پزشکان تاکید دارند باکتری‌های موجود در دهان می‌توانند به بروز مشکلات بهداشتی و پزشکی جدی مانند دیابت و ناراحتی‌های تنفسی منجر شوند.

فهرست بیماریهای ناشی از عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

بهداشت مناسب دندان‌ها نه تنها به حفظ ظاهری زیبا و آراسته تر کمک می‌کند بلکه هم چنین برای حفظ سلامت کل بدن ضروری است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ پزشکان تاکید دارند باکتری‌های موجود در دهان می‌توانند به بروز مشکلات بهداشتی و پزشکی جدی مانند دیابت و ناراحتی‌های تنفسی منجر شوند.مهمترین و شایع‌ترین بیماری‌ها و عوارض جسمی ناشی از عدم رعایت بهداشت دهان و دندان عبارتند از:

-‌ بیماری التهاب لثه: بهداشت نامطلوب و ضعیف دهان و دندانها می‌تواند به بروز بیماری پریودنتال یا التهاب لثه منجر شود. این بیماری با ورم و التهاب لثه یا به اصطلاح عارضه ژنژیویت آغاز می‌شود که علائم آن تورم، قرمزی و خونریزی لثه‌ها است. این بیماری اگر درمان نشود تشدید شده و به بافت لثه و استخوانهایی که نگهدارنده دندانها هستند، آسیب جدی وارد می‌کند.

بیشتر بدانید: التهاب لثه چیست و چگونه درمان می شود؟

- عارضه قلبی آندوکاردیت: آندوکاردیت التهاب لایه داخلی قلب و عامل آن باکتری‌های موجود در دهان است. این باکتری‌ها بر اثر بیماری خفیف لثه یا بریدگی در لثه‌ها وارد جریان خون می شوند و به قلب می‌رسند و موجب التهاب این عضو حیاتی می‌شوند.

- بیماریهای قلبی و عروقی: باکتری‌های موجود در دهان که موجب تورم و التهاب لثه یا به اصطلاح پیوره شدن آن می‌شوند اگر درمان نشوند می‌توانند موجب بروز انواع مختلف بیماری قلبی، انسداد سرخرگ‌ها و حتی سکته مغزی شوند.

- ضعف حافظه: بهداشت نامطلوب دهان و دندانها نه تنها روی قلب تاثیر سوء گذارد بلکه در عین حال پیامدهای مضر و مخربی نیز برای مغز دارد. عدم رعایت بهداشت مناسب دندانها با تنگ شدن و انسداد سرخرگ‌ها در مغز مرتبط است. وقتی سرخرگها و عروق مغز به دلیل وجود باکتری‌ها مسدود می‌شوند، این فرایند نیز به نوبه خود موجب تضعیف حافظه و افزایش خطر زوال عقل می‌گردد.

- دیابت: بین بهداشت نامناسب دندانها و دیابت ارتباط قوی وجود دارد. التهاب و تحریکی که در دهان آغاز می‌شود، توانایی بدن را کنترل قند خون تضعیف می‌کند. بدن افراد دیابتی به دلیل کمبود انسولین در فرایند طبیعی تجزیه و مصرف قند با مشکل مواجه می‌شود. هورمون انسولین در واقع وظیفه تبدیل قند خون به انرژی را بر عهده دارد.

- مشکلات بارداری: زنانی که به بیماری لثه مبتلا هستند دو برابر بیشتر با مشکلات دوران بارداری مواجه می‌شوند که از جمله این مشکلات تولد نوزاد زیر وزن و زودرس است. باکتری‌های لثه در واقع موجب بروز این قبیل مشکلات در زنان باردار می‌شوند.

- تاخیر در بارداری: یک مطالعه جدید نشان داده است که بیماریهای دندانی و لثه‌ای و بهداشت نامناسب دهان و دندان زمان باردار شدن را در زنان به تاخیر می‌اندازد و امکان باردار شدن را دشوار می‌سازد. بهترین راه پیشگیری از این مشکل استفاده از مسواک و نخ دندان برای تمیز کردن دندان‌ها است.

- سرطان: طبق آخرین مطالعات بین عدم رعایت بهداشت دهان و ابتلا به انواع خاصی از سرطانها شامل سرطان سر و گردن، مری و سرطان‌های ریه ارتباط وجود دارد.

- مشکلات ریوی: بیماریهای لثه‌ای همچنین از عوامل موثر در بروز ذات الریه و تشدید بیماری انسداد مزمن ریوی هستند چون حجم باکتری‌های موجود در ریه‌ها را افزایش می‌دهند.

- چاقی: مطالعات جدید تایید می‌کند که بین چاقی و مشکلات لثه‌ای نیز ارتباط وجود دارد و ظاهرا احتمال پیوره شدن لثه‌ها در افراد چاق بیشتر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha