سلامت نیوز: یک فوق تخصص نوزادان گفت: تشنج در کودکان خطرناک است و باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

دکتر علی اصغر عالی پور در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه تشنج در کودکان خطرناک است، اظهار داشت: یکی از شایع‌ترین علل بروز تشنج در کودکان به حوادث زمان تولد کودک برمی گردد، به این معنا که تعدادی از کودکان دچار حالت خفگی موقع تولد می‌شوند که در صورت کنترل نشدن مشکلاتی را برای کوکان بوجود می آورد.

وی افزود: چنین مواردی معمولا در اثر نرسیدن اکسیژن به مغز در اتاق زایمان رخ می‌دهد و در صورتی که تیم پزشکی قوی و کارآمدی در اتاق زایمان حضور داشته باشند عوارض کمتری بروز می‌کند.

عالی پور تاکید کرد: چنین تشنج‌هایی ممکن است عقب ماندگی‌های ذهنی، جسمی و فلج اعضا را به دنبال داشته باشد.

این فوق تخصص نوزادان بیماری‌های عصبی ارثی را یکی دیگر از عوامل بروز تشنج دانست و گفت: چنین مواردی بر روی سیستم عصبی فرد اثر می گذارد و از طریق ژنتیک منتقل می‌شوند.

عالی پور ادامه داد: در چنین بیماری‌هایی سلول‌های مغز نمی‌توانند در برابر تحریکات سلولی واکنش نشان دهند و این مسئله مشکلاتی را برای فرد بوجود می آورد.

وی بیماری‌های متابولیکی را یکی دیگر از علل بروز تشنج‌ها دانست و گفت: در این صورت آنزیم‌های بدن توانایی هضم برخی از موارد را ندارد که طبیعتا انباشت یا کمبود برخی از این مواد سبب تشنج می‌شود.

عالی پور در ادامه حوادث، ضربات مغزی، خونریزی‌ها و غیره را از یگرعلل بروز تشنج عنوان کرد.

وی با بیان این که تشنج همراه با تب یکی دیگر از انواع تشنج‌هاست که معمولا مشکلات جدی برای فرد بوجود نمی آورند، افزود: در تشنج‌های همراه با تب بایستی تب کودک مورد کنترل قرار گیرد.

عالی پور سپس به خانواده‌ها توصیه کرد: به طور خودسرانه و بدون تجویز پزشک داروهای مربوط به تشنج کودک را به هیچ عنوان قطع نکنند، چرا که چنین اقدامی به شدت خطرناک بوده و ممکن است حتی به تشنج پایدار تبدیل شود و مرگ کودک را به دنبال داشته باشد.

این فوق تخصص نوازادان در ادامه مشکلات تغذیه‌ای را یکی دیگر از اصلی ترین مشکلات کودکان عنوان و ابراز داشت: در صورتی که کنترل درستی بر وضعیت تغذیه‌ای کودک صورت نگیرد دچار سوء تغذیه می شود که این مسئله مشکلات جدی برای کودک به دنبال خواهد داشت.

وی افزود: تا قبل از سن دو سالگی بیشترین مشکلی که کودکان با آن درگیرند مشکلات مربوط به بیماری‌های عفونی و واکسیناسیون است.

عالی پور در پایان بیماری‌های تنفسی با منشاء ویروسی را شایع‌ترین بیماریهای کوکان در فصل زمستان در کشورعنوان کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha