در همایش ایدز که به همت مرکز بهداشت عمومی و طب صنعتی بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز و با مشارکت مرکز بهداشت شرق اهواز برگزار شد ، متخصصان و کارشناسان به آسیب شناسی و ارائه راهکارهایی جهت کنترل و مقابله با این بیماری پرداختند.

سلامت نیوز :در همایش ایدز که به همت مرکز بهداشت عمومی و طب صنعتی بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز و با مشارکت مرکز بهداشت شرق اهواز برگزار شد ، متخصصان و کارشناسان به آسیب شناسی و ارائه راهکارهایی جهت کنترل و مقابله با این بیماری پرداختند.

دراین همایش که در محل تالار اجتماعات بیمارستان بزرگ نفت اهواز برگزار شد ، دکتر کلانتری اظهار داشت: شیوع امراضی مانندایدز و سرطان را در جامعه باید به صورت کارشناسی بررسی و تمام جنبه های اقتصادی و اجتماعی آن در نظر گرفته شود. وی افزود: هر چند که برنامه ریزی های زیادی در این رابطه صورت گرفته است اما هنگامی می توانیم در کنترل و مقابله با این بیماری موفق شویم که برنامه ریزی های صورت گرفته و راهکارهای ارائه شده عملی شوند. دکتر کلانتری خاطرنشان کرد: شفاف سازی و نگاه علمی به موضوع ایدز تا حد زیادی می تواند در کنترل این بیماری موثر باشد .

 وی همچنین با بیان این که نمی توانیم بیماری ایدز را جدا از جامعه در نظر بگیریم، افزود: رسانه ها باید در این زمینه آگاه سازی کنند. دکتر صرامی ، رئیس مرکز بهداشت و طب صنعتی بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز نیز گفت:نگرانی که در بین متخصصین وجود دارد موج سوم انتشار ویروس اچ.آی.وی یعنی انتشار از طریق روابط جنسی پرخطر است.

متاسفانه این بیماری به گونه ای است که اگر نسبت به آن بی تفاوت باشیم ، این بیماری خاموش نمی شود. وی با بیان این که بیماری ایدز یک بیماری قابل کنترل بوده اما قابل درمان نیست ، افزود:وظیفه ای که بر عهده ماست ، اطلاع رسانی در خصوص این بیماری در سطوح مختلف است.

 وی افزود: تا پیش از این مهم ترین راه انتشار ایدز از طریق سرنگ های آلوده بود امااکنون روابط جنسی پرخطر به یکی از شایع ترین راه های انتشار این ویروس تبدیل شده است. وی توصیه کرد:آموزش به منظوراطلاع رسانی و آگاهی بخشیدن به افراد جامعه در تمام سطوح از طریق مراکز مشاوره ، مطبوعات و رسانه ها ضروری است. رئیس مرکز بهداشت عمومی و طب صنعتی تاکید کرد: ما می توانیم مطابق با فرهنگ جامعه، برنامه های پیشگیرانه را به منظور کنترل بیماری ایدز اجرا کنیم .

دکتر سلمان زاده، متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نیز در این همایش بیان داشت:در خصوص بیماری ایدز نباید ترس و وحشت در جامعه ایجاد کنیم بلکه باید فقط حساسیت ها را بالا ببریم. وی منشا ویروس این بیماری را از قاره آفریقا و اولین مورد بیماری را از قاره آمریکا ذکر کرد و افزود: سلول های هدف این ویروس لنفوسیت هایی هستند که وظیفه دفاع از بدن انسان را به عهده دارند.

ژنوم این ویروس وارد هسته لنفوسیت شده و این لنفوسسیت به جای این که موادی ترشح کند که دفاع از بدن را به عهده داشته باشد شروع به تولید ژنوم ویروس اچ.آی.وی می کند.وقتی لنفوسیت پر از این ویروس شد پاره شده و ویروس ها به بدن حمله می کنند و طی چند سال سلول های دفاعی بدن به طور کامل از بین می روند. دکتر سلمان زاده ادامه داد:این ویروس در محیط خیلی زنده نمی ماند و فقط در بدن انسان به تکثیر خود ادامه می دهد.

این ویروس در ترشحات جنسی و در خون به وفور دیده شده و به راحتی انتقال داده می شود اما در سایر ترشحات مانند عرق ، عطسه و غیره دیده نمی شود. مهندس شریفی ، رئیس مرکز بهداشت شرق اهواز نیز در این مراسم اظهار داشت:باید دید که در حوزه اخلاقی ،انسانی واجتماعی چه میزان تلاش کردیم که با بیماری ایدز مقابله کنیم.

وی افزود:اگر همه زیرساخت ها و استانداردها وجود داشته باشند، بهداشت و درمان تنها 20 تا 25 درصد می تواند در سلامتی نقش داشته باشد و 80 درصد به همکاری سایر بخش ها با بهداشت بستگی دارد.در این راستا کارشناسان ما این آمادگی را دارند که در این زمینه به جامعه خدمت کنند. وی در ادامه با اشاره به شاخص ابتلا به بیماری ایدز که سازمان بهداشت جهانی برای کشور ما اختصاص داده است ، گفت: بر اساس گزارش این سازمان ، به ازای هر مورد اچ . آی . وی مثبتی که در کشور ایران گزارش می شود ، پنج مورد توانایی انتقال این بیماری وجود دارد اما هنوز شناسایی نشده اند.

وی خاطرنشان کرد:شعار ما در حوزه سلامت پیشگیری است و اعتقاد داریم پیشگیری آسان تر و کم هزینه تر از درمان است و عارضه ای نیز ندارد. قطعا اگر پیشگیری را رعایت نکنیم به سمت بیمار شدن می رویم که در نهایت نیازمند درمان و هزینه های مربوط به آن است.

 شریفی ادامه داد: بر اساس آماری که از مبتلایان به ایدز در کشور ما وجود دارد ، 90 درصد مردان و 10 درصد زنان به این ویروس مبتلا هستند.همچنین گروه سنی مبتلا به این بیماری در کشور ما بین 25 تا 35 سال است که اگر دوره نهفته این بیماری که از دو ماه تا 10 سال طول می کشد را نیز در نظر بگیریم طبعا از محدوده سنی مذکور نیز پایین تر می آید. رئیس مرکز بهداشت شرق اهواز با بیان این که در استان خوزستان نزدیک به 1800 مورد بیمار اچ.آی.وی مثبت داریم ، افزود: باید با این مساله به صورت علمی برخورد کنیم و راه های انتقال این بیماری را شناسایی کنیم.

 شریفی همچنین اظهار داشت: به عنوان پرچمداران عرصه سلامت باید آنقدر برنامه کاری در این زمینه داشته و اقدامات لازم و پیشگیرانه را انجام بدهیم تا هیچ بیمار مبتلا به ایدز نداشته باشیم و نیز نوجوانی نباشد که در این زمینه آموزش های لازم را ندیده باشد.

وی اذعان داشت: اگر می خواهیم در این راستا موفق باشیم باید همه سازمان ها و نهادها و مسئولین دست در دست هم دهند تا بتوانیم خطر بیماری ایدز را برطرف کنیم. گفتنی است در پایان این همایش به مدرسان بیماری ایدز بهداشت و درمان صنعت نفت و مرکز بهداشت شرق اهواز لوح تقدیر و همچنین به دانش آموزان شرکت کننده در مسابقه مقاله نویسی بیماری ایدز جوایزی از سوی مرکز بهداشت شرق اهواز اهدا شد. خبر از احمد عامری . اهواز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha