سلامت نیوز :دومین همایش سراسری قرآن‌پژوهی و طب با حضور محققان دانشگاه‌های علوم پزشكی در تالار همایش های دانشگاه علوم پزشکی جهرم برگزار شد.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی جهرم، حجت‌الاسلام و المسلمین لطف‌الله دژكام امام جمعه شهرستان جهرم در در این همایش گفت: جهت اجرای چنین همایش‌هایی باید روش‌شناسی مطالعات قرآنی و روش‌شناسی مطالعات پزشكی را یاد بگیریم و تا زمانی با این دو آشنا نشویم، این بحث‌ها عمدتاً اشكالات روش‌منشانه دارد.
وی افزود: اگر می‌خواهیم چیزی را به دین نسبت دهیم باید در یك چارچوب روش‌شناسی كار كرده باشیم، نیاز به یك روش خاص مطالعاتی دارد كه بتوانیم بگوییم از نظر پزشكی قابل استناد است.
امام جمعه شهرستان جهرم بیان کرد: این دو روش‌شناسی در برخی موارد با یكدیگر همكاری می‌كنند و علت این است در زمینه علوم تجربی فیلسوفان علم فرض كردند كه دانش تجربی، دانشی است كه قابل نقض كردن باشد یعنی می‌توانیم بعد از مدتی بگوییم این باطل شد.
امام جمعه جهرم با تأكید بر اینكه نباید از این مبانی غافل بود، گفت: زمانی می‌خواهیم نقد كنیم باید نگاه‌ها را كمی اصلاح كنیم و هیچ‌كس نمی‌تواند در بحث علمی تعصب داشته باشد چراكه تعصب در بحث علمی جایگاهی ندارد و بزرگ‌ترین دشمن حقیقت است.
وی اظهار كرد: احادیث و روایاتی كه ناظر به مباحث طبی است از قرن چهارم هجری تاكنون نقل شده یعنی هزار سال این علم سابقه دارد و در طول یك هزار سال روش‌شناسی فهم متون دینی رشد كرده و ما امروز مطمئنیم كه می‌توانیم وارد این عرصه شویم به شرطی كه این روش‌ها عالمانه ادامه پیدا كند.
حجت‌الاسلام دژكام تصریح كرد: در یك مطالعه اخلاقی كه دو روش‌شناسی مختلف با هم درگیری دارد این دو به‌صورت مطالعه میان رشته‌ای با هم ادغام می‌شوند و باید یكدیگر را یاری دهند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی جهرم در پایان ابراز امیدواری كرد: همكاری و همیاری قرآن‌پژوهان و پزشكان محقق اسلامی در تمدن جدید دینی ما گام‌های مؤثری بردارند تا فضایی جهت الگوبرداری فراهم شود.
دکتر سید محمد كاظم تدین رئیس دانشگاه علوم پزشكی جهرم در مراسم افتتاحیه دومین همایش سراسری قرآن‌پژوهی و طب گفت: امروز محققان و پژوهشگران با روحیه جهادی در حوزه علوم پزشكی و قرآنی وارد شده و موفق به ارائه مقالات علمی خوبی در این زمینه شدند تا روح قرآنی را بر علوم تجربی تسلط کنند.
وی افزود: اگر آموزه‌های دینی و معنوی با علوم تجربی آمیخته شود، پیشرفت‌های قابل ملاحظه ای در تمامی علوم به ویژه علم پزشکی رخ خواهد داد.
رئیس دانشگاه علوم پزشكی جهرم بیان کرد: بی‌تردید تحقیقات علمی و پژوهشی امروز در سطح كشور، نشان از اراده جوانان این مرز و بوم در مسیر توسعه علمی است و یكی از مهم‌ترین رسالت‌های دانشگاه در مسیر افق چشم اندازه 1404 كشور، تربیت دانش‌آموختگان دین محور است تا الگویی نوین در جهش‌های علمی ارائه داده و در مسیر توسعه علم نظام سلامت تحولی اساسی ایجاد كند.
رئیس دانشگاه علوم پزشكی جهرم اظهار کرد: امروزه ارائه خدمات درمانی همچنین تحقیقات و آموزش طب، موضوعاتی هستند كه پژوهش‌های قرآنی می‌توانند در این زمینه‌ها ورود پیدا كرده و راه‌گشا باشند و محققان علوم پزشكی با ورود به حوزه‌های پزشكی می‌توانند به مبانی علمی از نگاه اسلام دست پیدا کنند.
دکتر تدین اظهار کرد: جهت‌دهی تحقیقات پزشكی به رویكرد قرآنی و روایی، ترسیم سبك زندگی اسلامی ایرانی و تدوین شاخص‌های پزشك كارآمد از منظر دین و قرآن را از اهداف برگزاری چنین همایش‌هایی می باشد.
وی افزود: قطعاً دانشجویان با بهره‌گیری از این فرصت‌های علمی می‌توانند در راستای تزكیه و تعلیم با تكیه بر آموزه‌های قرآنی گام بردارند و در جهت رفع نیازهای علمی جامعه امروز در بخش علوم پزشكی با توجه به نگاه دین اسلام گسترش بدهند.
تدین اظهار كرد: ایجاد فضای رقابت بین دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشكی، برقراری ارتباطات علمی ـ پژوهشی، تبادل اطلاعات بین دانشجویان و اساتید حوزه و دانشگاه، همچنین ارتقا دانش در میان دانشجویان از دیگر اهداف برگزاری این كنگره است.
رئیس دانشگاه علوم پزشكی جهرم در پایان ابراز امیدواری كرد: با دید وسیع پژوهش و تحقیق در راستای نگاه مبتنی بر مبانی اسلامی علوم پزشكی بتواند روند پیشرفت‌های حوزه سلامت كشور را بیش از پیش ارتقا دهد.
دومین همایش سراسری قرآن‌پژوهی و طب در شهرستان جهرم آغاز به كار كرد.
حجت‌الاسلام محمد حسین مدبر، دبیر علمی دومین همایش سراسری قرآن‌پژوهی ضمن گرامیداشت روز وحدت حوزه و دانشگاه گفت: در احادیث آمده است كسی كه به قران احترام و تجلیل كند در حقیقت خداوند را تجلیل كرده است، كه این بیانگر اهمیت توجه به قرآن است.
وی با اشاره به برگزاری همایش قرآن‌پژوهی و طب تصریح كرد: در مرحله نخست فراخوان این همایش حدود 87 مقاله به این همایش ارسال شد و برای ارسال مقالات در ابتدا ارسال چكیده مقالات را كافی دانستیم اما تجربه‌ای به دست آمد كه قضاوت چنین بر اساس چكیده تنها كافی نیست و اعلام شد كه مقالات به‌صورت كامل ارائه شود.
حجت‌الاسلام مدبر خاطرنشان كرد: پیش‌بینی بود كه ارسال مقاله به‌صورت كامل این آمار را پایین می‌آورد اما نه تنها این آمار پایین نیامد بلكه 59 درصد رشد داشت و از 87 مقاله به 138 مقاله رسید.
دبیر علمی دومین همایش قرآن‌پژوهی و طب اضافه کرد: 14 نفر از اعضاء هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی کار  داوری این مقالات برعده داشتند و برای هر مقاله حداقل 3 داور در نظر گرفته شد.
وی اظهار كرد: از 138 مقاله ارسالی، 104 مقاله پذیرفته شد كه  16 مقاله جهت سخنرانی در این روز انتخاب شد و در 3 نشست علمی ارائه می‌شود و 88 مقاله نیز به‌صورت پوستر در سالن اجرای این همایش ارائه می‌شود.
رئیس گروه معارف و اخلاق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی جهرم بیان نمود: نشست اول با محور مسائل ویژه علوم پزشكی مانند ژنتیك و اتانازی از منظر قرآن و علوم پزشكی ارائه می‌شود، نشست دوم با محوریت بهداشت روانی و قرآن درمانی و نشست سوم با محوریت مسائل تغذیه درمانی در حال برگزاری است.
كاووس صلح‌جو، دبیر اجرایی دومین همایش سراسری قرآن‌پژوهی و طب در این آئین، به برگزاری نخستین همایش قرآن‌پژوهی و طب كه سال گذشته در این شهرستان برگزار شده بود، اشاره كرد و گفت: به نخستین دوره همایش 87 مقاله ارسال شد كه از این تعداد 65 مقاله پذیرفته شد و در قالب 20 سخنرانی و 45 پوستر برگزار شد.
وی افزود: خوشبختانه امسال در دومین دوره این همایش 138 مقاله ارسال شد كه از این تعداد 104 مقاله پذیرفته و 16 مقاله به‌صورت سخنرانی در طی 3 نشست علمی ارائه شد.
معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی جهرم اضافه کرد: 25 نفر وظیفه داوری این دوره از همایش را به‌عهده داشتند،و علاوه بر مقاله 90 پوستر نیز به این همایش ارائه شد و امروز نیز برگزیدگان مقاله و پوستر معرفی خواهند شد.
صلح جو بیان کرد: در این همایش در بخش مقالات حجت‌الله كریمی با ارائه مقاله «بررسی اثر گرده نخل بر پارامترهای اسپرمی مردان نابارور» مقام اول، فریبا كشاورز با مقاله «ژنتیك در قرآن» مقام دوم و كبری غلامی «بررسی همراهی سلامت معنوی، شادكامی و رضایت از كار در بین كاركنان ستاد دانشگاهی دانشگاه علوم پزشكی جهرم» مقام سوم را به خود اختصاص دادند.
وی اضافه کرد: در بخش پوستر سمانه رخشنده‌رو با موضوع «بررسی تأثیر انگور در از بین بردن غم‌ها» نفر اول، مریم پایدار با پوستر «موسیقی درمانی با قرآن» و سعید عرفانیان با پوستر «مسائل اخلاقی تحقیقات سلول‌های بنیادین» حائز رتبه‌ سوم این همایش سراسری شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha