سلامت نیوز :من دختری ۲۸ساله با مدرک کارشناسی ارشد و کارمند هستم، ولی تا به حال خواستگار مناسب نداشتم. چون در شهرستانی کوچک زندگی می کنم. تمام دوستانم ازدواج کرده اند از طرف خانواده و محیط تحت فشار هستم. دیگر نمی توانم حرف ها و طعنه های دیگران را به خاطر مجرد بودنم، تحمل کنم. دوست دارم ازدواج کنم ولی نمی دانم چه کنم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان دوست عزیز! ازدواج، مهم ترین قدمی است که هر فرد در زندگی برمی‌دارد، این اقدام ممکن است تمام زندگی فرد را از نو بسازد یا خراب کند یکی از مواردی که باعث می شود زندگی انسان پس از ازدواج متلاشی شده یا به تعبیر دیگر زندگی پر تنش را برای او به همراه داشته باشد «ازدواج» بر اساس دلایل نادرست است که در این جا مختصرا به برخی از آن ها اشاره می کنیم:

1- اصرار خانواده، دوستان و شرایط سنی افراد؛ برخی اوقات اصرار بیش از حد دوستان و خانواده یا حتی برنامه ریزی احساسی خودتان باعث می شود شما وادار به انجام کاری شوید که شاید در شرایط معمولی هرگز آن کار را انجام نمی دادید. برخی افراد نسبت به عقاید خانواده و دوستان خیلی حساس و آسیب‌پذیر هستند به طوری که کارهایی را انجام می دهند که هیچ احساس رضایتی از انجام آن ها ندارند بنابراین تقویت خودباوری سالم و کار آمد می تواند تاثیر این فشار ها را کمرنگ کند.

2-تنهایی و گوشه گیری؛ اگر ازدواج تنها برای رفع احساس تنهایی باشد و رها شدن از گوشه گیری و منزوی بودن تنها دلیل و انگیزه برای ازدواج باشد در این صورت امکان شناخت دیگران و حتی خودمان از بین می رود، در نتیجه انتخاب فرد مناسب برای ادامه زندگی ضعیف و نامناسب خواهد بود.

3- فرار از مشکلات خانوادگی؛ گاهی دیده می شود که افراد بر اساس این تصور دست به ازدواج می زنند که می خواهند از مشکلات خانه پدری فاصله بگیرند و به آرامش برسند، درست است که یکی از اهداف ازدواج رسیدن به کمال و آرامش است اما زوجین در سال های اول ازدواج به دلیل نداشتن شناخت کافی از تفاوت های یکدیگر نیازمند آگاهی بالا و مدیریت مناسب رابطه ها هستند که حال اگر برای فرار از مشکلات قبلی و به خیال داشتن رابطه ای بدون مشکل و عاشقانه ازدواج کرده باشند احتمال آسیب پذیری بسیار بالا می رود و توان مدیریت روابط را از آن ها می گیرد.

بررسی ملاک های انتخاب همسر با تقویت خودشناسی

البته دلایل نادرست ازدواج بیشتر از موارد ذکر شده است. در باره شما دوست عزیز با توجه به این که از تحصیلات و شغل برخوردار هستید باید این مسئله را در نظر بگیرید که تحت تاثیر فشارهای بیرونی و گاهی درونی دست به انتخاب نامناسب نزنید و از طرف دیگر به این مسئله توجه کنید که آیا ملاک‌های درستی را برای انتخاب همسر در نظر گرفته اید؟ گاهی دیده می شود که افراد ملاک های سخت گیرانه و آرمانی دارند که شاید در جامعه بیرونی، یافتن چنین شخصی حتی غیرممکن باشد. بنابراین تقویت خودشناسی و خودآگاهی یکی از گام های بسیار اساسی است که می تواند افراد را در مسیر شناخت بهتر و دقیق تر خود سوق دهد و در نتیجه ملاک های منطقی و واقع بینانه ای را برای ازدواج مدنظر قرار دهند.

نگاه به ابعاد مختلف زندگی

دوست عزیز! درست است که ازدواج یکی از نیاز های اصلی و اساسی بشر است، اما انسان دلایل دیگری نیز برای زندگی کردن دارد که شاید شما به دلیل تحت فشار بودن، آن دلایل را نادیده گرفته اید بنابراین پرداختن به زندگی شخصی‌تان و در نظرگرفتن اهداف سالم و مختلف به شما کمک می کند تا زندگی تان را فقط به یک بُعد تقسیم نکنید و آن هم فقط ازدواج! بلکه می توانید در زندگی بخش های مختلفی را ببینید و برای آن ها نیز تلاش کنید از جمله: خانواده، توجه به مسائل معنوی در جهت رشد و کمال شخصیت، تحصیل، کار، انجام تفریحات مناسب و...

اگر دلایل مختلفی برای زندگی کردن داشته باشیم با نرسیدن به یکی از آن ها می‌بینیم که هنوز کارهایی وجود دارند که شوق زیستن را در ما زنده نگه می دارند.

راهکار پایانی
در باره مشکل شما چنین نتیجه گیری می کنم که ابتدا به بازبینی ملاک های انتخاب همسر آینده خود بپردازید تا ملاک های کاملا منطقی و واقع بینانه ای در نظر گرفته باشید، سپس در جهت توانمندی خود گام بردارید تا بر اساس فشارهای بیرونی و درونی مجبور به انتخاب نادرست نشوید و در کنار همه این ها هدف زندگی خود را فقط ازدواج قرار ندهید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha