جمعه ۱ دی ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۴
کد خبر: 63214

وقتی نگاهش می‌كنی انگار دو گردوی بزرگ را داخل هر دو لپش گذاشته و دارد با تو حرف می‌زند. هر كاری می‌كنی كه به این دو برآمدگی- كه تقارن صورتش را برهم زده است -توجه نكنی،‌ نمی‌شود.

چگونگی جراحی گونه ‌‌ها
سلامت نیوز : وقتی نگاهش می‌كنی انگار دو گردوی بزرگ را داخل هر دو لپش گذاشته و دارد با تو حرف می‌زند. هر كاری می‌كنی كه به این دو برآمدگی كه تقارن صورتش را برهم زده است توجه نكنی،‌ نمی‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ اگر زمانی در كشاكش جنگ جهانی اول، جراحی زیبایی برای ترمیم صورت سوخته و آسیب‌دیده سربازان به كار گرفته می‌شد تا شاید مرهم اندكی باشد بر جای زخم خشم، نفرت و گلوله، اما امروز به قدری این شاخه جراحی پیشرفت كرده است كه به متخصصان این امكان را می‌دهد متقاضیان را به هر شكلی كه دوست دارند دربیاورند.

امروز جراحی گونه، یا همان گونه‌گذاری، یكی از روش‌های محبوب جوانان، بخصوص خانم‌های جوان در سراسر دنیاست اما آیا این روش تنها با هدف زیبایی انجام می‌شود یا فایده درمانی هم دارد؟ چرا افراد هزینه می‌كنند تا گونه‌هایشان را برجسته كنند؟ سعی می‌كنیم با كمك دكتر علی بیات‌شهبازی، فوق‌تخصص جراحی پلاستیك و زیبایی و عضو انجمن جراحان پلاستیك و زیبایی ایران به این پرسش‌ها پاسخ دهیم.

بعضی از روان‌شناسان معتقدند بیشتر كسانی كه برای گونه‌گذاری و عمل‌های زیبایی به مراكز جراحی پلاستیك و زیبایی مراجعه می‌كنند دارای كمبود اعتماد به نفس هستند.

معمولا این افراد خود را زیبا نمی‌بینند و با وجود این‌كه اطرافیان و خانواده‌شان در صورت و گونه آنها هیچ مشكلی نمی‌بینند، اما خودشان همیشه اضطراب و استرس دارند و به هیچ‌وجه قبول نمی‌كنند مشكلی ندارند البته گاهی مشكل جدی‌تر از این‌حرف‌هاست و افراد، دارای اختلال‌های روانی هستند كه در این مواقع جراحان زیبایی باید بشدت مراقب باشند و قبل از عمل حتما آنها را به روان‌شناس یا روانپزشك ارجاع دهند.‌

اما متخصصان جراحی زیبایی انگیزه‌های دیگری را نیز برای این عمل مطرح می‌كنند. معمولا برجسته كردن گونه دلایل مختلفی دارد كه مهم‌ترین آنها ضعیف‌تربودن گونه نسبت به سایر اجزای صورت است؛ برای مثال ممكن است فردی در گونه‌هایش- نسبت به برجستگی كره چشم یا كل صورت- دارای یك ضعف بافتی باشد. این مشكلات می‌تواند دلیل ژنتیكی و مادرزادی داشته باشد.

همچنین بعضی از افرادی كه كل صورتشان در اثر افزایش سن لاغر می‌شود و با كاهش زیاد چربی صورت، حالت شادابی و پری پوست‌شان از بین می‌رود برای گونه‌گذاری مراجعه می‌كنند.

بعضی‌ها نیز كه گونه‌هایشان در اثر شكستگی یا تصادف حالت طبیعی خود را از دست داده و صورتشان شكل نازیبایی پیدا كرده است، نیاز به پروتز گونه معمولا یكطرفه دارند.بعضی‌های دیگر نیز به‌صورت مادرزادی دچار مشكلاتی هستند كه نیاز به گونه‌گذاری دارند؛ برای مثال فردی صورت كشیده‌ای دارد، ولی اجزای صورتش كاملا نامتناسب و بدشكل است.گاهی تناسب طبیعی صورت كه به صورت معمول در بیشتر افراد وجود دارد، در بعضی‌ها دیده نمی‌شود بنابراین افرادی كه این تناسب اجزای صورت را ندارند نیز خواهان تغییراتی در گونه‌هایشان هستند.

بهترین روش گونه‌گذاری

دلایل مختلفی برای گذاشتن گونه وجود دارد، به همین دلیل روش‌ها و راهكارهای مختلفی نیز برای گونه‌گذاری ایجاد شده است؛ برای مثال: برای فردی كه صورت لاغر با چین و چروك زیادی دارد، اولین راه تزریق چربی است. در این موارد چربی از بافت بدن گرفته و به تمام صورت تزریق می‌شود، این كار باعث شادابی پوست و برطرف‌شدن چروك‌های صورت می‌شود و همچنین می‌تواند حجم گونه را نیز جبران كند.

عوارض تزریق چربی

در تزریق چربی از یك پركننده به عنوان فیلر استفاده می‌شود، اما تزریق چربی با مشكلاتی همراه است و این امكان وجود دارد كه چند بار این عمل برای فرد تكرار شود، همچنین عمل تزریق چربی طولانی است. در این روش چربی از بدن خود فرد گرفته شده و به صورتش تزریق می‌شود.

این چربی‌ها معمولا از قسمت‌های زیر ناف گرفته می‌شود. در حقیقت، چربی از ناحیه كم‌خون به ناحیه پرخون منتقل می‌شود.نكته مهم این است كه 30 تا 40 درصد چربی تزریق‌شده به صورت، جذب بدن شده و بقیه آن به عنوان گونه در صورت فرد برجای می‌مــاند، به همین دلیل در بیشتر مواقع بیش از حد نیاز، چربی به صورت تزریق می‌شود.

جنس پروتزها

پروتزها اغلب از ماده‌ای به نام سیلیكون ساخته می‌شود كه ضرر عمده‌ای برای بدن ندارد و سال‌ها بدون عارضه در محل باقی می‌ماند. پروتز گونه را به دو طریق می‌توان روی استخوان گونه قرار داد؛ از راه داخل دهان یا پلك تحتانی.

عوارض گونه‌گذاری

عمل جراحی گونه‌‌گذاری با پروتز ممكن است عوارضی مانند خونریزی محل عمل، خونمردگی، جابه‌جایی پروتز و عفونت ایجاد كند كه به غیر از عفونت معمولا بقیه موارد قابل كنترل است.در صورت عفونت نیز پروتز باید هرچه سریع‌تر خارج شود و در صورت لزوم چند ماه بعد دوباره عمل را تكرار كرد. پروتز گونه را می‌توان در مرد و زن پس از هجده‌سالگی كار گذاشت، ولی به طور كلی محدوده سنی خاصی ندارد.

جراحی زیبایی ایجاد چال گونه

باورتان می‌شود فردی چند میلیون تومان هزینه كند تا با انجام عمل جراحی ایجاد چال گونه، لبخندش را بانمك‌تر كند؟ مدتی است این جراحی در جهان طرفداران بسیاری پیدا كرده است.كارشناسان دلیل اصلی این گرایش را تبلیغات مختلف ماهواره‌ها و مجلات مد و زیبایی می‌دانند. این روزها بسیاری از خانم‌ها بویژه جوان‌ترها دست به هر كاری می‌زنند تا زیباتر شوند. بینی خود را عمل می‌كنند، اما راضی نمی‌شوند، گونه می‌كارند، اما باز هم از چهره‌شان رضایت ندارند، بوتاكس می‌زنند، اما باز هم به ایده‌آل‌شان نمی‌رسند و خلاصه هر روز به دنبال روشی برای زیبایی بیشتر می‌گردند. از طرفی جراحی‌های زیبایی به صورت چشم‌وهمچشمی درآمده و بیشتر از 50 درصد آنها غیرضروری است.

چال گونه دیگر چیست؟

چال گونه همان فرورفتگی كوچكی است كه بعضی افراد وقتی می‌خندند به‌ طور طبیعی و ژنتیكی روی لپ‌هایشان ایجاد می‌شود و به باور عام چهره بانمكی پیدا می‌كنند، اما چنین جراحی‌هایی به ‌هیچ‌وجه علمی نیست، زیرا در هیچ‌‌یك از منابع آموزشی جراحی پلاستیك و زیبایی به این عمل‌ها اشاره‌ای نشده است و متاسفانه پزشكان به‌صورت سلیقه‌ای و با درخواست مراجعان و صرفا برای درآمد بیشتر دست به این جراحی‌های عجیب و غریب می‌زنند.

شاید برایتان جالب باشد بدانید روش خاصی هم برای كاشت و ایجاد چال گونه وجود ندارد تا بر مبنای آن پزشكان اقدام به جراحی كنند. بنابر‌این باید گفت كاشت چال‌گونه‌، یك جراحی منطبق با سلیقه جراح است و هیچ معیار علمی برای انجام آن وجود ندارد.

روش انجام

جراحی كاشت چال گونه به دو روش انجام می‌شود و بسته به نوع صورت افراد متقاضی متفاوت است. اگر صورت فرد لاغر و استخوانی نباشد، جراح چربی‌های آن قسمت از صورت كه محل ایجاد چاله است را ساكشن می‌كند تا یك فرورفتگی كوچك درست زیر گونه‌ها و در ناحیه خنده او به وجود بیاید‌ اما اگر صورت فرد لاغر باشد و تجمع بافت چربی در ناحیه زیر گونه‌ها ‌(روی لپ‌ها) نداشته باشیم، جراح می‌تواند از داخل دهان، قسمتی را كه قرار است روی صورت چال بیفتد با بخیه جمع كند و به این ترتیب، چال گونه را برای فرد به‌وجود آورد.

این جراحی معمولا سرپایی است و نیازی به بستری‌شدن در بیمارستان ندارد و با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود، اما ممكن است بسته به شرایط، نیاز به تزریق داروی بیهوشی باشد.از طرفی بعد از جراحی و از بین رفتن اثر داروی بیهوشی یا بی‌حسی موضعی، فرد در ناحیه جراحی شده احساس درد و سوزش دارد كه با مسكن و به مرور زمان رفع می‌شود.

عوارض

به طور كلی حدود یك ماه طول می‌كشد تا بخیه‌ها جذب شود و زخم‌ها بهبود پیدا كند و فرد به وضع طبیعی برسد، اما كاشت چال‌ گونه عوارض خاصی در پی ندارد.البته ممكن است فرد بعد از جراحی دچار مشكلاتی شود. برای مثال هنگام خندیدن یا ابراز احساساتی كه به حركات عضلات صورت نیاز دارند، نتواند مانند قبل و حتی به صورت طبیعی، میمیك خنده یا سایر ابراز احساسات صورت خود را نشان دهد حتی اگر این جراحی توسط فرد بی‌تجربه‌ای انجام شود، می‌تواند به سیستم عصبی محلی كه كاشت چال گونه در آن انجام شده است، آسیب برساند و حتی به فلج قسمتی از اعصاب حركتی صورت منجر شود كه متاسفانه در بسیاری از مواقع غیرقابل درمان است. از طرفی ممكن است چال گونه‌ها با هم قرینه نباشد و تناسب چهره فرد به‌هم بخورد.

دائم یا موقت

هیچ تضمینی وجود ندارد و نمی‌توان به ‌صورت صد‌درصد گفت این چال گونه كاشته ‌شده تا آخر عمر برای تمام افراد باقی می‌ماند.در واقع به دلیل بخیه‌ای كه در ناحیه داخلی دهان زده می‌شود، ممكن است حالت چسبندگی در آن قسمت ایجاد شود و این چسبندگی برای بعضی افراد، چال گونه همیشگی را در پی داشته باشد و برای بعضی دیگر این‌ طور نباشد و به مرور زمان از بین برود. بنابراین هیچ جراحی به بیمار خود نمی‌گوید كه جراحی چال گونه، دائم است.

سخن آخر

شاید بسیاری از افراد تصور می‌كنند با جراحی بینی، اعتماد به نفس بیشتری پیدا می‌كنند، اما در مورد جراحی كاشت چال گونه چنین صحبتی خنده‌دار است و بسیاری از افراد بعد از این جراحی پشیمان می‌شوند، چرا كه گاهی چهره آنها هیچ تغییری نمی‌كند و گاهی هم صاحب یك لبخند غیرواقعی خواهند شد حتی گروهی از این افراد تا آخر عمر نمی‌توانند قهقهه بزنند و از اقدام خود پشیمان می‌شوند، اما از آنجا كه جراحی كاشت چال گونه اغلب غیرقابل برگشت است، پشیمانی سودی ندارد.

پس اگر به دنبال راهی برای زیباترشدن می‌گردید، به جای انجام جراحی‌های غیرضروری به فكر زیبایی و سلامت پوست و اندام خود باشید و با تغذیه مناسب و ورزش صاحب زیبایی طبیعی شوید.

عوارض ژل‌های دائم

ژ‌ل‌هایی كه برای برجسته‌‌سازی و جوان‌كردن پوست صورت استفاده می‌‌شود دارای دو نوع موقتی و دائم است.از آنجا كه ژل‌های دائم از مواد پلاستیكی تشكیل شده است، به وسیله پوست جذب نمی‌‌شود و برای همیشه در محل گونه باقی می‌ماند بنابراین می‌تواند بسیار مضر باشد.در صورتی كه ژل‌های موقتی به وسیله پوست جذب می‌‌شود و نسبت به نوع اول عوارض كمتری دارد.

* بسیاری از جراحان پلاستیك تزریق ژل را توصیه نمی‌‌كنند، زیرا معمولا در محل تزریق‌شده ثابت نمی‌ماند، حركت می‌‌كند و به جاهای دیگر صورت منتقل می‌شود. شش ماه تا سه سال بعد از تزریق ژل، عوارض گونه‌گذاری نمایان می‌‌شود كه شامل تورم، كبودی، التهاب سلولی و آبسه در محل تزریق است.

* در بعضی از موارد، گونه‌ها برجستگی متقارن خود را پس از مدتی از دست داده و تغییر شكل پیدا می‌كنند. متاسفانه درمان مشخصی برای این بدشكلی‌ها وجود ندارد و هرگز هم به حالت عادی بازنمی‌گردند.

* تزریق ژل در ابتدا خوب و سریع جواب می‌دهد، اما عوارض منفی‌اش پس از مدتی بروز می‌كند.

* بیرون آوردن این ژل‌ها‌ نیز كار بسیار دشواری است، زیرا دارای پوشش واحدی نیست كه در یك جایگاه باقی بماند، بلكه لابه‌لای نسوج مختلف پخش می‌‌شود و عفونت‌های شدیدی ایجاد می‌‌كند كه می‌تواند به شكل چرك، پوست صورت را سوراخ كند. اگر ژل به اشتباه در مجاورت اعصاب صورت تزریق شود، به فلج‌شدن بخشی از چهره منجر می‌‌شود. البته بعضی از افراد نیز به این ژل‌ها حساسیت دارند و در اثر تزریق دچار حساسیت حاد تنفسی شده و حتی تا پای مرگ نیز پیش می‌روند.

همیشه برای جراحی‌های پلاستیك عوارضی وجود دارد، ولی اگر تصمیم دارید یكی از جراحی‌های پلاستیك را روی صورت‌تان انجام دهید، باید مطمئن شوید فواید آن از مضراتش بیشتر است كه این موضوع درباره تزریق ژل مصداق ندارد.

اگر تمایل به برجسته‌كردن گونه‌هایتان دارید، بهتر است به جای ژل، پروتزهای گونه را انتخاب كنید كه انتخاب مناسب‌تری است، زیرا پروتزهایی كه برای گونه‌گذاری استفاده می‌شود ضرر عمده‌ای برای بدن ندارد و سال‌ها بدون عارضه در محل باقی می‌‌ماند.

برای گذاشتن پروتزهای گونه‌ می‌‌توانید بیهوشی كامل یا موضعی را انتخاب كنید. این جراحی معمولا نیم‌ساعت طول می‌‌كشد. در طول این عمل برش‌كوچكی از داخل دهان در حد فاصل لثه فوقانی و گونه داده می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha