تماس افراد با مواد تحریک کننده نظیر شوینده‌ها و لوازم آرایش منجر به تحریک پوست و به دنبال آن بروز حساسیت‌های پوستی می‌شود.

تماس با شوینده‌ها و لوازم آرایش در بروز اگزما موثرند

سلامت نیوز : یک متخصص پوست و مو با اشاره به اینکه با طولانی‌تر شدن مدت اگزمای پوستی درمان آن سخت‌تر می‌شود، گفت: تماس افراد با مواد تحریک کننده نظیر شوینده‌ها و لوازم آرایش منجر به تحریک پوست و به دنبال آن بروز حساسیت‌های پوستی می‌شود.

دکتر امیر هوشنگ احسانی در گفت وگو با ایسنا ، با بیان اینکه اگزما حساسیت و واکنش غیرطبیعی پوست به یک ماده خارجی یا تحریک کننده است، اظهار داشت: زمانی که پوست در تماس با ماده تحریک کننده قرار می گیرد برای اینکه این مواد وارد بدن نشود سلول‌های دفاعی پوست ماده‌ای از خود ترشح می‌کنند که موجب خارش، پوسته پوسته شدن، التهاب و قرمزی می‌شود.

این متخصص پوست و مو با اشاره به اینکه خارش از شایع‌ترین علائم بروز اگزمای پوستی است، گفت: لوازم آرایش نیز از جمله مواد محرکی هستند که می‌توانند موجب اگزما یا حساسیت پوستی شوند.

دکتر احسانی ادامه داد: برخی از افراد به دلیل تماس با مواد تحریک کننده نظیر شوینده‌ها یا مواد اسیدی موجب تحریک و حساسیت پوست می‌شوند که به آن اگزمای بیرونی می‌گویند.

وی در ادامه با بیان اینکه اگزمای پوستی به انواع حاد، تحت حاد و مزمن نمایان می‌شود، اظهار داشت: اگزمای حاد نوعی حساسیت است که پوست در اثر برخورد با مواد محرک دچار قرمزی و خارش می‌شود و در اگزمای تحت حاد، چربی پوست کم می شود که این امر موجب ترک خوردگی پوست خواهد شد و اگزمای مزمن مرحله نهایی حساسیت است که در این سطح از اگزما پوست ضخیم و کلفت می‌شود.

این متخصص پوست و مو با اشاره به اینکه از طریق درمان باید مانع از پیشرفت اگزمای پوستی شد، گفت: با طولانی‌تر شدن مدت اگزما درمان آن سخت‌تر می شود البته این بیماری می‌تواند سال‌ها همراه فرد باشد که در این صورت احتمال عود مجدد آن نیز وجود دارد و باید از طریق درمان جلوی پیشرفت آن را گرفت.

وی در ادامه با بیان اینکه در اگزمای پوستی ابتدا باید علت حساسیت مشخص و سپس برای درمان آن اقدام شود، اظهار داشت: می توان با پرسش از بیمار که استفاده از چه نوع موادی منجر به حساسیت او شده است و یا از طریق انجام تست های حساسیت بر روی وی به علت اگزما پی برد و سپس اقدام به درمان این بیماری کرد.

دکتر احسانی در ادامه به افرادی که در تماس مستقیم با مواد تحریک کننده هستند، توصیه کرد: هنگام مصرف این مواد مانع برخورد مستقیم آن با پوست شوند. پمادهای کورتن که ضدالتهاب، ضدخارش و چرب کننده است در درمان اگزمای پوستی بسیار موثر است.

وی در پایان تصریح کرد: آلرژی نیز یک نوع اگزما است و همه افراد دچار آن نمی شوند که حساسیت افراد در برابر عطرها از جمله این اگزماها است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha