سلامت نیوز: مصرف نمک دریا یک تهدید جدی برای مردم به حساب می آید و منجر بروز انواع سرطان ها می شود.

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت؛مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه ای مرکز بهداشت نیشابور افزود: عوارض جبران ناپذیر استفاده این نمك از یك سو، عدم وجود ید كه مهمترین عامل در رشد عقب ماندگی ذهنی بشر رادارد، وجود فلزات سنگین همچون سرب، کادمیوم و جیوه که باعث بروز انواع سرطان و بیماریهای کلیوی می شود.

‌ مهندس نعمت الله معروفی ادامه داد: از سوی دیگر و همچنین وجود گچ و شن و ماسه به عنوان یک ناخالصی غیر محلول در نمک های معرفی شده به عنوان نمکهای طبیعی، باعث گمراهی مردم شده و مصرف آن تهدید جدی برای سلامت مردم می باشد .

وی خاطرنشان کرد: در پایان از مردم خواست تا از نمک های تصفیه شده ید دار با مشخصات بهداشتی استفاده كنند و نمک مورد مصرف را در ظروف سربسته، خشک و تمیز و دور از نور نگهداری کنند.

گفتنی است: پیش تر دکتر زهرا عبداللهی سرپرست دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرده بود: ید یكی از ریز مغذی های اساسی است كه با شركت در تولید هورمون تیروئید و تأثیر این هورمون ها در سلامت و اعمال حیاتی انسان از دوران جنینی،‌ كودكی و بلوغ دلیل عمده اهمیت ید است.

وی افزود: كمبود ید سبب بروز اختلال وسیعی می شود كه مهمترین آنها اثر مخرب بر توانایی های ذهنی و جسمی افراد جامعه و به خصوص كودكان و نوجوانان است.

این متخصص تغذیه تصریح كرد: شایعترین عارضه كمبود ید به صورت گواتر بوده كه با كمبود شدید یا اختلال عملكرد این غده نیز توام می شود اما بسیاری از اثرات كمبود ید در كاهش فعالیت مغزی است كه ممكن است ظاهرا نمایان نباشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha