پژوهشگران قزوینی به روش نوین تشخیص سرطان با آزمایش یك سی‌سی خون دست یافتند.

دكتر "محمدرضا خان‌محمدی" از مجریان این طرح و عضوهیات علمی دانشگاه بین المللی امام (ره) قزوین در گفت وگو با ایرنا افزود:در این روش با استفاده از حداقل یك سی‌سی‌خون و آنالیز آن به‌روش میكرو اسیكتروسكپی "‪ "Stir‬سرطان قابل تشخیص خواهد بود.

وی گفت: این روش بدون نیاز به‌گذراندن مراحل پاتولوژی ونمونه‌گیری كه خود باعث پیشرفت سرطان می‌شود،این امكان رافراهم می‌كند در زمان مناسب سرطان را پیش‌بینی كرد.

دكتر خان‌محمدی خاطرنشان ساخت: در روشهای پاتولوژی نمونه بافت پس‌از تهیه باید مسیری طولانی را برای تثبیت، ضد عفونی، رنگ‌آمیزی طی كند، درحالی كه نمونه‌گیری خون موجب تسریع در زمان آماده‌سازی نمونه می‌شود.

این محقق ادامه داد: با استفاده از این روش نوعی از سرطان پوست "بازال سل كارسینوما" و باشرایطی ساده‌تر از روش "پاتولوژی" نوعی‌از سرطان‌های پوست جهت درمان قابل تشخیص هستند.

وی افزود: این طرح‌ها از حدودشش سال پیش با همكاری دكتر قاسم‌علی گروسی و غلامرضا حسن‌زاده و گروهی از دانشجویان تهیه و برای ثبت بین‌المللی و انتشار در نشریه آمریكایی ارایه و پذیرفته شده‌است.

دكتر خان‌محمدی یادآور شد: قصد داریم این طرح را بصورت پایلوت و آزمایشی دربرخی از مراكز بهداشتی درمانی كشور اجرا كنیم و اگر همكاری‌های لازم صورت گرفت به صورت عملیاتی در سراسر كشور به اجرا درآوریم.

وی در پایان تاكید كرد : چنانچه برای عملیاتی كردن این طرح وارد عمل نشویم، كشورهای دیگر از ما جلو خواهند افتاد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha