همزمان با افزایش مصرف شیشه در ایران شاهد رشد نگران کننده قتل هایی هستیم که از سوی این دسته از معتادان رخ می دهد. جنایت هایی که اغلب قربانیان آن از اعضای خانواده به خصوص فرزندان هستند و به طرزی هولناک رخ داده است.

کودکان قربانی پدران شیشه‌ای/ قتل، توهم و تجاوز ارمغان شیشه برای جامعه
سلامت نیوز: همزمان با افزایش مصرف شیشه در ایران شاهد رشد نگران کننده قتلهایی هستیم که از سوی این دسته از معتادان رخ می دهد. جنایتهایی که اغلب قربانیان آن از اعضای خانواده به خصوص فرزندان هستند و به طرزی هولناک رخ داده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، پرونده قتل نوزاد 5 ماهه به دست پدرش چهارمین پرونده قتل فرزندان به دست پدران شیشه ای است که در آذر ماه رسانه ای می شود. مردانی که بر اثر توهم شیشه دست به جنایتی هولناک می زنند. جنایت هایی که مجازات قصاص ندارد و قاتل فقط به پرداخت دیه و زندان محکوم می شود.

قتل کودک یک ساله به خاطر شکستن پایپ


نخستین پرونده 13 آذر ماه امسال رسانه ای شد. در این جنایت که در شیراز رخ داده بود. مردی به خاطر شکستن پایپ از سوی کودک یک ساله اش او را به قتل رساند. مرد جنایتکار پس از دستگیری گفت : روز حادثه در حال مصرف مواد مخدر بودم که امیر پایپ مرا شکست. عصبانی شده و ضربه ای به او زدم. امیر همینطور گریه می کرد. گریه هایش عصبانیت مرا بیشتر کرد. در یک لحظه کنترلم را از دست داده و او را خفه کردم. قضات شعبه دوم دادگاه کیفری استان فارس پس از محاکمه مرد جنایتکار او را به 10 سال زندان محکوم کردند.

قتل عام خانوادگی


دومین جنایت صبح روز 20آذر خبرساز شد. در این جنایت مرد شیشه ای در اقدامی هولناک همسر و دو فرزندش را در شهرستان بهشهر از پا درآورد. او که به شدت تحت تاثیر توهم این ماده مخدر بود در بازجویی ها گفت: همسر و فرزندانم را به شکل شیطان دیده و ابتدا صدیقه را ساعت 7 صبح خفه کردم. بعد هم با چاقو چند ضربه به بدنش وارد کردم. دو پسر خود را نیز به شکل شیطان دیده و آنها را نیز خفه کردم. صدای از من می خواست که این جنایت را انجام دهم.

دختر 10 ساله قربانی دیگر شیشه

سومین قربانی شیشه دختر 10 ساله ای به نام درسا است. پدر شیشه ای پس از مصرف موادمخدر و در حالی که حالت عادی نداشت دخترک را از طبقه سوم ساختمان به پائین پرت کرد.او پس از دستگیری گفت : چند ماه قبل همسرم به دلیل اینکه من به ماده مخدر شیشه اعتیاد داشتم طلاق گرفت دادگاه نیز حضانت درسا را به من سپرد. چندی قبل با زن جوانی آشنا شده و او را به صیغه خود درآوردم، درسا از این موضوع ناراحت بود و اجازه نمی داد این زن به خانه ما بیاید شب حادثه بر سر این موضوع با هم درگیر شدیم بخاطر مصرف ماده مخدر شیشه حالت عادی نداشتم در یک لحظه عصبانی شده و دخترم را از پنجره به بیرون پرت کردم.

نوزاد 5 ماهه قربانی اعتیاد پدر و مادر

در آخرین پرونده این ماه که دیروز جلسه محاکمه اش برگزار شد ، مرد شیشه ای نوزاد پنج ماه خود را نیمه های شب خفه کرد.او درباره انگیزه اش تاکنون انگیزه مشخصی را اعلام نکرده است.

وجه مشترک چهار پرونده

بررسی این چهار پرونده ما را با دو وجه مشترک در آنها می کند. نخست اعتیاد عاملان جنایت به شیشه و دوم محکومیت قاتلان به دیه و زندان.متاسفانه طی چند سال اخیر رواج مصرف شیشه در کشور جنایت های تلخی را رقم زده است. جنایت هایی که بدون نقشه قبلی و در اثر توهم ماده مخدر رخ می دهد.

توهم، قتل و تجاوز ارمغان شیشه

مدیرکل حوزه ریاست پزشکی قانونی کشور درباره اثرات مخرب ماده مخدر شیشه به مهر می گوید : ماده مخدر شیشه یک ماده محرک و از خانواده آمفتامین هاست و علاوه بر اینکه اعتیاد آور است به شدت فرد مصرف کننده را دچار وابستگی فکری و روانی می کند. این ماده مخدر تاثیر مستیقیمی بر روی سیستم عصبی فرد دارد. شیشه به چهار صورت کشیدنی، استفاده از طریق بینی، خوردنی یا تزریق مصرف می شود. متاسفانه مصرف شیشه در وهله اول با تجربه های بسیار لذت بخشی همراه است، به صورتی که شخص اعتقاد پیدا می کند که می تواند کنترل شده مواد را مصرف کند و از تجربه های لذت بخش آن بهره مند شود.این ماده مخدر باعث افزایش سطح هوشیاری می شود و در جوانان با افزایش ساعت بیداری ، افزایش تحرک و کاهش اشتها همراه است. فرد پس از مصرف دچار قلیان شدید و زودگذر احساسات شده و در مواقعی با نوعی تجربه حالت معنوی همراه است که این موضوع باعث شده در عرفان های کاذب از آن استفاده شود.

دکتر قدیرزاده خاطرنشان کرد: هورمون " دوپامین" در بخشی از مغز وجود دارد که کنترل کننده احساس لذت است. فرد پس از مصرف شیشه احساس لذت وصف ناشدنی دارد که در مصرف های بعدی این احساس کمتر می شود . با تخلیه کامل دوپامین فرد احساس لذت را از دست می دهد. به همین خاطر فرد معتاد پس از مصرف طولانی دچار حالت افسردگی و عدم کنترل احساس لذت در زندگی می شود. مصرف این ماده مخدر در فاز سرخوشی باعث افزایش هوشیاری و انرژی ، کاهش نیاز به خواب ، افزایش میل جنسی و تمرکز می شود. با ادامه مصرف فرد دچار فشار خون، زخم های بدن، تحلیل رفتن بافت ، لاغری ، خرابی دندان و لثه و آسیب به قلب می شود.

وی در ادامه گفت: در ادامه مصرف، اثرات روانی شامل احساس اجبار شدید به مصرف، افت کارکرد ، رفتار تکانه ای و ناگهانی ، رفتار اجباری و تکراری ، پرخاشگری و بی قراری ، نوسانات عاطفی و خلقی، بد بینی شدید به خصوص به خانواده، توهم و هذیان و گوشه گیری در فرد بروز می کند.مصرف این ماده مخدر و اثرات آن باعث وقوع قتل به خاطر سوء ظن و توهم ، رفتارهای خشن و درگیری از سوی فرد معتاد می شود. همچنین مصرف شیشه باعث افزایش میل جنسی و در پی آن وقوع تجاوز به عنف می شود.

14 جنایت شیشه ای در 55 روز


دکتر مجید ابهری، آسیب شناس نیز در این رابطه معتقد است: با تغییر الگوی مصرف از مواد مخدر سنتی به صنعتی در کشور متاسفانه شاهد هستیم ناتوی فرهنگی تمام ظرفیت سخت افزاری و نرم افزاری خود را در گسترش تولید و مصرف ماده مخدر شیشه در کشور گذاشته است. افزایش تعداد آشپزخانه‌های تولید ماده مخدر شیشه و راه اندازی کارگاه‌های تولید در مرزهای شرقی و همچنین نسیه دادن پیش‌سازها به تولیدکنندگان داخلی از سوی موساد و سازمان سیا باعث شده قیمت هر کیلو ماده مخدر شیشه از 90 میلیون تومان در سال 89 به 30 میلیون تومان کاهش پیدا کرده است. همچنین با توجه به این که اکثر مصرف کنندگان نوجوانان و جوانان هستند سلول‌های مغزی آنها به مواد شیمیایی حساس‌تر بوده و سریعتر دچار حالت توهم می‌شوند.

وی با اشاره به آماری تکان دهنده افزود: طی 55 روز 14 فقره قتل از سوی معتادین به شیشه در کشور رخ داده است که در 11 مورد آن معتادین بستگان درجه یک خود مانند همسر، پدر، مادر و یا فرزند را به قتل رسانده‌اند.

سخنگو هم هشدار داد

این حوادث تلخ تا آنجایی ادامه یافت که دادسخنگوی قوه قضائیه هم درآمد و در نشست خود با خبرنگاران با اشاره به برخورد قاطع دستگاه قضا با این قاچاقچیان گفت : خطرات مصرف مواد مخدر صنعتی از مواد مخدر سنتی بیشتر است و این مواد باعث ایجاد توهم و حوادث تلخی در جامعه می شود.

وی افزود : خانواده ها باید نظارت بیشتری بر روی فرزندان خود داشته باشند و اجازه ندهند سوداگران مرگ آنها را در دام خود گرفتار کنند.

 مجازات قتل فرزند چیست؟

در بررسی مجازات این جنایتکار شاهد هستیم بر اساس ماده 220 قانون مجازات اسلامی این قاتلان قصاص نمی شوند. در قانون مجازات اسلامی، قتل عمد مستوجب قصاص است. در ماده 205 قانون مجازات اسلامی بدون اینکه از قتل عمد تعریفی به عمل آمده باشد به ذکر مجازات آن اکتفا شده است. به موجب ماده مزبور: «قتل عمد برابر مواد این فصل موجب قصاص است و اولیا دم می‌توانند با اذن ولی امر قاتل را با رعایت شرایط مذکور در فصل آتیه قصاص نمایند و ولی امر می‌تواند این امر را به رئیس قوه قضائیه یا دیگری تفویض کند.»اما در ماده 220 با قتلی روبرو می شویم که قاتل آن با مجازات قصاص روبرو نمی شود. در این ماده از قانون مجازات اسلامی آمده است : پدر یا جد پدری که فرزند خود را بکشد قصاص نمی‌شود و به پرداخت دیه قتل به ورثه مقتول و تعزیر محکوم خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha