شنبه ۲ دی ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۱
کد خبر: 63272

صورت و دهان جنین در اولین هفته‌های حاملگی شکل می‌گیرد و تا هفته دهم حاملگی دو نیمه صورت و سقف دهان به هم متصل می‌شود. اگر این اتصال به درستی انجام نشود، روی لب بالا، سقف دهان (کام) یا هر دو، شکافی باقی می‌ماند و کودک با شکاف کام و لب (در اصطلاح لب‌شکری) متولد می‌شود.

سلامت نیوز: صورت و دهان جنین در اولین هفته‌های حاملگی شکل می‌گیرد و تا هفته دهم حاملگی دو نیمه صورت و سقف دهان به هم متصل می‌شود. اگر این اتصال به درستی انجام نشود، روی لب بالا، سقف دهان (کام) یا هر دو، شکافی باقی می‌ماند و کودک با شکاف کام و لب (در اصطلاح لب‌شکری) متولد می‌شود.

صورت و دهان جنین در اولین هفته‌های حاملگی شکل می‌گیرد و تا هفته دهم حاملگی دو نیمه صورت و سقف دهان به هم متصل می‌شود. اگر این اتصال به درستی انجام نشود، روی لب بالا، سقف دهان (کام) یا هر دو، شکافی باقی می‌ماند و کودک با شکاف کام و لب (در اصطلاح لب‌شکری) متولد می‌شود. شکافی که ممکن است یک طرفه یا دو طرفه باشد.

شکاف لب ممکن است تا بینی امتداد یابد و شکاف کام هم گاهی تا انتهای کام ادامه پیدا می‌کند که این دو به شیارهای کامل معروف هستند. هر چند تولد نوزاد با شکاف کام و لب، اتفاق خوشایندی نیست اما می‌توان امیدوار بود که این نوزادان به کمک اقدام‌های مناسب و به موقع پزشکی و جراحی درمان شده و زندگی عادی و موفق خود را در پیش بگیرند. از آنجا که شکاف کام و لب یک مشکل چند‌بعدی است، این کودکان، علاوه بر جراحی، نیاز به اقداماتی جهت بهبود وضعیت تغذیه، دندان‌ها، صحبت کردن و شنوایی خواهند داشت. از طرفی انجام مشاوره‌های روان‌شناسی در سنین کودکی در بهبود کیفیت وضعیت روحی، روانی این کودکان بسیار موثر است.

 
سفری به اتاق عمل

 جراحی‌های ترمیمی ‌برای ترمیم شکاف لب می‌تواند از حدود 10هفتگی نوزاد به بعد آغاز شود. تصمیم‌گیری برای زمان انجام جراحی شکاف لب به شرایط و خصوصیات جسمی ‌نوزاد بستگی دارد و جراح، فاکتورهای گوناگونی را برای تعیین زمان جراحی در نظر می‌گیرد؛ اما به‌‌ طور میانگین زمان 6 تا 12هفتگی برای اولین جراحی شکاف لب، زمان رایجی است.

 
برای جراحی لب، نوزاد به طور کامل بیهوش می‌شود. جراح، اتصالات ماهیچه‌های دو طرف شکاف را حذف می‌کند و آنها را به جای مناسب برگردانده، دو طرف شکاف را به هم بخیه می‌زند. اغلب بخیه‌های استفاده شده در این جراحی قابل جذب هستند. با اولین جراحی لب وضعیت نوزاد تا حد زیادی بهبود می‌یابد اما از آنجا که فرم صورت نوزاد در طی رشد خود تغییر می‌کند، ممکن است نیاز به جراحی‌های اصلاحی لب وجود داشته باشد که معمولا در سنین قبل از دبستان انجام می‌شود.

جراحی شکاف کام بین 9 تا 18ماهگی انجام می‌شود. اگر جراحی تا سن یک سالگی انجام شود، کام نوزاد به حالت طبیعی برمی‌گردد و از مشکلات بعدی به‌خصوص اشکال در صحبت کردن و حرف زدن کودک جلوگیری می‌شود. جراحی شیار کام هم نیاز به بیهوشی کامل دارد. ممکن است بافتی از سقف دهان برداشته شده و روی شکاف کام قرار گیرد. گاهی برای اصلاح و ترمیم شکاف کام به بیش از یک جراحی نیاز است.
 

مراقبت‌های بعد از جراحی

نوزاد یا کودک شما معمولا پنج تا هفت روز بعد از جراحی در بیمارستان باقی می‌ماند اما بهبود کامل او ممکن است تا چهار هفته طول بکشد. ناحیه جراحی ممکن است متورم و دردناک باشد. پزشک نوزادتان دستوراتی را درباره روش شیردهی بعد از جراحی به شما خواهد داد. گاهی اوقات وسایلی برای استفاده نوزادتان پیشنهاد می‌شود تا حرکت‌های دست او را برای مدتی محدود کند زیرا ممکن است برخورد دست نوزاد به محل زخم مانع از ترمیم مناسب زخم شود. زخم‌های محل جراحی تا چهار هفته نباید تحریک شود یا تحت فشار قرار بگیرد.

 
شما باید محل زخم روی لب را مرتب با آب و صابون یا مواد شوینده دیگر، طبق دستور پزشک تمیز کنید و آن را مرطوب و چرب نگه دارید. تا زمان بهبود محل زخم‌ها، کودکتان باید از رژیم‌غذایی مایع استفاده کند و به هیچ وجه نباید دست خود یا اسباب بازی‌هایش را در دهان ببرد.

منبع: همشهری تندرستی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha