سلامت نیوز :رئیس کل سازمان نظام پزشکی گفت: اگر ارز و اعتبارات دارو امروز تخصیص پیدا نکند پنج، شش ماه دیگر کمبودها مشخص می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر شهاب الدین صدر در حاشیه برگزاری سمینار بررسی مشکلات حاد طرح پزشک خانواده شهری نسخه 02 که امروز در سازمان نظام پزشکی برگزار شد، افزود: اگر اعتبارات طبق برنامه‌ای که در بودجه تنظیم می‌شود از ابتدای سال تخصیص داده شود می‌توان به درستی عمل کرد اما اگر اعتبارات حوزه سلامت اسفند ماه اختصاص داده شود مثمرثمر نخواهد بود و نمی‌توان به درستی برنامه ریزی کرد در این شرایط پرت هزینه‌ها زیاد می‌شود.

وی در ادامه اظهار کرد: در زمینه تخصیص پیدا نکردن ارز به دارو اگرچه بخشی از دولت تقصیر را به گردن بخشی دیگری می‌اندازد ولی مردم کل دولت را به عنوان مجری قانون اساسی و تامین کننده بهداشت و درمان می‌شناسند و برای آنان فرقی نمی‌کند که چه کسی کوتاهی کرده است.

وی تاکید کرد: لازم است دستگاه های سیاستگذار سلامت را به عنوان یکی از اولویت‌های اساسی بشناسد چرا که تمام اولویت‌های دیگر به نوعی به سلامت مربوط است.

صدر در ادامه خواستار شد که هر مطلبی که رئیس جمهوری در دولت کنونی و دولت قبل بیان کرده است دستگاه‌ها آن را کارشناسی دقیق کنند تا بتوانیم از این مرحله عبور کنیم.

صدر تاکید کرد: لازم است در کشور سلامت جز پنج اولویت اول باشد. درخواست ما از مجموعه‌هایی مانند وزارت بهداشت و وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی این است که به موضوع سلامت توجه جدی‌تری کنند.

وی افزود: در دولت‌های مختلف سلامت جزو اولویت‌های 13 و 14 بوده و همین امر موجب بروز اختلالاتی شده است.

وی درباره مصوبات کمیسیون بهداشت اظهار کرد: یکی از بهترین مصوبات مجلس مربوط به بخش سلامت برنامه پنجم توسعه است و کمیسیون بهداشت آن را پیگیری می‌کند.

وی تاکید کرد: مجلس در قانون گذاری نقشی ندارد فقط باید بر اجرای آن نظارت کند و می‌تواند از قدرت خود برای اجرای مصوبات استفاده کند.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره برنامه پزشک خانواده گفت: مشکلات نسخه 01 را به نهادهای مختلف از جمله روسای سه قوه و وزارت بهداشت دادیم این نسخه اشکالات زیادی داشت. البته در نسخه 02 اصلاح شد اما این نسخه نیز دچار مشکلاتی است.

وی درباره دستور رئیس جمهور نسبت به اجرای کامل برنامه پزشک خانواده اظهار کرد: در انتقاداتی که از این برنامه مطرح می‌کنیم خطاب ما وزارت بهداشت نیست بلکه مجموعه دولت باید به این مسائل توجه کند چرا که ممکن است وزارت بهداشت نظر کارشناسی خود را ارائه کند ولی بخش‌های دیگر دولت حمایت‌های لازم را از این نظارت کارشناسی نکند.

وی تاکید کرد: اجرای برنامه پزشک خانواده به شکل کنونی اختلالاتی را برای مردم، نظام سلامت و ارائه دهندگان خدمت ایجاد می‌کند و خطاب ما مجموعه دولت است و لازم است مجموعه مسائل در دولت به صورت جامع دیده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha