رئیس سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه منابع مالی طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع نامشخص است تاکید کرد: دولت و حاکمیت باید مسئولیت پرداخت حق الزحمه پزشکان در طرح پزشک خانواده را برعهده گیرد.

حقوق یازده هزارتومانی پزشکان در ازای سه ماه خدمت/ دولت مسئولیت پرداخت حق الزحمه پزشکان خانواده را به عهده بگیرد
سلامت نیوز:رئیس سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه منابع مالی طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع نامشخص است تاکید کرد: دولت و حاکمیت باید مسئولیت پرداخت حق الزحمه پزشکان در طرح پزشک خانواده را برعهده گیرد.
به گزارش سلامت نیوز، دکتر بیژن گودرزی رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی، در سمینار بررسی مشکلات حاد برنامه پزشک خانواده شهری نسخه 02 گفت: طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع یکی از طرح هایی است که می تواند موجب برون رفت جامعه پزشکی و نظام سلامت بخصوص پزشکان عمومی از چالش های پیش رو باشد. ما همواره بر وجوب این طرح و اجرای صحیح آن تاکید داشته ایم همچنین بر تامین منابع مالی این طرح، فرهنگ سازی ، فراهم کردن ساختارها تاکید کرده ایم تا این طرح به عنوان طرحی که همه به آن امید داریم بتواند مشکلاتمان را حل کند. همه با اصل طرح موافق بودند اما بر نحوه اجرای آن دغدغه داشتیم.
وی ادامه داد: در حال حاضر که طرح پزشک خانواده در دو استان فارس و مازندران و نیز تهران اجرا می شود تعداد بسیاری از پزشکان خصوصا در دو استان فارس و مازندران که درگیری های بیشتری دارند با ما به عنوان هیئت رئیسه مجمع نظام پزشکی تماس گرفته و دغدغه های خود را مطرح می کنند.
دکتر گودرزی تاکید کرد: ما بر اساس طرح که اجرایی میشد نیز دغدغه هایی داشتیم  و اگر هم به طور کامل اجرا میشد تصور می کنم نمی توانست پاسخ مناسبی به نیازهای درمانی و جامعه سلامت دهد. ضمن اینکه شاهد هستیم آیین نامه اجرایی که ما نقدهایی بر آن داشتیم را نیز خوب اجرایی نمی کنند که مشکلات را مضاعف کرده است.
رئیس مجمع سازمان نظام پزشکی با انتقاد از میزان اندک دریافتی پزشکان طرح پزشک خانواده تاکید کرد: در مازندران برخی از پزشکان پس از سه ماه تنها 100 هزارتومان دریافت کرده اند و حتی میزان دریافت برخی از پزشکان در ازای سه ماه 11 هزارتومان بوده است که گمان نمی کنم یک کارگر حاضر شود حتی ساعتی 11 هزارتومان کار کند. و در ازای 11هزارتومان از پزشک توقع کار داریم و از وی می خواهیم حقوق منشی، ماما و تجهیزات را نیز بپردازد.
دکتر گودرزی گفت: امید است بتوانیم از طریق مجاری قانونی و مجلس شورای اسلامی و سازمان نظام پزشکی دغدغه پزشکان فعال در طرح پزشک خانواده را کاهش دهیم.
به گزارش سلامت نیوز در ادامه سمینار دکتر علیرضا اسپید، عضو هیات رئیسه مجمع سازمان نظام پزشکی گفت:دوره چهارساله نظام پزشکی رو به اتمام است و در ابتدای دوره به نظر می رسید که مهمترین دغدغه ای که بر سلامت جامعه اثرگذار است تعرفه های پزشکی است اما در حال حاضر چالشی فراتر از تعرفه های پزشکی وجود دارد که ارکان نظام سلامت را به لرزه درآورده است و آن بحث پزشک خانواده است.
وی گفت: در آذرماه سال 90 قبل از شروع طرح پزشک خانواده همایشی برگزار کردیم و ارگان های مختلف از جمله شورای عالی نظام پزشکی، هیات رئیسه مجمع و همچنین انجمن های پزشکان عمومی بیانیه ای در این خصوص اعلام کردند که همه بحث تئوری بود و زمانی که توان کشور را بررسی می کردیم ایرادات اساسی مشاهده کردیم که آن را مطرح کردیم اما در حال حاضر طرح پزشک خانواده در دو استان بزرگ ما اجرایی شده است و به طور ملموس با همان ایراداتی که به صورت تئوری مطرح کرده بودیم درگیر هستیم.
اسپید افزود: با توجه به اینکه انتخابات نظام پزشکی را پیش رو داریم و نفرات جدیدی در سازمان برسرکار خواهند آمد قرار بر این شد که درباره این طرح به یک جمع بندی برسیم.
به گزارش خبرنگار سلامت نیوز در ادامه سمینار دکتر شهاب الدین صدر گفت: طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع یکی از موضوعاتی است که در سه سال اخیر به صورت دائمی به آن پرداخته شده است. دو سال پیش یکی از جلسات مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی که یکی از ارکان قانونی سازمان است به طور اختصاصی به این طرح پرداخته است.
وی ادامه داد: از ابتدای سال 90 هم بیانیه مجمع و هم شورای عالی نظام پزشکی و هم موضع گیری اعضای سازمان مواردی را درخصوص این طرح تذکردادند.
صدر گفت: کشور ما از جمله کشورهایی است که بعد از گذشت 33 سال از پیروزی انقلاب اسلامی تمرین مردم سالاری دینی می کنیم. دولت ها و دستگاه های اجرایی فعالیت های احزاب و نهادهای نظام صنفی و مدنی را برنمی تابند در حالی که در سازمانی مانند سازمان نظام پزشکی بیش از 220 هزار نفر عضو هستند و چه سازمانی بهتر از نظام پزشکی برای ارائه مشورت به دستگاه‌های اجرایی است.
وی تاکید کرد: دو سال قبل نامه‌ای به دکتر احمدی نژاد رئیس جمهوری و دکتر ابراهیم عزیزی معاون وقت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور نوشتیم و در این نامه اشاره کردیم بهترین کار این است که از منتخبین جامعه پزشکی که درگیر طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع است حداکثر بهره را ببرید در حقیقت موفقیت این طرح وابسته به خدمات این گروه است.
رئیس سازمان نظام پزشکی ادامه داد: تمام صحبت های ما در رابطه با این طرح چارچوب ثابتی داشته است. ضمن اینکه در تمام موضع گیری‌های ما این طرح به عنوان یک طرح ملی، موثر در اصلاح نظام سلامت ملی است که هم براساس قانون بیمه همگانی مصوب سال 74  و هم بر اساس بند ب ماده 91 قانون برنامه پنج ساله چهارم و هم در موادی از قانون برنامه پنجم به طرح پزشک خانواده اشاره شده است.
وی تاکید کرد: در تمام موضع گیری ها گفته ایم که طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع به لحاظ کلیات طرح خوبی است اما نسخه های 01 و 02 اشکالاتی دارد. در حالی است که اگر قصد اجرای موفق طرحی را داریم افراد دلسوز باید کارشناسی کنند و انجام این طرح‌ها به شکل دستوری نمی‌تواند بازدهی داشته باشد.
صدر خاطرنشان کرد: در تمام بیانیه‌های سازمان نظام پزشکی، شتاب زدگی اجرای این طرح تذکر داده شده است.  در حالی که اجرای این طرح در برخی از کشورها 25 تا 30 سال طول کشیده است.56 کشور از طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع استفاده می کنند و
25 تا 30 سال صرف فرهنگ سازی هم برای ارائه دهندگان خدمت و هم مردم صورت گرفته است.
وی ادامه داد: تامین منابع این طرح، اولویت اول اقتصاد نظام سلامت است. بودجه وزارت بهداشت در سال 91 نسبت به دو تا سه سال قبل تقریبا دو برابر شده است. بودجه این وزارتخانه در سال 89 حدود 10 هزار میلیارد تومان بوده که در سال جاری این بودجه براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی به بیش از 20 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است که شش هزار میلیارد تومان آن از محل اجرای فاز دو قانون هدفمندسازی یارانه‌ها است.
دکتر صدر افزود: در تمام اظهار نظرهای سازمان نظام پزشکی بر مشخص کردن منابع مالی طرح پزشک خانواده تاکید شده است. از پزشکان عمومی خواسته می شود که در طرح پزشک خانواده شرکت کنند و آنها باید از وضعیت فعلی خود خارج شوند و در چارچوب دیگری قرار گیرند اما دولت و حاکمیت باید مسئولیت پرداخت حق الزحمه آنها را برعهده گیرد.
رئیس سازمان نظام پزشکی در ادامه با اشاره به اظهارات دکتر محمد شریعتی رئیس ستاد اجرایی طرح پزشک خانواده گفت: دکتر شریعتی در 28 آذرماه سال جاری در گفت و گو با یکی از خبرگزاری ها، از نیاز هزار میلیارد تومانی وزارت بهداشت برای اجرای طرح پزشک خانواده خبر داده بود آنچه که طی سه سال گذشته نظام پزشکی و ارکان آن به طور دائم از آن سخن گفته بودند.
وی گفت: با مسائل حوزه سلامت نمی توان به صورت سرسری برخورد کرد. اخیرا مباحثی در مورد مشکلات دارویی مطرح شده است و به طور مکرر در جلسات شورای عالی نظام پزشکی درباره ارز دارو اعتبارات دارویی بحث هایی مطرح شده است و طبق مصوبات قانونی باید 2.5 میلیارد دلار ارز دارویی پرداخت شود.
وی درباره حجم بالای کار پزشکان در طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع گفت: به ازای هر دو هزار و پانصد نفر یک پزشک خانواده فعالیت می‌کند که برای جمعیت 75 میلیون نفری 30 هزار پزشک خانواده باید مشغول به کار شوند که هم این جمعیت زیاد است و باعث پایین آمدن کیفیت کار می شود و قطعا شاخص های سلامتی دچار آسیب می شود و هم اینکه ما 80 هزار پزشک عمومی در کشور داریم که با این محاسبات تنها 30 هزار پزشک در طرح پزشک خانواده به کار گرفته می شوند.
صدر افزود:  وظایف گروه‌هایی مانند مامائی، پاراکلینیک، دندانپزشکی، آزمایشگاهی و داروخانه‌ها به خوبی در طرح پزشک خانواده دیده نشده است.
وی گفت: در صورت تداوم مشکلات طرح پزشک خانواده این طرح با موفقیت کامل اجرا نمی‌شود. طرح پزشک خانواده در سه ماهه آخر دولت هشتم کلید زده شد و آنزمان هم تعجیل کردند در حالی که این طرح بسیار مهم برای اصلاح نظام سلامت کشور است و باید از نظرات تمامی کارشناسان این حوزه برای اصلاح طرح استفاده و اعمال شود. گزارش پایلوت سه استان در همایش دو سال پیش داده شد و هم در حال حاضر که این طرح در دو استان مازندران و فارس در حال اجرا است مجددا اشکالات طرح خود را نشان می دهد که در جامعه پزشکی ایجاد تشویش و نگرانی کرده است.
وی در پایان گفت: امید است نواقص این طرح برطرف شود تا مردم بتوانند از اجرای صحیح این طرح ملی رضایت نسبی پیدا کنند همچنین امید است مشکلاتی که درحوزه های مختلف برای ارائه دهندگان خدمت در طرح پزشک خانواده پیش می آید برطرف شود البته نکته بسیار خوبی که طی چند هفته اخیر اعلام شده است موضوع راه‌اندازی رشته تخصصی پزشک خانواده است و کوریکولوم آن نیز مشخص است. اجرای آن می‌تواند تاثیر خوبی داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha