جمعه ۱ دی ۱۳۹۱ - ۱۷:۲۷
کد خبر: 63238

رشد بی‌رویه و غیرطبیعی و در عین حال مهار‌نشدنی سلول‌های بدن در بافت‌ها و اعضای مختلف به تشكیل توده سرطانی منجر خواهد شد.

درباره سرطان سینه چه میدانید ؟
سلامت نیوز : سرطان سینه ماهیتی مشابه سرطان‌های دیگر دارد. رشد بی‌رویه و غیرطبیعی و در عین حال مهار‌نشدنی سلول‌های بدن در بافت‌ها و اعضای مختلف به تشكیل توده سرطانی منجر خواهد شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ در مورد سینه هم همین اتفاق در سلول‌های تشكیل‌دهنده بافت این عضو، در نهایت راه به ایجاد توده‌ای بدخیم می‌برد كه سرطان سینه نام دارد. البته به این معنا نیست كه ایجاد هر توده‌ای در بافت سینه، باعث سرطان می‌شود.

در بسیاری از موارد توده ایجاد شده خوش‌خیم است و براحتی تحت نظر پزشك متخصص می‌توان آن را درمان كرد. فقط توجه داشته باشید تشخیص خوش‌خیم یا بدخیم‌بودن توده مذكور، تنها به عهده پزشك معالج است. این نكته از آن نظر حائز اهمیت است كه بسیاری از زنان ممكن است صرفا به دلیل بروز توده خوش‌خیم در اطرافیان نزدیك‌شان، مثلا مادر یا خواهرشان، توده خود را نیز خوش‌خیم به‌حساب می‌آورند در حالی كه ممكن است چنین نباشد.

مراحل و طبقه‌بندی

پیشروی سرطان سینه را می‌توان به پنج مرحله مختلف تقسیم كرد. این مراحل بر اساس اندازه توده، میزان و محل بافت‌های درگیر ناحیه سینه و اعضای اطراف آن و نیز بر اساس احتمال موفقیت اقدامات درمانی برای بهبود بیماری است.

مرحله صفر: در این مرحله كه به مرحله سرطان غیرتهاجمی نیز معروف است، سلول‌های سرطانی تنها در مجاری انتقال شیر مشاهده می‌شود.

مرحله 1: در این مرحله سرطان كاملا قابل درمان است و اندازه توده سرطانی حدود دو سانتی‌متر یا كوچك‌تر از آن است. سلول‌های سرطانی بافت‌های اطراف را مورد حمله قرار داده‌ ولی هنوز نتوانسته‌اند تا غدد لنفاوی زیر بغل گسترش یابند.

مرحله 2: در این مرحله، توده سرطانی كمی پا را از مرحله اول فراتر گذاشته و غدد لنفاوی را نیز مورد هجوم قرار داده است. اندازه توده در این مرحله بزرگ‌تر از دو سانتی‌متر است.

مرحله 3: مرحله‌ای كه در آن توده بدخیم به پوست یا دیواره سینه رسیده و اندازه‌ آن بیش از 5 سانتی‌متر است.

مرحله 4: در این مرحله وضع بیمار بسیار وخیم است و توده سرطانی دیگر نواحی دوردست مانند استخوان‌ها، ریه‌ها یا غده‌های لنفاوی را نیز درگیر كرده است.

از نظر موفقیت اقدامات درمانی، مراحل صفر و یك، مراحلی كاملا درمان پذیرند. طبیعتا اگر بیماری در این مراحل مورد تشخیص قرار گیرد هم بخت بلندی برای رهایی از بیماری خواهد داشت و هم رنج كمتر و هزینه پایین‌تری را برای درمان متحمل خواهد شد.

مرحله دو و سه نیز از احتمال درمانی بالایی برخوردار است، اما نیازمند دوره‌های درمانی خاص و گاه طولانی نظیر جراحی و شیمی‌درمانی است؛ شیوه‌هایی كه متاسفانه بسیاری از افراد از آن گریزانند. مرحله 4 در واقع همان مرحله رسیدن كارد به استخوان است. در این مرحله، بیماری چنان پیشرفت كرده و فربه شده است كه كار چندانی از دانش و فناوری پزشكی برنمی‌آید.

این مرحله‌بندی بخوبی گویای اهمیت تشخیص زودهنگام بیماری و اقدام موثر در مقابله با آن است. به همین دلیل است كه بانوان محترم باید علائم این بیماری و شیوه‌های معاینه فردی را بشناسند و مدام خود را معاینه كرده و مراقب بروز علائم باشند. تنها در این صورت است كه می‌توان قدرتمندانه مقابل آن ایستاد.

علائم

این بیماری علائمی دارد كه اگر با معاینات دقیق و منظم شناخته شود، بسادگی می‌توان از پیشرفت آن جلوگیری كرد.

ـ مشاهده گره جدید یا غیرمعمول در پوست سینه یا در ناحیه زیر بغل

ـ ایجاد چروك در پوست این ناحیه

ـ ترشحات یا خونریزی از نوك سینه بخصوص اگر خود به خود باشد‌

ـ بروز تغییراتی در ابعاد یكی از سینه‌ها نسبت به دیگری و نیز تغییر در شكل ظاهری آن‌

ـ تغییر رنگ در هر یك از نقاط این عضو

ـ مشاهده فرورفتگی نوك سینه

ـ مشاهده التهاب، قرمزی یا تورم در این عضو

ـ مشاهده حالتی در پوست شبیه پوست پرتقال

با مشاهده این علائم، وقت را تلف نكرده و بلافاصله به پزشك متخصص مراجعه كنید. به یاد داشته باشید یكی از علائم شایع ابتلا به این سرطان احساس وجود گره یا توده كوچك بی‌درد در سینه است هرچند این سرطان ممكن است توده‌های دردناك نیز در پی داشته باشد.

به علاوه، هر ترشح یا احساس برجستگی را نمی‌توان نشانه این سرطان دانست، اما این‌كه اینها واقعا علائم سرطان هستند یا نه باید تحت نظر پزشك متخصص مورد بررسی و تائید قرار گیرد. تشخیص و درمان موثر این بیماری ـ یك ماه یا حتی یك هفته تاخیر ـ زمان سرنوشت‌سازی است.

پیشگیری

براساس موارد فوق، رعایت نكاتی می‌تواند به كاهش احتمال خطر ابتلا به این بیماری كمك كند، اما هنوز شواهد قطعی در این زمینه‌ها در دست نیست. با این وصف، زنان دارای پیشینه ابتلا به سرطان در نزدیكان خود با هیچ اقدامی نمی‌توانند عامل وراثتی سرطان را تغییر دهند.

به علاوه، خانم‌هایی كه زودهنگام قاعده شده یا دیرهنگام پا به دوران یائسگی گذاشته‌اند نیز توان تغییر این عامل را ندارند، اما همه افراد، با در پیش گرفتن شیوه سالم زندگی، بخصوص تحرك كافی، تغذیه مناسب و وزن متناسب در كنار پرهیز از مصرف هورمون در دوران یائسگی احتمالا می‌توانند جنبه‌های دیگر خطر را كاهش دهند.

البته یك ابزار بسیار كارآمد دیگر در اختیار بانوان است و آن معاینه و توجه دقیق به وضع سلامت‌شان در این ناحیه از بدن است. هر چه بیشتر و دقیق‌تر در این امر كوشا باشند، در صورت بروز، سریع‌تر به تشخیص خواهند رسید و در نتیجه با بیشترین قدرت و اطمینان به نبرد با بیماری خواهند پرداخت.

عوامل ابتلا

علت اصلی ابتلا به سرطان سینه به طور دقیق معلوم نیست، اما مبتلایان به این بیماری در چند عامل مشترك هستند:

* سابقه ابتلا در میان افراد درجه یك خانواده؛ مادر، خواهر یا دختر. اگر در افراد نزدیك خانواده خود مردی مبتلا به این بیماری داشته‌اید، استعداد ژنتیكی شما برای ابتلا به این بیماری بیش از دیگران است. البته مردان بسیار بندرت به این بیماری مبتلا می‌شوند.

* وجود سابقه ابتلا به این بیماری در فرد. در واقع بهبود سرطان سینه به منزله رفع ابتلای مجدد به آن نیست.

* ترشح بیش از حد معمول هورمون استروژن در زنان كه ممكن است به دلیل قاعدگی زودهنگام (پیش از 13 سالگی)، بروز یائسگی پس از 51 سالگی و نیز هورمون درمانی بخصوص پس از یائسگی

* بارداری دیرهنگام (پس از 30 سالگی) یا عدم بارداری

* كم‌تحركی و نداشتن فعالیت جسمانی

* اضافه وزن و ابتلا به چاقی. این عامل بویژه پس از دوران یائسگی موثرتر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha