سلامت نیوز : رئیس سازمان نظام پزشکی گفت: لازم است نظرهای کارشناسی برای استفاده در طرح پزشک خانواده گرفته و اعمال شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر شهاب الدین صدر در سمینار بررسی مشکلات حاد برنامه پزشک خانواده شهری نسخه 02 که امروز در سازمان نظام پزشکی برگزار شد، افزود: هم در مرحله اجرای آزمایشی طرح پزشک خانواده و هم در اجرای آن در دو استان کشور اشکالات طرح مشهود بود و لازم است با انجام اصلاحات لازم زمینه‌ای را فراهم کنیم که این طرح باموفقیت کامل اجرا شود.

وی در ادامه گفت: در روزهای اخیر موضوع راه‌اندازی رشته تخصصی پزشک خانواده مطرح شده و کوریکولوم آن نیز مشخص است. اجرای این کار می‌تواند تاثیر خوبی داشته باشد.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که در سه سال اخیر به صورت دائمی به آن پرداخته‌ایم طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع بوده است. دو سال گذشته در یکی از جلسات مجمع سازمان نظام پزشکی که یکی از ارکان مهم قانونی این سازمان است به طور اختصاصی به طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع پرداختیم.

صدر افزود: از ابتدای سال 90 نیز هم در بیانیه مجمع و هم بیانیه شورای عالی نظام پزشکی موضع‌گیری‌های اعضا براساس جمع بندی همایش برگزار شده در این زمینه و نشست مجمع بیان شد.

وی با بیان اینکه کشور ما پس از گذشت 33 سال از پیروزی انقلاب اسلامی در حال انجام تمرین مردمسالاری دینی هستیم. دولت‌ها و دستگاه‌های اجرایی فعالیت‌های انجمن‌های تخصصی و صنفی را برنمی‌تابند. این در حالی است که در سازمانی مانند سازمان نظام پزشکی بیش از 220 هزار نفر عضو هستند و چه سازمانی بهتر از نظام پزشکی برای ارائه مشورت به دستگاه‌های اجرایی.

وی تصریح کرد: دو سال قبل نامه‌ای به دکتر ابراهیم عزیزی معاون وقت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور و دکتر احمدی نژاد رئیس جمهوری نوشتیم و در این نامه به این نکته اشاره کردیم که بهترین کار بهره‌گیری از دیدگاه‌های منتخب جامعه پزشکی است چرا که موفقیت طرح پزشک خانواده در گرو همکاری جامعه پزشک است.

صدر در ادامه اظهار کرد: ما در سه سال اخیر همواره تلاش کردیم که در زمینه طرح پزشک خانواده موضع‌گیری کنیم و حرف‌های ما در همه این سال‌ها چارچوب مشخصی داشت به عنوان نمونه در تمام موضع گیری‌های ما این طرح به عنوان یک طرح ملی و موثر در اصلاح نظام سلامت ملی ذکر شده است که براساس قوانینی مانند قانون بیمه همگانی سال 74 باید اجرا شود.

صدر با بیان اینکه کلیات طرح پزشک خانواده خوب است، تاکید کرد: با وجود مطلوب بودن کلیات این طرح اما نسخه‌های 01 و 02 اشکالاتی دارد.

این در حالی است که اگر قصد اجرای موفق طرحی را داریم افراد دلسوز باید کارشناسی کنند و انجام این طرح‌ها به شکل دستوری نمی‌تواند بازدهی لازم را داشته باشد.

وی تاکید کرد در تمام بیانیه‌های سازمان نظام پزشکی و شتاب زدگی اجرای این طرح تذکر داده شده است. این در حالی است که در 56 کشوری که طرح پزشک خانواده در آن اجرا شده 25 تا 30 سال صرف فرهنگ سازی برای ارائه دهندگان خدمت و مردم انجام شده است.

صدر افزود: اولویت اول اقتصاد نظام سلامت است. تامین منابع مالی برای اجرای طرح پزشک خانواده از اهمیت خاصی برخوردار است. بودجه وزارت بهداشت در سال 91 نسبت به دو سه سال قبل تقریبا دو برابر شده است به گونه‌ای که در سال 89 بودجه این وزارتخانه حدود 10 میلیارد تومان بود که در سال جاری به بیش از 20 میلیارد تومان افزایش یافت که شش هزار میلیارد تومان آن از محل اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها تامین شده است.

وی با اشاره به جایگاه پزشکان در طرح پزشک خانواده گفت: دولت و حاکمیت مسئولیت حق الزحمه پزشکان مشارکت کننده در این طرح را دارد و البته اگر منابع مالی کامل در اختیار داشته باشد موفق به انجام این کار می‌شود این در حالی است که منابع کافی ندارد.

وی با اشاره به سخنان دکتر محمد شریعتی رئیس ستاد اجرایی طرح پزشک خانواده اظهار کرد: شریعتی در 28 آذر ماه سال جاری در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌ها از ضرورت تخصیص هزار میلیارد تومان برای اجرای طرح پزشک خانواده سخن گفته بود.این در حالی است که سازمان نظام پزشکی سه سال قبل درباره ضرورت تامین منابع مالی کافی به منظور اجرای این طرح تاکید کرده بود.

وی با بیان اینکه نباید با حوزه سلامت سرسری برخورد شود، اظهار کرد: در ماه‌های اخیر بحث‌هایی در زمینه دارو مطرح شده است و ما نیز در جلسه شورای عالی نظام پزشکی چندین بار درباره ارز دارو و تامین دارو صحبت کرده‌ایم. باید 2.5 میلیارد دلار ارز برای دارو اختصاص یابد اما اگر این بودجه داده شود چون گفته می‌شود که این بودجه صرف کار دیگری شده است. در حال حاضر نیز طرح چنین مباحثی در رسانه‌ها کمکی به حل موضوع نمی‌کند و بخشی از دولت این وضعیت را تقصیر بخش دیگری از دولت می‌اندازد.

صدر درباره پزشکانی که قرار است در زمینه طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع فعالیت کنند، اظهار کرد: براساس محاسبات انجام شده به ازای هر دو هزار و 500 نفر یک پزشک خانواده فعالیت می‌کند که برای جمعیت 75 میلیون نفری 30 هزار پزشک خانواده باید مشغول به کار شوند. این در حالی است که 80 هزار پزشک عمومی در کشور تربیت شدند.

وی افزود: در صورت تخصیص یک پزشک به هر 2500 نفر شاخص‌های سلامت دچار آسیب می‌شود و وظایف گروه‌هایی مانند مامائی، پاراکلینیک دندانپزشکی، آزمایشگاهی و داروخانه‌ها به خوبی در طرح پزشک خانواده دیده نشده است.

صدر در پایان هشدار داد: در صورت تداوم مشکلات طرح پزشک خانواده این طرح با موفقیت کامل اجرا نمی‌شود این در حالی است که علاقه مند به اجرای موفقیت آمیز طرح پزشک خانواده هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha