفته در پاستیل شک داشته باشد یا حتی به ژلاتین ها نیز مشکوک باشد، به طور قطع سمت این مواد نمی رود و تولید کننده داخلی با از دست دادن تعدادی مشتری، ضرر خواهد کرد. بنابراین جای شک نیست که در اثر این تصمیم تولید کننده ایرانی نیز متضرر خواهد شد.

حکم مصرف ژلاتین خوکی
ژلاتین از فراوردههای حیوانی است و حلال یا حرام بودن آن بستگی به حلال یا حرام بودن آن اجزایی دارد که در تهیه ژلاتین از آن استفاده می شود. اگر از اجزای خوک و یا حیوانی بود که ذبح شرعی نشده بود؛ ژلاتین به دست آمده نجس و خوردن آن در قالب پاستیل، ژله و مانند آن حرام خواهد بود.

اگر ژلاتین را از اجزای حیوان حلال گوشتی که ذبح شرعی شده باشد تهیه کنند؛ ژلاتین به دست آمده پاک و خوردن آن در قالب محصولاتی مانند پاستیل و ژله حلال خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha