سلامت نیوز: خونریزی درون عضلات، مفاصل و حفرات بدن در مبتلایان به هموفیلی شایع است و اغلب آسیب های مفصلی ایجاد شده در این بیماران در ناحیه آرنج و مچ پا مشاهده می شود.
مهدی آزما متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت:هموفیلی یک بیماری ارثی است که تحت تاثیر ژن مغلوب و وابسته به جنس قرار دارد.
 
وی با بیان این که موارد هموفیلی در مردان بیشتر از زنان است ، تصریح کرد: هم در زنان و هم در مردان مبتلا به بیماری هموفیلی، بروز مشکلات و‌آسیب های عضلانی و مفصلی شایع است و در واقع بسیاری از بیماران هموفیلی از این نارسایی ها رنج می برند.
 
آزما با اشاره به این که در بیماری هموفیلی، خونریزی درون عضلات، مفاصل و حفرات بدن چند ساعت یا چند روز بعد از صدمه روی می دهد، تاکید کرد: این خونریزی ها در نهایت می تواند موجب بروز مشکلات و آسیب های شدیدی همچون آسیب های مفصلی شود.
 
وی گفت: خونریزی درون عضلات ،مفاصل و حفرات بدن در مبتلایان به هموفیلی شایع است و اغلب آسیب های مفصلی ایجاد شده در این بیماران در ناحیه آرنج و مچ پا مشاهده می شود.
 
آزما افزود: علاوه بر مفاصل آرنج و مچ پا، سایر مفاصل بدن نیز در معرض خونریزی و در نتیجه آسیب قرار دارند که میزان این آسیب ها در افراد مختلف می تواند متفاوت باشد.
 
وی با بیان این که برای پیشگیری یا کاهش خطر مشکلات و آسیب های عضلانی و مفصلی درمان های مناسب و زود رس برای مبتلایان به هموفیلی ضروری است، خاطر نشان کرد: جراحی، تزریق فاکتور ،داور، فیزیوتراپی، تمرین درمانی و درمان های ارتزی از جمله مهم ترین درمان ها برای بیماری هموفیلی است.
 
 
 توانبخشی مناسب و به موقع بیماران هموفیلی ضروری است

 
این متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در ادامه به باشگاه خبرنگاران، گفت: در مبتلایان به هموفیلی، مفاصلی که بیشتر در معرض آسیب در اندام فوقانی هستند شامل آرنج و شانه بوده و بی حرکتی همراه با ثبات و درمان های حمایتی برای انجام بهتر عملکرد اندام فوقانی بسیار مهم و ضروری است.
 
آزما با بیان این که اندام تحتانی برای راه رفتن اختصاص یافته است، تصریح کرد: در اندام تحتانی زانو، مچ پا و مفصل ران به میزان بیشتری در معرض آسیب قرار دارند و مبتلایان به هموفیلی بر اثر این آسیب ها می توانند دچار محدودیت در راه رفتن شوند.
 
وی اظهار داشت: بیماران هموفیلی دچار آسیب اندام های فوقانی یا تحتانی ، در مراحل حاد بیمار ی نیاز به درمان های حمایتی، بی حرکتی، خود داری از راه رفتن و در مجموع توانبخشی مناسب دارند.
 
آزما با اشاره به این که توانبخشی مناسب و به موقع بیماران هموفیلی ضروری است، یادآور شد: استفاده از روش های توانبخشی و درمان های مربوط به بیماری باید به گونه ای باش که آسیب های اسکلتی،مفصلی و عضلانی را بهبود داده و از آسیب های ناشی از فعالیت های معمولی و حتی طاقت فرسا در هنگام بازی، ورزش و فعالیت های روزانه جلوگیری کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha